مدیر مسئول روزنامه جام جم در گفتگو با ایرنا؛

نقد منصفانه هیچگاه خط قرمز مطبوعات نبوده است

مدیر مسئول روزنامه جام جم گفت: نقد، خط قرمز مطبوعات و رسانه ها نیست اما تاکید بر منصفانه بودن آن همیشه در دستور کار بوده است.
کد خبر: ۸۵۲۵۲۲
نقد منصفانه هیچگاه خط قرمز مطبوعات نبوده است

به گزارش جام جم آنلاین ، مراد عنادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره اهمیت نهادینه شدن شعار بیست ویکمین جشنواره مطبوعات تحت عنوان «نقد منصفانه پاسخ مسئولانه» اظهارداشت: یکی از وظایف رسانه به طور مشخص اطلاع رسانی است اما رسانه ها هیچ گاه نباید از موضوع نقد در تمامی شئون آن از جمله نقد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و.. غافل شوند.

وی افزود: این وظیفه مطبوعات و رسانه هاست که زوایای پیدا و پنهان اتفاقات و اخبار را نشان دهند و به عنوان زبان افکار عمومی، سخنان و اتفاقات را به نقد و چالش بکشد.

توجه به اخلاق رسانه ای از دیگر موضوعاتی بود که عنادی درباره آن توضیح داد: رسانه ها باید همیشه بر اخلاق و حریم ها توجه داشته باشند. نقد منصفانه با تحریب و سیاه نمایی مرز مشخصی دارد که باید رعایت شود و رسانه ای که مرزها و حریم ها را رعایت نکند، بدون شک در دام سیاه نمایی خواهد افتاد.

مدیر مسئول روزنامه جام جم اظهار داشت: منتقدان اگر در دام سیاه نمایی بیفتند سخنان آنها به جای نقد چالش گر نقد مخرب خواهد شد و اهداف سیاسی و جناحی از سخنان آنها برداشت می شود که شنونده و خواننده کمتری را نیز خواهد داشت.

عنادی تاکید کرد: بنابراین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها با انتخاب شعار «نقد منصفانه پاسخ مسئولانه»، می خواهد به اصحاب رسانه و مطبوعات توجه دهد که نقد، خط قرمز مطبوعات و رسانه ها نیست، اما تاکید بر منصفانه بودن آن همیشه در دستور کار بوده است.

این کارشناس فرهنگی گفت: مسئولان کشور برای تنویر افکار عمومی و خودچالش گری باید فرهنگی را ایجاد کنند تا نقد آسیب شناسانه و دلسوزانه پذیرفته شود و کشور به سمت اصلاح حرکت کند.

وی با بیان اینکه در این معادله از یکسو پاسخ گویی مسئولان و از سوی دیگر نقد مطبوعات نیاز است، افزود: اگر مسئولان پاسخ گو باشند و مطبوعات را یار خود بدانند طبیعتاً آسیب شناسی و رفتار درست در جامعه با سرعت بیشتر و دقیق تری پیش خواهد رفت.

به گفته عنادی تعامل دوسویه بین مسئولان و رسانه ها مخصوصا در مسائل اجتماعی می تواند خیلی، تاثیر گذار باشد و در پیشبرد اهداف، سرعت بیشتری بخشد.

وی درباره نقش رسانه در آسیب شناسی موضوع شایعه و تب داغ این پدیده در میان مردم نیز، گفت: به لحاظ روانشناسی و جامعه شناسی مخالف خوانی همیشه برای عامه مردم جذابیت داشته است. وقتی یک خبرنگار جریان مخالفی را مطرح می کند، جذابیت این خبر باعث می شود فرد فراتر از نقد حرکت کند و وارد حریم خصوصی شود، در این شرایط افراد جامعه باید هوشمندی داشته باشند و از این اخبار بپرهیزند.

عنادی درباره گسترش فضای مجازی در میان عامه مردم و اخبار کذبی که بعضاً از این طریق منتشر می شود نیز، توضیح داد: شبکه اجتماعی یک پدیده ای ست که روز به روز در حال گسترش است و سرعت اخبار در این فضا بسیار بالا است اما آنچه در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد؛ اینکه چقدر اخبار مبتنی بر واقعیت است و مسئولیت فرد انتشار دهنده خبر چه مقدار است.

مدیر مسئول روزنامه جام جم ادامه داد: فضای مجازی برخلاف رسانه ها که به اهمیت و صحت و سقم خبر دقت دارند، اما در این فضا هر کسی به خودش اجازه می دهد خبری را به اشتراک بگذارد، بنابراین چنین فضایی باعث شده میزان آسیب پذیری بالا باشد.

وی افزود: در این فضا طبیعی ست، افرادی که خبرها را به اشتراک می گذارند افراد حرفه ای در کار خبر نیستند و برآیند آن باعث بروز شایعه می شود.

عنادی تاکید کرد: رسانه های مسئول و پاسخ گو، باید روشنگری کنند و افکار عمومی هم، هر خبری را تایید و قبول نکنند، چرا که اعتماد بیش از حد به شبکه مجازی با توجه به موضوعاتی که مطرح شد، خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: باید رسانه ها در این زمینه نیز ورود کنند و با فرهنگ سازی مناسب، افکار عمومی را به سمت استفاده درست از فضای مجازی با توجه به سرعتی که در انتقال اخبار در این زمینه وجود دارد، سوق دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها