تاکید اعضای شورای شهر تهران بر افزایش آمادگی مقابله با بحران‌های طبیعی

تهران، شهر بی‌دفاع

میلی‌متر به میلی‌متر؛‌ سانتی‌متر به سانتی‌متر! این حکایت حرکت بیشتر خودروهایی است که در دو روز گذشته خیابان‌های تهران را زیر باران پاییزی تردد می‌کنند. خودروهایی که با گذشت زمان و قفل شدن خیابان‌ها لحظه به لحظه به تعدادشان اضافه می‌شود و درنهایت در صف ترافیک صدکیلومتری شامگاهی و صبحگاهی معابر پایتخت اسیر می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۲۴۴۴
باران، می‌آید؛‌ تهران قفل می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین ، این را مدیر مرکز کنترل نظارت و ترافیک شهرداری تهران به ایرنا می‌گوید.

همایون فتاحی با اشاره به معضل بارش باران و کاهش سرعت تردد خودروها در دو روز گذشته در پایتخت می‌گوید: با این که سطح اشغال شده در ترافیک شامگاهی شهر تهران در شرایط عادی 240 کیلومتر است، این میزان یکشنبه‌شب در محدوده زمانی 17 تا 23 به حدود 340 کیلومتر رسید.

این اتفاق اما جدید نیست؛ حالا به فهرست بحران‌هایی که هرچند وقت یک بار گریبان تهران را می‌گیرد باید بحران دیگری را هم اضافه کنیم؛‌ ترافیک در روزهای بارانی و برفی.

حالا مدت‌هاست که با تغییر شرایط جوی و بارش باران و برف،‌ یک فیلم تکراری در خیابان‌های تهران اکران می‌شود؛ فیلمی که موضوعش ترافیک و آبگرفتگی خیابان‌هاست. این وسط حکایت شهروندان ساعت‌ها در ترافیک مانده هم مشخص است؛ ‌شهروندانی کلافه،‌ عصبانی و مستاصل.

اتفاقی که باعث می‌شود ترافیک به تجربه مشترک خیلی‌ها در روزهایی مشابه این دوروز تبدیل شود.

سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در همین رابطه به جام‌جم می‌گوید: قفل شدن خیابان‌ها در روزهایی مثل یکشنبه، دلایل مختلفی دارد؛ اما در مجموع برودت و بارندگی هوا بلااستثنا شهروندان را مجبور یا راغب کرده از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و به همین دلیل ظرفیت معابر ما به حالت فوق اشباع درآمده؛ این دلیل خودش برای ترافیک کافی است حالا با بارش باران و لغزندگی سطح معابر سرعت حرکت هم پایین می‌آید و راننده‌ها با احتیاط بیشتری حرکت می‌کنند.

رعایت نکردن قوانین مهم‌ترین عامل ترافیک

اما مهم‌ترین عامل ترافیک و قفل شدن خیابان‌ها، از نظر سردار حسینی بی‌نظمی و تخلفات ترافیکی شهروندان است.

به این ترتیب رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ شهروندان را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه بسیاری از شهروندان ما قوانین ساده رانندگی را رعایت نمی‌کنند. برای مثال رانندگی خارج از خطوط، توقف در محل‌های غیرمجاز، صحبت با تلفن همراه و ... همه این بی‌نظمی‌ ها و تخلفات در نهایت در زمان بارندگی و لغزندگی خیابان‌ها باعث می‌شود تعداد تصادفات به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا کند و کنار نکشیدن این تصادف‌ها هم باعث افزایش بار ترافیکی می‌شود. یعنی تک‌تک این عوامل برای این که تهران قفل شود کافی است، ‌حالا وقتی همه اینها دست به دست هم می‌دهند، ترافیک‌های طولانی پنج ـ شش ساعته در معابر شهر اصلا عجیب نیست.

افزایش 25 درصدی آمار تصادف‌های خسارتی

رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه از افزایش 25 درصدی تصادف‌های خسارتی در پرترافیک‌ترین روز این هفته پایتخت خبر می‌دهد و می‌گوید: نسبت به ایام عادی، آمار تصادف‌ها در طول روز یکشنبه 25 درصد افزایش پیدا کرد؛ یعنی اگر در روزهای عادی در یک شبانه روز بین 500 تا 600 تصادف خسارتی داریم، به این آمار 25 درصد اضافه شد.

به گفته سردار حسینی، مشارکت مردم تنها راه گره‌گشایی از معضلی است که مدت‌هاست گریبانگیر تهران شده است: «مردم باید از تردد‌های غیرضروری اجتناب کنند؛ کمتر با وسیله‌های شخصی بیرون بیایند. البته اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم باید توان سرویس‌دهی‌شان مخصوصا در این زمان‌های خاص را بالا ببرند.»

به نظر می‌رسد محمدمهدی تندگویان، عضو کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران هم با رئیس‌پلیس شهر تهران در این رابطه هم عقیده است.

چرا که او هم در گفت‌وگو با جام‌جم، بر گسترش فرهنگ ترافیک به جای حذف معضل ترافیک تاکید می‌کند.

تندگویان می‌گوید: مهار ترافیک تهران به عوامل زیادی وابسته است و شامل فرهنگ‌سازی ترافیک، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، توسعه حمل و نقل عمومی و اولویت بندی پروژه‌های عمرانی ـ ترافیکی شهر می‌شود.

ترافیک؛ معضل مشترک تمام شهرهای شلوغ دنیا

این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: معضل ترافیک در همه شهرهای جهان وجود دارد و مختص تهران نیست؛ اما درباره برخورد با این معضل در ایران و تهران فرهنگ‌سازی نشده است؛ یعنی راه‌حل این مشکل این نیست که ما به دنبال روش‌هایی برای حذف ترافیک باشیم، بلکه باید به شهروندان آموزش بدهیم در ترافیک چه رفتاری از خود نشان بدهند. متاسفانه بیشتر شهروندان سریع از ترافیک خسته می‌شوند و با انحراف از مسیر یا انتخاب مسیرهای ناگهانی و ... ترافیک را چندبرابر می‌کنند.

تندگویان در ادامه با اشاره به تجربه شخصی‌اش از ترافیک چهار ساعته در شهر سئول می‌گوید: ترافیک جزو جدایی ناپذیر شهرهاست اما باید مدیریت شود. باید فرهنگ ترافیک در جامعه به وجود بیاید. من قبول دارم که یکی از راه‌های اصلی حل ترافیک، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری است؛ اما واقعا در مورد ترافیک نمی‌توانیم یک نهاد یا سازمان را به عنوان مقصر معرفی کنیم؛ زیرا مسأله‌ای بین سازمانی است و متاسفانه هیچ مدیریت یکپارچه‌ای برای مدیریت موضوع ترافیک در تهران وجود ندارد.

با تمام این تفاسیر، دورنمای خیابان‌های تهران در روزهای آینده برای تهرانی ها، تصویر خوشایندی نیست؛‌ حالا خیلی‌ها با خودشان فکر می‌کنند وقتی یک باران 20 دقیقه‌ای یک ترافیک پنج ساعته را در شهر ایجاد می‌کند، با بارش برف یا حوادث غیرمترقبه‌ای مثل زلزله چه آینده‌ای در انتظار خیابان‌های پر از ماشین پایتخت است؟

عوامل تشدید ترافیک

از نگاه کارشناسان عوامل مهم دیگری هم وجود دارد که در تشدید ترافیک خصوصا در ایام بارندگی موثر است:

کم‌بودن تعداد نیروهای پلیس در خیابان‌ها برای مدیریت ترافیک در کنار بی‌نظمی و تخلفات ترافیکی شهروندان

کمبود وسایل نقلیه عمومی و ازدحام در خطوط اتوبوس

ضعف مدیریت وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و دربستی شدن آنها

مدیریت نشدن فضاهای اختصاصی مثل خطوط بی‌آر‌تی

عدم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد خیابان‌های پرترافیک

مینا مولایی - روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها