40 روز از آن روز طولانی که انگار پایانی نداشت می‌گذرد، روزی که نه‌تنها داغ از دست دادن نزدیک به 500 زائر هموطنمان را روی سینه‌مان گذاشت بلکه غم کشته شدن حدود 8000 حاجی مظلوم ازسرتاسر دنیای اسلام نیز بر دل‌هایمان نشست.
کد خبر: ۸۵۲۴۳۷
فاجعه منا و مدعیان حقوق بشر!

به گفته بسیاری از شاهدان عینی، دلیل اصلی این واقعه راهنمایی غلط حجاج و مسدود کردن خروجی خیابان 204 توسط پلیس سعودی ذکر شده است که در نهایت نیز افزایش بیش از حد جمعیت، کم بودن مکان برای حضور زائران و گرمی هوا و تشنگی باعث می‌شود تا چنین فاجعه‌ای رخ دهد.

از همان ساعات اولیه فاجعه ماموران سعودی نه‌تنها هیچ‌گونه واکنشی برای کمک به زائران ازخود نشان ندادند بلکه جلوی امدادرسانی دیگر حاجیان به زائران روی هم افتاده و زیر دست و پامانده را نیز گرفتند.

نبود هرگونه امکانات از جمله وسایل سرمایشی، آب کافی و شرایط گرمای هوا نیز مزید بر علت شده بود تا حادثه‌ای این‌چنینی را به فاجعه‌ای تلخ ـ که در تاریخ حج کم‌سابقه بوده ـ تبدیل کرده و گواهی شود بر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی حکومتی که خود را میزبان زائران و اداره‌کننده حرمین شریفین می‌داند!

در این میان رسانه‌های غربی که مدعی حقوق‌ بشر هستند و در زمان‌هایی مثل قصاص یک قاتل و جانی دادشان گوش فلک را کر می‌کند، در قبال چنین فاجعه‌ای سکوت کرده و دم نزدند.

حال آن‌که از همان ابتدا وسعت این حادثه کاملا مشخص بود، اما رسانه‌های سعودی تمام تلاششان را برای پنهان کردن آمار این فاجعه به‌کار بستند. و صد البته در بین تمامی کشورهای زائر از دست داده، این ایران بود که پرچم داد مظلومانه حاجیان را بلند کرد و با بازتاب لحظه به لحظه این خبر در رسانه ملی، تلاش کرد تا اجازه ندهد رسانه‌های سعودی واقعیت را وارونه و اتفاقی عادی جلوه دهند.

مستندهایی از این فاجعه و گفت‌وگو با شاهدان عینی نشان می‌دهد آل‌ سعود نه‌تنها در این رابطه کوتاهی کرده بلکه آن‌قدر سرگرم تجاوز و جنایت در حق مردم بی‌دفاع یمن و فرستادن نیرو به آن کشور است که وظایف اصلی خود یعنی میزبانی با عزت و کامل از زائران بیت‌الله الحرام را فراموش کرده است که در این شرایط بهتر است اداره حرمین شریفین را به جهان اسلام واگذارد تا همه با هم چاره‌ای بیندیشند و امنیت را به حرم امن الهی بازگردانند.

البته این اول راه است و به گفته رهبر عزیزمان «این مساله نباید به سکوت و فراموشی بگذرد و باید تا سال‌ها در مجامع جهانی مطرح شود و نقطه آماج این حرکت نیز باید دولت‌های غربی و سازمان‌ های مدعی حقوق‌ بشر باشند.»

حسن گروسی - کارشناس ارشد مدیریت رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها