در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان شد:

راهکارهای کاهش مصرف آب خانگی

راهکارها برای مواجهه و مقابله با آژیر وضعیت قرمز مصرف آب به افزایش تعرفه ها، برگزاری همایش ها و گاهی فرهنگسازی نرم و بی اثر منتهی شده است.بدون شک بسیاری از مصرف کنندگان در ذهن و کلامشان مایل هستند که هزینه قبض آب خانه اشان کم باشد اما چگونه می توان به چنین موفقیتی دست پیدا کرد؟
کد خبر: ۸۵۰۲۳۶
راهکارهای کاهش مصرف آب خانگی

به گزارش جام جم آنلاین ، قبض های آب مهر ماه با افزایش 10 درصدی صادر شده اند. طبق گفته حمیدرضا جانباز مدیر عامل آب و فاضلاب کشور، 52 درصد از مشترکان آب کشور کمتر از 15 مترمکعب مصرف آب دارند، با تعرفه جدید، قبوض این دسته از مشترکان بین 60 تا 289 تومان افزوده می شود و مشترکانی که مقدار مصرف بین 15 تا 20 متر مکعب آب است به ازای هر متر مکعب بین 290 تا 530 تومان افزایش تعرفه برایشان لحاظ خواهد شد.

با توجه به افزایش حداقلی حقوق کارکنان برای سال 94، سربار شدن این افزایش بر بودجه اقشار متوسط و ضعیف جامعه قابل توجه خواهد بود و ممکن است برخی از خانوارهای صاحب مسکن را به فکر چاره اندیشی برای کاهش هزینه قبض ها از جمله هزینه مصرف آب بیاندازد.برای همین عده ای به فکر تهیه شیرآلات هوشمند افتاده اند.

شیرآلات هوشمند علاوه بر آن که بین 50 تا 70 درصد مصرف آب، مخصوصا آب گرم را کم می کنند باعث جلوگیری از انتقال انواع بیماری های واگیردار مانند آنفولانزا، هپاتیت، انواع بیماریهای پوستی ، قارچی و انگلی که یکی از راههای انتقال آن از طریق تماس دست افراد و کودکان با شیر آلوده دستشویی است، می شوند.

نکته قابل توجهی که لازم است خریداران به آن توجه داشته باشند، توجه به تفاوت نوع و جنس شیرآلات هوشمند و الکترونیکی است. یکی از شرکت های عرضه کننده شیرآلات هوشمند در گفت و گو با جام جم آنلاین می گوید: بیش از 90 درصد شیرآلاتی که در بازار ارائه می گردند، هوشمند نیستند بلکه شیرهای الکترونیکی هستند که متاسفانه برخی از همکاران ما با امتناع از ارائه اطلاعات درست به مشتریان، باعث بروز مشکل برای آنان می شوند.

وی با بیان این که به صرف داشتن "چشمی " نمی توان شیری را هوشمند دانست، تأکید می کند: سیستم هوشمند به این معناست که شیر بتواند تحرکات محیط را درست تشخیص دهد و و نسبت به آن واکنش درستی داشته باشد و بیخودی باز و بسته نشود.

مدیرعامل شرکت عرضه کننده شیرآلات هوشمند با ابراز تأسف از فروش محصولات چینی با نام برندهای خوش و آب و رنگ خاطرنشان می کند: از آنجا که سود محصولات چینی برای این فروشندگان 5 برابر قیمت خریدشان است به همین دلیل اکثر فروشندگان بازار به سمت استفاده از آنها سوق پیدا می کنند و البته هستند افرادی که به خاطر اعتبار شغلی خود، هیچ گاه سراغ محصولات چینی نمی روند چرا که اعتماد مشتری را ضامن پایداری کسب و کار خود می دانند.

وی گرانی شیرها برای مصرف کنندگان و کیفیت پایین آنها را مهم ترین دلایل جذب نشدن مردم به استفاده از این شیرها عنوان می کند و به خریداران توصیه می کند: هنگام خرید از فروشنده بپرسند که آیا این شیرها قابلیت تنظیم مطابق با شرایط مصرف کننده را دارد یا خیر.از سوی دیگر حتما خواستار دریافت ضمانت نامه کتبی و معتبر همراه با مهر و شماره باشند.چه بسا افرادی بودند که محصولاتی را خریدند که به دلیل بی توجهی به همین نکات ساده اما مهم، شیرهای یکبار مصرف را با هزینه های کلان خریده و متضرر شده اند و فروشنده نیز پاسخگو نبوده است.

به گفته مدیرعامل شرکت عرضه کننده شیرآلات هوشمند، اکثر مصرف کنندگان عادی به خاطر رنگ و لعاب محصول متوجه ترفندهای موجود در بازار نمی شوند.

*گرانی تنها راه صرفه جویی در مصرف آب

بر خلاف این تصور که گمان می شد استفاده از شیرالات هوشمند می تواند در کاهش مصرف آب موثر باشد ، محمد فرزاد رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی در گفت و گو با جام جم آنلاین می گوید:استفاده از شیرآلات الکترونیکی و اتومات در کاهش مصرف آب نقش دارد اما مهمتر از آن فرهنگسازی برای استفاده بهینه از آب است.

وی استفاده از شیرآلات الکترونیکی و اتومات را برای مکان های عمومی، سازمان ها و ادارات موثرتر از منازل مسکونی می داند، تأکید می کند: به نظر من گران کردن قیمت آب موثرترین راه برای کاهش مصرف است.همانگونه که قبض های برق گران شد، مردم سراغ استفاده از لامپ های کم مصرف رفتند. درباره آب نیز باید همین کار را انجام داد.طبق بررسی ها، هزینه 70 تا 80 درصد قبض های آب، 7 تا 8 هزار تومان است که بهای بسیار اندکی است در صورتی که قیمت ها حداقل باید 10 برابر شود؛ آن زمان مردم سراغ روش های کاهش مصرف آب می روند .

فرزاد به ساختمان هایی که در آنها شیرآلات الکترونیک یا اتومات نصب شده است، اشاره می کند و می گوید: نصب این شیرآلات و کاهش مصارف خانگی در این ساختمان ها هیچ فایده ای ندارد.وقتی سرایدار ساختمان، شلنگ آب را برای شستشوی پارکینگ، ماشین ها و پیاده رو مدام باز می گذارد دیگر صرفه جویی خانگی فایده ای ندارد.به همین دلیل معتقدم تا قیمت آب گران و منطقی نشود محال است که بتوانید فرهنگسازی کنید.

نکته قابل توجه دیگر آن که ؛ با توجه به تبدیل شدن کلان شهرها به شهر آسمانخراش ها و آپارتمان ها و اغلب ساختمان ها نیز تنها به یک کنتور آب مجهز هستند، مالکان و مستاجران به صورت مستقیم شاهد پرداخت هزینه آب نیستند و کلیه عملیات پرداخت هزینه از کانال شارژ ماهانه توسط مدیر ساختمان انجام می شود،باز هم فشار روانی ناشی از پرداخت قبض را بسیاری از مصرف کنندگان متحمل نمی شوند.به همین دلیل یکی دیگر از راه های موثر در کاهش مصرف آب، نصب دستگاههایی به نام "مینی کنتور" در سرلوله آب هر واحد است تا شاید مردم نسبت به مصرف بهینه آب توجه بیشتری داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها