دوران دانشجویی، از نگاه‌کارشناسان حوزه خانواده، فرصتی مناسب برای تشکیل زندگی است

آغاز یک زندگی با برکت

ازدواج و مشکلات بزرگ و کوچکش برای بعضی‌ها یک غول بی‌شاخ و دم است، اما برای جوان‌هایی که در دوران دانشجویی دست به انتخاب همسر و شروع زندگی مشترک می‌زنند، گذر از یک مرحله از زندگی است‌؛ گذر از دوران مجردی به تاهل؛‌ گذری که وقتی با شناخت کافی از شریک زندگی همراه می‌شود، موفقیت و آرامش به ارمغان می‌آورد؛ اتفاقی که باعث شده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از سال‌ها پیش جوانان را به ازدواج تشویق کند.
کد خبر: ۸۴۹۹۳۶
آغاز یک زندگی با برکت

به گزارش جام جم آنلاین، ستاد ازدواج دانشجویی، هر سال با ثبت نام از زوج‌های دانشجو و فراهم آوردن تمهیدات یک سفر سه روزه به مشهد مقدس، این امکان را برای آنها به وجود می‌آورد که علاوه بر شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه زوج‌های جوان، با زیارت امام هشتم شیعیان با قلبی سرشار از آرامش زندگی مشترکشان را شروع کنند. پای صحبت مسئولان ستاد ازدواج دانشجویی که بنشینید، به دلایلی می‌رسید که باعث شده آنها در ازدواج همراه و یاور دانشجوها شوند:

1 ـ تغییر نگرش جوانان نسبت به ازدواج

2 ـ ترویج ازدواج به‌هنگام، آگاهانه‌ آسان و پایدار

3 ـ آموزش انتخاب صحیح برای ازدواج

4 ـ ترویج مفهوم همسرگزینی به جای دوست‌یابی

5 ـ کاهش زمینه شکل‌گیری خانواده‌های آسیب‌دیده

6 ـ استحکام بنیان خانواده و تشکیل خانواده آرام، سالم و متعالی

7 ـ کاستن از نرخ وقوع طلاق

8 ـ آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباط مؤثر همسران

حسین جوادی، مدیر مرکز فرهنگی اردوهای دانشجویی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها با اشاره به این اهداف به جام‌جم می‌گوید: سال گذشته و در هجدهمین دوره ازدواج دانشجویی، 37 هزار زوج ثبت‌نام کردند و 25 هزار زوج در فاصله زمانی دی 93 تا اردیبهشت 94 در قالب کاروان‌هایی متشکل از 600 زوج به مشهد سفر کردند. از این میان، 1650 نفراهل مشهد بودند که برای سفری سه روزه راهی شمال کشور شدند. برای همه زوج‌ها کارگاه‌های آموزشی متعددی داریم؛ از بنیان‌های روانی زن و مرد گرفته تا بهداشت روابط جنسی، نحوه مدیریت تعارضات با خانواده همسر و... شب‌ها هم در هتل محل استقرار زوج‌ها، ‌یک کارشناس مشاور مستقر است و هر زوجی که نیاز به کسب تجربه و آگاهی دارد، از او کمک می‌گیرد. مدیر مرکز فرهنگی اردوهای دانشجویی نهاد رهبری با اشاره به آمارهای جدید از ثبت‌نام نوزدهمین دوره ازدواج دانشجویی می‌گوید: استان تهران بیشترین ثبت‌نام را در میان دانشجویان استان‌های مختلف کشور دارد و پس از این استان، اصفهان و خراسان رضوی دارای بیشترین ثبت‌نام در نوزدهمین دوره ازدواج دانشجویی هستند. در این دوره از مراسم ازدواج دانشجویی، حدود ۶۲ درصد ثبت‌نام‌کننده‌ها دانشجویان مقطع کارشناسی، ۲۴ درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، ۷ درصد دانشجویان مقطع دکتری و مابقی هم مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند.جوادی با اشاره به سابقه اعزام زوج‌ها به مشهد مقدس می‌گوید: ستاد ازدواج دانشجویی از سال 85 برنامه سفر به مشهد را برای زوج‌های جوانی که در دوران تحصیل تصمیم به ازدواج گرفته بودند، به اجرا درآورد. دوره اول با 500 زوج شروع شد و سال به سال افزایش یافت و حالا به 25 هزار زوج رسیده است. هزینه تمام این سفرها را نهاد رهبری تامین می‌کند.

مدیر مرکز فرهنگی اردوهای دانشجویی نهاد رهبری با اشاره به ترویج فرهنگ ازدواج ساده می‌گوید: هدف نهایی ما این است که فلسفه ازدواج در دوران دانشجویی به عنوان یک فرهنگ بین خانواده‌ها جا بیفتد. قبلا می‌گفتند برای ازدواج باید شغل داشته باشند، سربازی رفته باشند و به پسردانشجو زن نمی‌دادند. ما در تلاشیم این عرف‌های غلط را از بین ببریم؛ چراکه بهترین سن و زمان ازدواج، دوران دانشجویی است، در صورتی که هم خود دانشجو و هم خانواده‌ها این ازدواج را آسان بگیرند.

ازدواجی پایدار در سایه شناخت

فرج‌الله عارفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره ازدواج دانشجویی به جام‌جم می‌گوید: ازدواج نقش مهمی در زندگی جوانان دارد البته در صورتی که به موقع انجام شود، چراکه اگر این مرحله از زندگی و گذر از تجرد به تاهل عقب بیفتد، خواه‌ناخواه به تصمیمی سخت و دشوار تبدیل می‌شود. از این نظر، ازدواج دانشجویی کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است که به کاهش سن ازدواج کمک می‌کند و چون در یک فضای علمی و با ارتباطی منطقی بین افراد شکل می‌گیرد، باعث ازدواج پایدارتر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها