نگاه

چالش‌های نگهداری و تعمیرات در صنایع کشور

هر چند ایران در حوزه نگهداری و تعمیرات در صنایع بزرگ و پیوسته مانند پالایشگاه، هواپیمایی، راه‌آهن، ذوب‌آهن و... از وضعیت نسبتا مطلوبی برخورداراست؛ اما به دلیل نبود سیستم‌های منسجم نگهداری و تعمیرات در این صنایع برای ما بسیار هزینه‌بر است تا جایی که در برخی حوزه‌ها هزینه‌های نگهداری و تعمیرات (نت) 3 تا 4 برابر کشورهای پیشرفته است.
کد خبر: ۸۴۷۸۴۵
چالش‌های نگهداری و تعمیرات در صنایع کشور
غیر از بالا بودن هزینه‌ها به عنوان چالش این حوزه، صنعت نگهداری و تعمیرات در ایران با چالش‌های زیر روبه روست که به آنها اشاره می‌شود:

1 ـ بیشتردرصنایع ما نیروی تعمیرکار وجود دارد. این درحالی است که با تربیت نیروهای متخصص و آموزش دیده در حوزه نگهداری، می‌توان با بازرسی‌های دوره‌ای منظم در سیستم‌ها از بروز خرابی در آنها جلوگیری کرد که مهم‌ترین پیامد آن ممانعت از توقف خط تولید و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن از یک‌سو و از سوی دیگر کاستن از هزینه‌های تعمیرات و افزایش عمر مفید دستگاه هاست. به همین منظور نیاز است تربیت نیروی متخصص آموزش دیده در این رشته توسط دانشگاه‌ها آغار شود تا در بلند‌مدت شاهد کاهش معضلات کنونی در صنعت باشیم.

2ـ از دیگر معضلات نگهداری و تعمیرات در کشور می‌توان به مشکلات زنجیره تامین اشاره کرد. به عبارتی از آنجا که تامین قطعات معیوب در حوزه تعمیرات یکی از عوامل اصلی و تعیین‌کننده است در مواردی شاهدیم تامین این قطعات به دلایلی همچون بروکراسی‌های اداری یا بومی‌سازی نشدن یا بحث تحریم با مشکل رو‌به‌رو می‌شود که انتظار می‌رود با اصلاح ساختار اداری از یک‌سو و بومی‌سازی و رفع تحریم‌ها از سوی دیگر، شاهد تامین به‌موقع قطعات با هدف جلوگیری از وقفه در تولیدات باشیم.

3ـ انتخاب پیمانکاران نگهداری و تعمیرات از طریق برگزاری مناقصه از دیگر معضلات این حوزه به شمار می‌رود؛ انتخاب‌هایی که بدون ارزیابی کیفیت عملکرد پیمانکار، تنها براساس ارائه پایین‌ترین قیمت صورت می‌گیرد. در مواردی مشاهده شده است برخی از این شرکت‌ها که بعضا برنده مناقصه نیز هستند، نه‌تنها در زمینه نگهداری و تعمیرات، سابقه و تخصص نداشته که جزو شرکت‌های واسطه‌ای هستند.

در مواقعی هم برنده مناقصه پس از بردن، تازه به تامین نیروی انسانی اقدام می‌کند. در حالی که نداشتن تخصص و سابقه شرکت‌های پیمانکاری سبب صدمات جبران‌ناپذیری به صنایع کشور می‌شود که این امر اتلاف سرمایه‌های ملی را به دنبال دارد. برای جلوگیری از این وضعیت، ضرورت ارزیابی کیفی پیمانکاران در این حوزه احساس می‌شود.

4ـ امروزه ثابت شده در صورتی که سیستم‌های نگهداری و تعمیرات به شکل اصولی اجرا شود، قیمت تمام شده محصول کاهش می‌یابد. اما یکی از مشکلات در حوزه نگهداری و تعمیرات، نداشتن اعتقاد به سیستم‌های نگهداری از سوی مدیران است.

در واقع مدیران به‌ویژه در صنایع متوسط و کوچک برای کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی خود از هزینه‌های نت چشمپوشی می‌کنند که این مسأله در نهایت زیان‌های مالی زیادی را متوجه صنایع می‌کند. از این رو یکی از رسالت‌های انجمن نگهداری و تعمیرات و آموزش مباحث مربوط به ضرورت اهمیت نگهداری و تعمیرات در صنایع است که برگزاری کنفرانس‌های سالانه در این خصوص می‌تواند در زمینه آموزش این افراد مفید باشد. به همین منظور در دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات، پانل‌هایی با عنوان نفت و گاز، ریلی و دفاعی برگزار می‌شود که در آن در مورد شیوه‌های نوین نگهداری و تعمیرات به مدیران مطالبی ارائه خواهد شد.

5ـ از دیگر مشکلات حوزه نگهداری و تعمیرات به‌کارگیری روش‌های سنتی در این حوزه است. به عبارتی در حالی که دنیا در حال حرکت به سمت روش‌های مکانیزه نگهداری و تعمیرات و استفاده از شبکه در این حوزه است، متاسفانه ما هنوز با شیوه‌های قدیمی صنایع‌مان را اداره می‌کنیم. در اینجا نیز باید با آموزش سیستم‌های نوین به مدیران و ارائه مزایای این روش‌ها نسبت به روش‌های سنتی، آنان را نسبت به فواید به‌کارگیری فناوری در حوزه نگهداری و تعمیرات ترغیب کرد.

حسین سالم باغی

دبیر انجمن ملی نگهداری و تعمیرات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها