بر این اساس مهم این نیست که در کشورهای پیرامونی چه شعارها و ادعاهایی مطرح میشود و حتی چه قشر و طبقهای بر مسند قدرت باشند، مهم این است که سیاستها و تصمیمات متخذه در راستای منافع کشورهای محور و مرکز باشد.
در دوران جنگ سرد سرویسهای جاسوسی آمریکا با بهکارگیری راهبرد جنگنرم موفق شدند بسیاری از تصمیمسازان و حتی تصمیمگیران بلوک کمونیستی را در این تور روانی گرفتار کرده و با پالسهای غیرمستقیم آنها را بهرغم ژستهای ضد امپریالیستیشان به تصمیمگیری در راستای اهداف و منافع امپریالیسم سوق دهند.
شواهدی وجود دارد که این روش همچنان نیز در حال اجراست. نکته مهم این است که جنگ نرم فقط دولتها و سیاستمداران را هدف خود قرار نمیدهد بلکه کانون و سیبل هدفگیری در جنگ نرم «افکار عمومی» و بهطور دقیقتر همه اقشار و گروههای اجتماعی است.
در واقع جنگ نرم در افکار عمومی چند نقطه کلیدی را مورد اصابت قرار میدهد که اجمالا عبارت است از: ارزشها به معنای مجموعه پندارها و ترجیحات منبعث از آن، کنشها به معنای مجموعه رفتارهای خرد و کلان منبعث از تصمیمات و روشهای حصول اهداف در بعد راهبردی و تاکتیکی.
نظام سلطه در سالهای نهچندان دور برای موفقیت در جنگ نرم در سطح ارزشی، کنشی و روشی عمدتا به تبلیغات سیاسی مستقیم علیه دولتها و حکومتهای ناهمسو با خود از طریق بمباران رسانهای مبادرت میکرد.
برای تقریب ذهن، روش خبررسانی رسانههای ضد انقلاب و صدای آمریکا (VOA) علیه جمهوری اسلامی را یادآوری میکنم که مهمترین اهداف آن ایجاد شکاف بین مردم و دولت و ایجاد بدبینی در افکار عمومی نسبت به مدیران کشور است اما در چند سال اخیر آماج جنگ نرم از حوزه سیاست و حکومت به حوزه سبک زندگی هدایت شده است.
به عبارت دیگر هجمه جنگ نرم در تصویرسازی هندسی بهجای از بالا به پایین بالعکس شده و از پایین به بالا اعمال میشود.
به باور طراحان و نظریهپردازان جنگ نرم تاثیرگذارترین حوزه برای تحقق اهداف جنگ نرم حوزه سبک زندگی و مجموعه رفتارهای روزمره و تکرارپذیر شهروندان است بنابراین بهترین راهبرد تغییر در ارزشها و کنشها و روشها ورود تدریجی و آرام و بیصدا و چراغ خاموش به حریم خصوصی و زندگی روزمره شهروندان است و موثرترین ابزار نیز در این حوزه فناوریهای نوین ارتباطی به منظور انتقال پیامها و الگوها و چارچوبها به زبان ساده است.
از همین روی امروز دیگر شبکهها و رسانههای معارض صرفا به هجمه سیاسی نمیپردازند بلکه سعی میکنند خیلی محترمانه در ارزشها و کنشهای متعارف ایرانیان تردید و شک کرده و آنها را تدریجا به سوی الگویهای مطلوب خود تغییر دهند، از این رو امروز تاثیر شبکههایی مثل من و تو (manoto) بر افکار عمومی به مراتب بیشتر از سیمای نفاق است.
هرچند در این خصوص سخن و نکات گفتنی بسیار است ولی در اینجا صرفا به این مهم بسنده میکنم که در جنگ نرم از طریق سبک زندگی باید توجه داشت که راه تقابل و ایستادگی نیز نرم؛ تدریجی؛ هوشمندانه؛ چند بعدی و متکی بر مولفههای سبک زندگی است و اقدامات خشک و خشن و فلهای و تبلیغاتی وشعاری نه تنها موثر نیست بلکه دقیقا زمینهساز تاثیرگذاری بیشتر راهبرد جنگ نرم دشمن است.
سربازان و سرداران دفاع در برابر جنگ نرم صرفا مردان و زنان دغدغهمند و غیور و معتقد و پر احساس نیستند بلکه آنانی هستند که ضمن برخورداری از صفات مذکور ضمن پرهیز از خودنمایی؛ با شناخت صحیح از جهان و زمانه و تجهیز به دانش روز و با داشتن نقشه و محاسبه و برنامهریزی مشخص وارد این میدان میشوند و از حریم اعتقادی و فرهنگی و تاریخی و هویتی یک ملت با روشهای جذاب و تاثیرگذار دفاع میکنند، و سبک زندگی ایرانی – اسلامی را مبتنی بر آرمانها و ارزشهای دیرپا حفاظت و بازتولید و بازنمایی و بازسازی میکنند، به گونهای که روز به روز عزت و اقتدار ایرانیان را در جهان ارتقا بخشد.
دکتر امیر دبیریمهر - استاد دانشگاه
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد