فعالان بازار لوازم خانگی و خودرو در گفت و گو با جام جم آنلاین :

مردم توان خرید دارند، مشکل رکود عرضه بیش از نیاز کشور است

جام جم آنلاین: چند روزی از ارائه بسته اقصادی رییس جمهور و اعلام برنامه های کوتاه مدت دولت برای خروج از رکود می گذرد و وزرای اقتصادی نیز در نشست های خبری به جزئیات این بسته پرداخته و به اجرای تصمیماتی چون ارائه وام خرید 25 میلیونی خودرو و اعتبار کارت خرید 10 میلیون تومانی کالا برای تحریک تقاضا به منظور فروش رفتن محصولات تولید شده کارخانه ها اشاره کرده اند.
کد خبر: ۸۴۷۲۶۱
مردم توان خرید دارند، مشکل رکود عرضه بیش از نیاز کشور است

عده ای از صاحبنظران اقتصادی تدوین بسته اقتصادی رییس جمهور برای خروج از رکود را اقدام عاقلانه‌ای از سوی دولت دانسته و معتقدند که این بسته می تواند اقتصاد کشور را برای کوتاه مدت از رکود خارج کرده و در بخش‌های مختلف اقتصاد تحرک ایجاد کند اما از سوی دیگر برخی از اقتصاددانان بر این باورند که باید حمایت از تولید به صورت مقطعی نباشد و در برنامه های بلند مدت این موضوع مورد توجه قرار گیرد .

اما از سوی دیگر فعالان بازار نیز نظر دیگری را عنوان می کنند برخی از آنها دلیل رکود را کاهش قدرت خرید نمی دانند و دلیل انباشت کالا در انبارها را ناشی از عرضه بیش از نیاز کشور می دانند.

بساط دلال بازی دارد برچیده می شود

محمد طحانپور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که ارائه وام های خرید کالا چه تحرکی در بازار فروش لوازم خانگی می تواند ایجاد کند به خبرنگار جام جم آنلاین گفت : موضوع این است که چه به مردم تسهیلات داده شود و چه داده نشود مردم فقط نیازشان را خرید می کنند ، بنابراین ارائه تسهیلات نمی تواند تحرکی در بازار ایجاد کند چون مردم به آینده امیدوار شده اند و نمی توان به آنها گفت 5 برابر نیازت خرید انجام بده.

وی افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم بساط دلال بازی دارد برچیده می شود و اقتصاد به ثبات رسیده است، بنابراین مردم دیگر به دلیل ترس از افزایش قیمت بیشتر کالا در آینده یا کمبود آن اقدام به خرید و انبار کردن آن در خانه ها نمی کنند پس این دیدگاه اشتباه است که مردم توان خرید ندارند.

طحانپور ادامه داد: دلیل انباشت کالا در کارخانه ها عرضه و تولید بیش از نیاز کشور است که در اثر صدور مجوزهای بدون حساب و کتاب و بدون توجیه اقتصادی برای ایجاد کارخانه ها در طول سالهای گذشته اتفاق افتاده است کارخانه هایی که بدون توجه به بازار هدف و بدون توجه به مباحث کیفی و برندسازی شکل گرفته اند و حالا که نیاز واقعی شده است بازار خود را با انباشت کالا نشان می دهد.

دلیل انباشت کالا در کارخانه ها عرضه و تولید بیش از نیاز کشور است که در اثرصدورمجوزهای بدون حساب و کتاب وبدون توجیه اقتصادی برای ایجاد کارخانه ها در طول سالهای گذشته اتفاق افتاده است

رییس اتحادیه لوازم خانگی به وجود 200 کارخانه تولید اجاق گاز در کشور اشاره کرده و گفت : مگر نیاز کشور به اجاق گاز چقدر است. در سایر تولیدات لوازم خانگی نیز چنین اتفاقی افتاده است و به دلیل سیاست های اشتباه در سالهای گذشته به هر کس که درخواست داشته مجوز تاسیس کارخانه داده شده است و هم اکنون دولت یازدهم به عنوان وارث دارد چوبش را می خورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مازاد تولیدات به خارج از کشور صادرنمی شود گفت : ما صادرات لوازم خانگی نداریم البته کولر آبی به عراق صادر می شد که این مقدار را نمی توان به حساب آورد. اگر روزی بتوانیم به کشور ترکیه، عربستان، امارات و ... صادرات انجام دهیم می توانیم ادعا کنیم که موفق شده ایم .

طحانپور درمورد میزان کالاهای انباشت شده در کارخانه اظهار کرد : نمی توان آمار دقیقی از میزان کالاها ارائه داد اما باید گفت هستند در این بین کارخانه هایی که به دلیل تولیدات کیفی با شیفت کامل کار می کنند و مشکلی در فروش ندارند .

وی در مورد سیاست های اقتصادی دولت با عنوان مثال گفت :به هر حال سیلی جاری شده است و همانطور که سیل آنچه که بدون ریشه است سر راهش می شوید و تنها سنگ های کف رودخانه باقی می ماند تا آب دوباره زلال شود وضعیت اقتصاد ما هم باید شفاف شود. با توجه به برنامه های اقتصادی دولت و همچنین رفع تحریم ها که باعث گسترش مناسبات با کشورهای دیگر می شود باید قبول کنیم که فقط تولید کنندگانی باقی می مانند که بتوانند با توانمند کردن خود قدرت رقابت داشته باشند .

رییس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد : باید با توجه به ثبات اقتصادی پیش آمده و شفاف سازی که در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم ، از طرف دیگر ورود سرمایه گذاران خارجی می تواند منجر به ورود دانش و تکنولوژی به کشور شود و تولید کنندگان باید بتوانند با هم تجمیع شده و برندسازی و قطعه سازی کنند و یا با برندهای جهانی تولید مشترک داشته باشند کاری که ترکیه انجام داده و شاهد هستیم که با تولید لوازم و برندهای معروف جهانی چه در لوازم خانگی چه خودرو صادرات و ارزآوری بالایی دارد.

وام 25 میلیونی موجب تحریک بازار خودرومی شود

افزایش سقف تسهیلات خودرو به 25 میلیون تومان تصمیم دیگری است که دولت در قالب بسته اقتصادی خود گرفته است تا خودروسازی کشور را از رکود تولید و فروشی که دچارش شده نجات دهد حال این تصمیم تا چه حد می تواند موجب تحریک تقاضا شود شاید بتوان به روزی موکول کرد که بانکها اقدام عملی در زمینه ارائه تسهیلات را آغازکرده باشند .

غلامحسین قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه فروشندگان اتومبیل در این باره به جام جم آنلاین گفت: هنوز اعلام این خبر اثر روانی در بازار نگذاشته است و باید دید آیا این تصمیم اجرایی می شود یا خیر ، چرا که مهم است که بانکها در این زمینه چه عملکردی داشته باشند ، اگر تسهیلات با شرایط آسانتر و نرخ سود مناسبی در اختیار متقاضیان قرار گیرد می تواند قدرت خرید مردم را حداقل برای خودروهای داخلی افزایش دهد و کمک کننده باشد .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
٧٠٤
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
۰
۰
این اقا وقتی كلمه مردم رابیان می فرمایند منظورش كسانی است كه مثل خودش توانمند وسرمایه دار ها می باشد وایشان نمی داند ودرد كار مندان كارگران و باز نشستگانی كه كمتر از دو میلیون تومان حقوق می گیرند مدیون و محتاج نان شب خود وخانواده اش هسند را نمی فهمد وشاید بیست درصد ملت ایران وضع مالی خوبی داشته باشند بقیه مردم درنداری بسر می برند
نرم افزار موبایل
-
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
۰
۰
عرضه بیش از تقاضاست مردم را ...
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
۰
۰
نه والا به خداوندی خدا كی گفته مردم توانایی خرید دارن ما كه سه نفر با داشتن لیسانس وفوق لیسانس بیكاریم به هردری می زنیم بسته است با حقوق بخور ونمیر بازنشستگی پدرمون داریم به اصصلاح زندگی می كنیم . دلمون به رفع تحریم خوش كردیم . تورا خدا حیف نیس این همه كشور مون ثروت نفتی داشته باشه و مردم این جوری زندگی كنن .... باور كنید مریض میشیم دكتر نمیریم . از داروخانه یه دارویی میگیریم . بعد شما میگید توانایی خرید ؟؟؟
نرم افزار موبایل
-
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
۰
۰
...۶۰الی ۷۰درصد مردم باسیلی صورتشان را سرخ می كنند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها