وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در گذشته سازمان نظارت و سازمان غذا و دارو و استاندارد در مقابل هم قرار گرفته‌اند، گفت: باید از راهکارهای تکراری در کشور جلوگیری کرده و با هیچ کسی تعارف نداریم.
کد خبر: ۸۴۶۹۳۴
اجازه رانت به هیچ سازمان دولتی یا شبه دولتی نخواهیم داد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، هاشمی وزیر بهداشت در همایش روز جهانی غذا گفت: متأسافانه در سال گذشته سیاست‌گذاران به موضوع غذا و مواد آشامیدنی توجه جدی نکرده و بیشتر در پروژه‎هایی مانند راه‎سازی و جاده، ساخت و ساز و مسکن سرمایه‎گذاری شده است.

وی افزود: در طول چند دهه گذشته سلامتی اولویت هشتم و نهم بوده اما در دولت تدبیر و امید موضوع سلامتی از اولویت‎های مهم تا امروز بوده است و امیدواریم بعد از برجام هم این موضوع کم‌رنگ نشود و مشکلات پیش روی ما برداشته شود.
وی ادامه داد: هنوز هم متأسفانه به موضوع محیط زیست و سلامت توجه کافی نمی‌شود و علی‎رغم همه اسناد بالادستی که تنها به درد گنجه می‎خورند در سال‎های گذشته دستگاه‎های نظارتی کم‌توان و حضورشان کم‌رنگ بوده و همچنین ارائه‌دهندگان خدمت به مردم به دلیل عدم طبقه‎بندی و رتبه‎بندی تلاشی در جهت ارتقای خدمات نکرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه 50 درصد خانم‎های ایرانی اضافه وزن دارند گفت: باید شرایطی در کشور فراهم شود که مردم را به سمت الگوی صحیح مواد غذایی هدایت کنیم متأسفانه در اکثر مواقع مردم در کنار غذاهای مصرفی بیش از اندازه روغن و نمک مورد استفاده قرار می‌دهند که باید در این خصوص تجدیدنظر شود.
هاشمی تصریح کرد: این امر ناشی از عدم کنترل و نظارت در میزان مصرف مواد غذایی است که باید کنترل شود.
وی تصریح کرد: آنچه که انتظار داریم این است که سازمان نظارت و غذا و دارو هماهنگ بوده تا شاهد رفتارهای تکراری در کشور نباشیم چرا که سازمان استاندارد و غذا و دارو بیشتر در هم مقابل هم قرار می‌گیرند که این موضوع باید پیگیری شود تا در راستای همدیگر حرکت نماید چرا که در این صورت اعتماد مردم از آنها سلب می‌شود.
هاشمی ادامه داد: هیچ تعارفی با کسی نداریم و اجازه رانت به هیچ سازمان یا دولتی نمی‌دهیم باید کنترل و نظارت‎ها به صورت دقیق در کشور اجرا شود.
وی تأکید کرد: در بسیاری کشورها به خاطر اینکه زیرساخت‎ها توسعه پیدا کرده است و امنیت در آنجا به جایی رسیده است که مردم به آنها اعتماد می‌کنند باید این امر در کشور ما نیز شکل بگیرد به ویژه موضوع غذا و سلامت که ارتباط به سلامت انسانها دارد .
هاشمی ادامه داد: شاید به نفع سیاست‎گذاران نباشد که در قرن 21 توجه ویژه‌ای به این امر نشده است که غذای مردم را تأمین می‎کردند که کار آنها ناشایست است اگر چه سرعت ما در نظارت متناسب با تمام مردم نیست اما با سرعت در بسیار جاهایی برای نظارت حضور داریم چرا که آینده بازار از آن کسانی است که درست کار کنند.
وزیر بهداشت گفت: دوران پساتحریم به زودی شرایطی خواهد شد بایستی دستگاه‏‎های نظارتی علاوه بر این که به فکر مردم باشد باید نگاه درازمدت به کیفیت بپردازند چرا که ما در شرایط تحریم از سمومی استفاده کردیم که سلامت مردم در سال‎های گذشته به خطر افتاده است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: دستگاه‎های نظارتی باید برای مواد اولیه غذا و آشامیدنی توجه بیشتر داشته باشد همچنین در دستگاه‎های قضایی نیز برای این امر باید مجازات‌های بازدارنده در کشور شکل بگیرد.
وزیر بهداشت تأکید کرد: ما در بخش نظارتی و صدور مجوز مشکلاتی داریم که این ناشی از دستگاه‌ها نیست بلکه ناشی از سیاست‌هایی است که به دستگاه‏‎ها مرتبط است وقتی نیروی کافی و اعتبار کافی در کشور نداریم و قوانین را واضح‎تر وضع نمی‎کنیم نمی‌شود مطالبه‎‌ای نیز داشت مطالبه باید متوازن با امکانات موجود باشد.
وی خاطرنشان کرد: 35 نوع مواد غذایی در کشور داریم که سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد بر آنها نظارت می‎کند باید نظارت‎ها در این زمینه در کشور تشدید شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها