معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو گفت: دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور موظف هستند تمامی مراکز تولید آبلیموی تحت نظارت خود را بازرسی و نمونه برداری کرده و گزارش کتبی دقیق در آبانماه سالجاری ارایه دهند.
کد خبر: ۸۴۳۸۷۰
واحدهای تولید آبلیمو زیر ذره بین وزارت بهداشت

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند روز پنجشنبه در همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در تبریز، افزود: در خصوص کنترل آب معدنی و آبلیمو باید قوی تر عمل کرد و اگر تخلفی دیده شود باید برخورد صورت گیرد؛ هیچ کوتاهی در این خصوص پذیرفته نیست.

وی افزود: در خصوص کنترل آب معدنی با ابلاغی که انجام شد، تقریبا هیچ یک از دانشگاهها در بازه زمانی یک ماهه که دستور برای کنترل صادر شده بود کاری انجام ندادند و یا گزارشی از بازرسی و ارزیابی ها ارایه نشد که این موضوع نباید تکرار شود.

دیناروند در خصوص تاسیس آزمایشگاه های مشابه آزمایشگاه های معاونت غذا و دارو، از سوی معاونت بهداشت، اظهار کرد: وزیر بهداشت دو بار صراحتا در این خصوص دستور صادر کردند و ورود به این حوزه از سوی معاونت بهداشتی حتی برای آب و هوا ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: در حوزه آزمایش کالاها در دانشگاه علوم پزشکی فقط باید یک آزمایشگاه وجود داشته باشد و آن آزمایشگاه موظف به ارایه خدمات به کل دانشگاه است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس بخشنامه ای ابلاغی، دانشگاه علوم پزشکی آزمایشگاه دیگری برای آب، هوا، غذا و بهداشت عمومی نباید داشته باشد و باید متخلفان معرفی و با آنها برخورد شود.

وی در خصوص اصلاح آیین نامه داروخانه ها، اظهار کرد: اصلاحات حداقل هر چهار سال یکبار انجام می شود، ولی اگر در ضابطه ها نیاز به اصلاح باشد در صورتیکه مغایر با آیین نامه نباشد قابل بررسی و اصلاح است.

دیناروند با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده در خصوص کمک به بیماران صعب العلاج، افزود: 300 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که باید دانشگاه های علوم پزشکی در هزینه کرد آن مدیریت کنند.

وی با اشاره به قانون قاچاق دارو و کالا، ادامه داد: باید در این خصوص سخت گیری شود و نباید با متخلفان با دلسوزی برخورد شود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این معاونت حتی یک درصد پرسنل دانشگاه های علوم پزشکی را ندارد از معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور درخواست کرد برخی کارهای نظارتی، کنترلی و نمونه برداری خود را از طریق شبکه پیش بینی و پیگیری کنند.

وی با اشاره به کمبود 30 قلم دارو در کشور، اظهار کرد: راهکار حل کمبودها پیشگیری است و نه درمان؛ با پیشگیری که در کشور انجام شده 90 درصد مشکلات حل شده است.

دیناروند با بیان اینکه برخی از کمبودها در حوزه دارو به تجویز پزشکان نیز مربوط می شود، ادامه داد: در برخی موارد داروی که وزارت بهداشت به دلیل تولید داخل واردات آن را ممنوع کرده از سوی برخی پزشکان تجویز می شود.

وی در خصوص توزیع اکسی کدون و بوپرونورفین حاوی نالوکسان، گفت: یکی از معضلات جدی که در ایران با آن روبرو هستیم عدم دسترسی آسان به ضددرهای قوی است.

وی افزود: به جهت نگرانی از سو استفاده در مصرف داروهای قوی ضد درد کاری کرده ایم که بیماران نیازمند به خصوص بیماران سرطانی دسترسی آسان نداشته باشند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد اینکه اکسی کدون بیمارستانی شود به نظر من کار بسیار درستی است ولی در بیمارستان های آموزشی انتظار داریم همکاران نظارت داشته باشند تا فقط به بیماران بستری ارایه شود.

وی ادامه داد: کسی که اکسی کدون می خواهد نباید به این معاونت مراجعه و حواله دریافت کند بلکه باید پزشک برای بیمار خود به راحتی در بیمارستان ها اقدام به تجویز کند.

دیناروند اظهار کرد: داروخانه های منتخب و تحت کنترل علوم پزشکی برای افراد نیازمند به دارو بوپرونورفین حاوی نالوکسان اقدام کند.

وی گفت: دلیلی ندارد معتادی که می خواهد به درمانش کمک شود به جایی مراجعه و ثبت نام کند؛ بسیاری از بیمارانی که اعتیاد آنها سنگین نیست، می توانند از این دارو برای ترک اعتیاد خود استفاده کنند.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص تاسیس داروخانه مرکزی البرز، گفت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی البرز در این خصوص تخلف کرده و هیچ معاونتی حق ندارد بدون مجوز وزارت بهداشت اقدام به تاسیس کند.

همایش دو روزه معاونان غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در تبریز با هدف هم اندیشی در این حوزه حساس برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها