درباره دهستان «گوغر»، سرزمین بنه و گردو

دشتی سبز در دل کویر کرمان

فصل پاییز فصل سفر به کویر است، سفرهایی که علاقه‌مندان خاص خودش را دارد و این روزها در برخی استان‌های کشور رواج پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۴۶۸۶۰
بـاد، خاک و ســراب

به گزارش جام جم آنلاین،کویر مجموعه‌ای شگفت از دیدنی‌های متنوع است. از تپه‌های شن‌روان گرفته تا مناظر وهم‌آلودی که سراب‌ و باد و خاک در کنار هم شکل می‌دهند اما این همه دیدنی‌های کویر نیست. در این مطلب، چند کویر دیدنی کشور را معرفی کرده‌ایم.

چک‌چک

دوطرف جاده تا دوردست‌ها گیاهی دیده نمی‌شود. زمین خاکستری رنگ است و نوعی نرمی از جنس پودر سیمان دارد. همه سو یکسره بیابان است و جز کوه پیش‌رو هیچ‌چیزی در میدان دیدتان نیست اما کوه را که دور می‌زنید همه‌چیز دیگرگونه می‌شود.

چک‌چک یا زیارتگاه پیرسبز در 43 کیلومتری شرق اردکان در استان یزد واقع شده است. از کوه که با ماشین بالا می‌روید تازه به پای چک‌چک می‌رسید. حالا دیگر باید پیاده شد و بقیه مسیر را با پای پیاده طی کرد.

ارتفاع پایین کوه تا ساختمان اصلی در حدود 60 متر است که این مسیر توسط صدها پله توسط زائران و بازدیدکنندگان طی می‌شود.

از همان پایین چنارهزار ساله‌ای که از دل سنگ روییده و در ساختمان زیارتگاه پیچیده و بالا رفته است، پیداست. سرو کهنسالی هم کنار اوست تا این زیارتگاه نیز از نماد ایرانی جاودانگی خالی نباشد.

در داخل زیارتگاه که به شکل دهانه غار است پیش از همه تنه درخت چنار کهنسال دیده می‌شود و از بخشی از سقف قطرات آب چکه‌چکه بر زمین می‌ریزد و احتمالا نامگذاری این محل نیز شاید از همین‌رو باشد.

فراموش نکنید که از اردکان تا چک‌چک هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود ندارد. نزدیک‌ترین پمپ بنزین در فاصله 43 کیلومتری است. در زیارتگاه چک‌چک فروشگاه یا رستوران موجود نیست.

سرویس بهداشتی نسبتا قابل قبول است اما توالت‌فرنگی جهت بیماران و بازدیدکنندگان خارجی وجود ندارد. آنتن‌دهی تلفن همراه خوب است و با هماهنگی با مسئول زیارتگاه می‌توانید شب را در چادر در محوطه اتراق کنید.

خرانق

در میانه کویر، از دور دیوارهای کاهگلی شهری قدیمی در میان باغ‌هایی با درختانی سبز دیده می‌شود. پلی تاریخی نیز بر رود کناره روستا به چشم می‌خورد.

اینجا روستای خرانق است. پلی که روی رودخانه دیده می‌شود پل آبراه نامیده می‌شود و گفته‌اند قدیمی‌ترین پل انتقال آب در استان یزد است و به سبک ساسانی و رومی بنا شده است. قلعه خرانق مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن است.

این قلعه یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد است و همانند نمایشگاهی است که غرفه‌های آن از خشت و گل ساخته شده است.

بنایی بسیار دیرینه در چندطبقه که هنوز اغلب سقف‌های آن پابرجاست و کوچه‌های پیچاپیچ و خیال‌انگیزش ساعت‌ها آدمی را مسحور می‌کند.

کوچه گرگ یکی از این کوچه‌هاست که پیچ‌های هولناک آن برای غافلگیر کردن دزدان و راهزنان به کار می‌رفته است.قدمت این قلعه یک‌هکتاری به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و بیش از آن نیز عنوان شده است.

برای اقامت علاوه بر خانه‌های محلی می‌توانید در کاروانسرای دوره قاجاری که در خرانق و کنار باغ‌هاست یا در اطراف آن چادر بزنید و شب را به صبح برسانید.فاصله خرانق تا یزد 80کیلومتر است و در مسیر جاده اردکان به طبس قرار گرفته است.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها