شاید در طول سال سروکارتان زیاد با ظروف یکبار مصرف نیفتاده باشد، اما بدون تردید در ماه رمضان و محرم که اکنون درروزهای آغازین آن به سر می‌بریم، یکباره این نوع ظروف جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما به خود اختصاص می‌دهند به صورتی که کمتر کسی است برای خرید حداقل چند ده عدد از این لوازم به مغازه‌ها و فروشگاه‌های مخصوص سر نزده باشد.
کد خبر: ۸۴۶۱۷۵
بازار داغ ظروف یکبار مصرف در محرم

اما آیا فکر کرده‌اید کدام نوع از ظروف یکبار مصرف در این ماه برای شما بهترین و مناسب‌ترین است یا این که فقط به قیمت آنها توجه دارید؟ جام‌جم این هفته سری به بازار فروش ظروف یکبار مصرف زده تا از چند و چون آنها برایتان بگوید. این بازارها عبارتند از: جنوب تهران در منطقه راه‌آهن (خیابان بهداری)، جنوب غربی (خیابان مولوی)، منطقه غرب (سازمان آب، آریاشهر) و خیابان آذربایجان. فروشندگان دراین مراکز مجوز از اتحادیه دارند و به توزیع ظروف به صورت قانونی و با قیمتی مناسب می‌پردازند؛ هرچند نباید فراموش کنیم یکی از مراکز اصلی تولید این گونه ظروف در خیابان اتحاد (ابتدای جاده دماوند) است.

پلاستیک، فوم، کاغذی یا فلزی

اکنون با توجه به رشد فناوری، معنی ظروف یکبار مصرف صرفا ظروفی ساخته شده از مواد پلاستیکی نیست، چون اکنون کاغذ و برخی فلزات مثل آلومینیوم نیز کاربردی شده و تنوع گسترده‌ای برای متقاضیان به ارمغان آورده‌اند.

در این میان ظروفی هم با استفاده از پلیمرهای مخصوص (فوم) تهیه می‌شوند که اکنون تنوع گسترده‌ای در بازار دارند و درواقع بیشترین تقاضا برای آنهاست،چون نه تنها به عقیده برخی کارشناسان مشکلات کمتری برای سلامت و محیط زیست ایجاد می‌کنند بلکه قابلیت حفظ برودت یا حرارت غذا را نیز دارند. اما کاغذ هنوز جایگاه مناسبی در این صنف به خود به جز لیوان، بشقاب، کاسه و در برخی موارد سفره‌های آماده ندیده است. آخرین گزینه‌ای که مقابل شما قرار دارد مربوط به ظروف آلومینیومی است؛ ولی با توجه به خاصیت این نوع ظروف، تنوع کمی را در آنها شاهد هستیم که بیشتر به صورت ظروف کلی (پلو) تهیه شده‌اند. این در حالی است که اگرچه این ظروف از نظر بهداشتی بهترین گزینه برای بسته‌بندی و حمل غذا چه گرم و چه سرد هستند، اما قیمت‌شان گزینه‌ای است که باعث کاهش تقاضا در این زمینه شده و در این ایام زیاد خواستاری ندارند. براساس تجربه و البته اطلاعات موجود در بازار، این ظروف بیشتر از سوی کترینگ‌های غذا (آشپزخانه‌های صنعتی تهیه غذا) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علائم اختصاری را بشناسید

درهمین حال بدون تردید تعداد انگشت‌شماری از خریداران نسبت به علائم و اطلاعات حک شده در کف یا بدنه این گونه ظروف یکبار مصرف حساسیت به خرج می‌دهند یا اصلا از چند وچون آن آگاهی دارند؛ درحالی که هریک از این علائم، تعیین کننده نوع کاربرد و میزان توجه تولید کننده به سلامت شماست.پس به معنی این حروف توجه کنید.

PP: بیشترین علامتی که در ظروف یکبارمصرف پلاستیکی به چشم می‌خورد با حروف اختصاری PP نشان داده شده مربوط به ظروف پلی‌پروپیلن است. این علامت بیانگر آن است که ظرف تولید شده برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود.

PE: علامت بعدی که روی برخی از این ظروف خودنمایی می‌کند PE است. این علامت معمولا روی ظروف یکبار مصرف سفیدرنگ پلاستیکی دیده می‌شود که دارای شرایطی همانند علامت قبل یعنی PP هستند و حکایت از آن دارد که می‌توان از آنها برای محصولات غذایی با حرارت معمول طبخ استفاده کرد.

PS: این علامت که معرف ظروف یکبار مصرف ساخته شده از پلی‌استایرن است به شما هشدار می‌دهد این ظرف صرفا برای خوراکی‌های با دمای کمتر از 70 درجه قابل استفاده است و نباید در دمای بالاتر مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین نمی‌توان این ظروف را برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا و خوراکی چرب مانند کره و مارگارین (با هر دمایی) استفاده کرد.

EPS: این حروف اختصاری بیانگر ظروف یکبار مصرف فومی هستند، اما نکته مهم در این میان دوباره مربوط به درجه حرارت خوراکی‌هاست. این ظروف نباید هنگام پرشدن درجه حرارت بالاتر از 70 درجه را تجربه کنند.

رنگ رخساره بیانگر سر درون ؟!

در همین حال اگر هنگام خرید ظروف یکبار مصرف متوجه شدید خبری از حروف اختصاری و اطلاعات مواد اولیه این ظروف نیست و نمی‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید زیاد نگران نباشید چون در بسیاری از موارد هنگام انتخاب ظروف یکبار مصرف پلاستیکی رنگ آنها بیانگر نوع کاربردشان خواهد بود. اما اگر از نکته‌سنجی و سختگیری‌های معمول در این زمینه بگذریم، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که رنگی شفاف دارند صرفا برای غذاهای سرد و دمای کمتر از 70 درجه مناسب هستند و نمی‌توان از آنها برای غذاهای داغ استفاده کرد؛ چون برای تولید این ظروف باید از ماده‌ای به نام لایزر استفاده شود که در مقابل حرارت ناپایدار است و به‌سادگی در خوراکی یا غذای شما حل خواهد شد. این در حالی است که ظروف سفیدرنگ (مات و بدون رنگ) برای غذاهای گرم مناسب‌تر است، ولی فراموش نکنید این ظروف هم برای غذاهایی مانند آش، حلیم یا نوشیدنی‌های داغ توصیه نشده است و درباره استفاده از آنها باید احتیاط کرد. هرچند متاسفانه مدتی است استفاده از ظروف یکبار مصرف رنگی میان افراد صرفا برای زیبایی گسترش یافته است، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این نوع ظروف از بدترین نوع بخصوص برای خوراکی‌های گرم مثل آش و حلیم یا چای داغ هستند.

متوسط قیمت برخی انواع ظروف یکبار مصرف

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها