تدوین لیست تولید داخل در پساتحریم

۱۱۹ قلم کالا از آمریکا به ایران وارد شد

همه دولت‌ها همیشه می‌خواهند تا صادرات خود را افزایش دهند و تراز آن را با واردات یکی کنند تا علاوه بر رشد درآمد ارزی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در داخل، ارز کمتری از کشورشان خارج شود.
کد خبر: ۸۴۵۹۸۴
پیش به سوی تولید صادرات‌ محور

به همین دلیل در کشورمان نیز همواره اقداماتی را از سوی دولت‌ها برای تقویت صادرات غیرنفتی شاهد بوده‌ایم، اما این اقدامات چون هدفمند و مستمر و پایدار نبوده، نتوانسته کشور را به سمت تعادل تراز تجاری هدایت کند.

اکنون دولت تلاش می‌کند شرایطی را فراهم کند که رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی افزایش یابد و تولید صادرات‌ محور پا بگیرد و برنامه‌هایی در این باره در حال اجراست.

بر این اساس سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان دبیرخانه شورای‌ عالی صادرات غیرنفتی و مسئول تجارت خارجی کشور، تلاش دارد موانع پیش‌روی صادرکنندگان را بردارد و امکان رقابت‌پذیری برای کالاهای ایرانی را فراهم کند لذا تاکنون از طریق مجاری قانونی برخی از موانع عمده پیش‌روی صادرکنندگان را برداشته‌ایم.

در این میان یکی از سیاست‌های ما این است که سازوکارهای حمایت مالی از صادرکنندگان را که در سال‌های پیش تقریبا کنار گذاشته شده بود، احیا کنیم البته قرار است به جای مشوق‌های نقدی، موانع پیش‌روی صادرات را برداشته و ترتیبی اتخاذ کنیم که تجار ایرانی کالاهای خود را با حداقل قیمت و البته به صورت قابل رقابت در بازارهای جهانی عرضه کرده و همپای کیفیت کالاهای برتر دنیا گام بردارند.

به عنوان مثال برقراری خطوط منظم هوایی و کشتیرانی برای حمایت از صادرکنندگان کشور در جهت کاهش هزینه‌های آنان یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

البته در این مسیر چنانچه لازم باشد کمک‌های نقدی و غیرنقدی هم به صادرکنندگان ارائه می‌شود، لذا پیگیر هستیم تا بتوانیم بخشی از منابع سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را به سمت حمایت از صادرات سوق دهیم.

در همین حال نکته مهمی که همیشه در بحث رشد صادرات غیرنفتی محل مناقشه است، میزان واردات به کشور است که همواره آمار آن در برابر صادرات به چشم می‌آید اما در پاسخ به منقدان باید گفت اگر بتوان ترکیب واردات کشور را مدیریت کرد و آن را از کالاهای مصرفی به سوی کالاهای سرمایه‌ای، نیمه‌آماده و ماشین‌آلات هدایت کرد، با نقشی که این کالاها در تولید کشور خواهند داشت، واردات بالا نه‌تنها به ضرر کشور نیست بلکه زمینه‌ساز رشد و رونق داخلی نیز خواهد شد.

از این رو سازمان توسعه تجارت ایران برای مدیریت واردات با هدف رشد صادرات غیرنفتی و همچنین تسهیل رویه‌های صادراتی کشور، برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده است که به‌زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.

ولی‌الله افخمی‌راد - رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها