گفت‌وگو با شهاب آگاهی نویسنده و کارگردان تئاتر

و ناگهان، مردگان برمی‌خیزند

روی هر سنگر شهیدی غرق نور می‌درخشیداز میان آب هور آب و خشکی صحنه پیکار بود دیده شب تا سحر بیدار بود آسمان گویی قیامت بود و بس آتش توپخانه افتاد از نفس
کد خبر: ۸۴۴۴۳۵
مرواریدهای ابدی خلیج فارس

همان‌طور که در این ابیات قصیده سیدمسعود سیدی، از شاعران انقلابی آمده پاسداری از مرز و بوم و وطن و حفظ تمامیت ارضی فقط منحصر به دفاع زمینی نیست، بلکه آب و هوا نیز نیاز مسلم به حفاظت نیروهایی جان برکف دارد.

نیروی دریایی ارتش و سپاه هم از آغاز انقلاب اسلامی همواره از هیچ کوششی برای حفظ و دفاع از آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس در جنوب و آب‌های دریای مازندران (دریاچه کاسپین) در شمال دریغ نکرده؛ این موضوع در دوران خطیر دفاع مقدس نمودها و مصداق‌های درخشانی داشت و دلیرمردان نیروی دریایی نگذاشتند حتی یک قطره از آب مقدس و متبرک ایران به مالکیت متجاوزان متخاصم درآید. آن هم در شرایطی که به دلیل وجود امتیازات و نعمت‌های فراوان، سرزمین‌مان همواره در مرکز توجه حریصان قدرت‌طلب بوده است. دراین میان اما حرکت شهید نادر مهدوی و یارانش، حکایت دیگری دارد؛ حسین بسریا، معروف به نادر مهدوی متولد سال 42 در روستایی از توابع شهرستان دشتی استان بوشهر، فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار در سال 66 کاری کرد کارستان و درپاسخ به تعرضات کشتی‌ها و نفتکش‌های آمریکا به آب‌های ایران، دست به مقاومت و مقابله‌ای جانانه زد و به همراه افرادش کشتی بریجتون را منهدم کرد و موجب شد تا آمریکایی‌ها حساب کار دستشان بیاید.

اما آمریکایی‌ها که به خاطر این اتفاق تحقیر شده بودند، درصدد تلافی برآمدند و در یکی از گشتزنی‌های حفاظتی نادر و دیگر دریادلان همراهش، از دریا و هوا به آنها حمله کردند و باعث شهادت تنی چند از سربازان کشورمان شدند.

شهید مهدوی پس از 20 دقیقه مقاومت نفسگیر، به همراه پنج همرزم دیگرش به اسارت نیروهای آمریکایی درآمد و سرانجام پس از 6 روز شکنجه در ناو جنگی یو.اس.اس. چندلر آمریکا به شهادت رسید.

از سال 66 به بعد با فرارسیدن شانزدهم مهرماه ـ روز عملیات و مقاومت شهید مهدوی و یارانش ـ ، یاد این دلاورمردان نیروی دریایی گرامی داشته می‌شود، اما امسال به سفارش نیروی دریایی سپاه این بزرگداشت همیشگی برعهده مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی قرار گرفت؛ همان نهادی که سابقه اجرای موفق نمایش چندرسانه‌ای و میدانی و موفق «فصل شیدایی» را در برخی شهرهای کشور دارد. به همین منظور سعید اسماعیلی، کارگردان نمایش‌های فصل شیدایی و ستاره سرخ، تصمیم گرفت با گروه همیشگی‌اش و به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بزرگداشت متفاوتی برای شهید مهدوی و یارانش و به عبارت دیگر همه شهدای گرانقدر نیروی دریایی بگیرد و با بهره گیری از ساختاری نمایشی و موسیقایی، برنامه‌ای جذاب تدارک ببیند تا ضمن ادای دین به شهدای دریادل و همه سفرکرده‌های مبارزه با استکبار، نقش موثری در معرفی هرچه بیشتر این رشادت‌ها و تاثیرگذاری روی طیفهای مختلف مردمی داشته باشد.

نمایش ترکیبی و چند رسانه‌ای و میدانی بزرگ «آبی‌ترین وصال» به کارگردانی سعید اسماعیلی، تهیه‌کنندگی علیرضا کوهفر، روایت و اجرای رسالت بوذری، اجرای موسیقی از سوی اسفندیار قره باغی و غلامرضا صنعتگر و بازی کوروش زارعی (در نقش یک فرمانده و کهنه سرباز جنگ) و نسیم تاجی (در نقش دختر شهید نادر مهدوی) ساعت 19 و 30 دقیقه این شب‌ها در دریاچه شهدای خلیج‌فارس (دریاچه چیتگر) ـ به نشانی اتوبان همت غرب، اتوبان شهید خرازی اجرا می‌شود و علاقه‌مندان زیادی هرشب به‌صورت آزاد و رایگان به تماشای این اثر جذاب می‌نشینند که بخش زیادی از آن روی آب اتفاق می‌افتد.

قسمتی از وصیت‌نامه سردار شهید نادر مهدوی

من به پیروی از امام‌حسین(ع) پای در چکمه کرده به جبهه می‌روم. به جبهه رفتن یعنی به معشوقِ خود پیوستن. امـیدوارم چه با قلیل‌ خدمتی که بدان قادرم، و چه ان‌شاءالله با شهادتم، به وظیفه الهی خود که پروردگار عالم برایم منظور داشته عمل نمایم. امت قهرمان! همچون گذشته، جـز برای خدا کار نکنید؛ هدفتان فقط الله، کتابتان قرآن و رهـبرتان خمیـنی باشد. پدر! مادر! برادر! همسر! و خواهرانم! اگر من شهید شدم، بدانید که کمال سعادت را یافته‌ام. هیچ‌گونه ناراحـتی به خود راه ندهـید. بدانید که این مرگ را آگاهانه انتخاب نموده‌ام.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها