سهمیه‌المپیک در‌آخرین رقابت‌های تیراندازی آسیا‌چگونه‌ توزیع می‌شود؟

شلیک نهایی

جام جم ورزشی: 16 مدال رنگارنگی که ملی‌پوشان تیراندازی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به دست آوردند خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد، زیرا با گلایه‌های ورزشکاران به خاطر کمبود امکانات به‌ویژه فشنگ، این همه مدال‌آوری جای تعجب هم دارد.
کد خبر: ۸۴۴۰۱۸
شلیک نهایی

ملی‌پوشان ایران پس از رقابتی سخت که در تیراندازی قهرمانی سلاح‌های بادی آسیا در شهر دهلی هندوستان با رقبای دیگر داشتند در مجموع ده مدال طلا، پنج نقره و یک برنز گرفتند. این رقابت‌ها برای حفظ شرایط آمادگی ورزشکاران تیراندازی ایران مناسب بود، زیرا آنها تا ماه آینده باید در رقابت‌های قهرمانی آسیا در کویت به میدان بروند. ناصر رسولی ـ که سرپرستی تیم اعزامی به این رقابت‌ها را به عهده داشت ـ درباره نتایج ملی‌پوشان می‌گوید: ما با 26 ورزشکار در دهلی حضور یافتیم که توانستیم 16 مدال خوشرنگ بگیریم. تیم تفنگ بادی ما شش مدال طلا، سه نقره و یک برنز به دست آورد و در تپانچه بادی نیز توانستیم چهار مدال طلا و دو نقره بگیریم. این مدال‌ها در بین 150 شرکت‌کننده از 14 کشور در مسابقه‌های سلاح‌های بادی حاصل شد که نتیجه بسیار خوبی است.

تیم ملی تیراندازی با این نتایج خود را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا آماده می‌کند؛ جایی که رسولی می‌گوید سهمیه المپیک هم توزیع می‌شود. سرپرست تیم اعزامی به دهلی ادامه می‌دهد: مسابقه‌های دهلی برای حفظ شرایط آمادگی ورزشکاران اهمیت زیادی داشت. خانم‌ها و آقایان تیرانداز ایران در این پیکارها سطح آمادگی خود را محک زدند، زیرا ماه آینده در کویت کار سخت‌تری دارند. در مسابقه‌های قهرمانی آسیا آخرین سهمیه‌های ورزشکاران در رقابت‌های آسیایی توزیع می‌شود و ما امیدواریم ورزشکاران ایرانی بتوانند ورودی‌های المپیک را از آن خود کنند.

با آن که تیراندازی ایران دو سهمیه را در تیراندازی تفنگ توسط الهه احمدی و نجمه خدمتی در مسابقه‌های جهانی آذربایجان به دست آورده است، اما رسولی از تلاش ورزشکاران دیگر برای گرفتن سهمیه المپیک می‌گوید. او با اشاره به این که ایران در قسمت تفنگ بادی خانم‌ها دو سهمیه خود را گرفته است، ادامه می‌دهد: ایران دیگر نمی‌تواند در این رشته سهمیه‌ای داشته باشد، اما در تفنگ خفیف امیدواریم نماینده ما سهمیه بگیرد. در تفنگ بادی آقایان نیز امید زیادی داریم.

در رقابت‌های سلاح‌های بادی آسیا، سپهر صفاری از ایران طلا گرفت و امیدها را برای گرفتن سهمیه المپیک توسط ورزشکاران تپانچه زیاد کرد. با وجود این رسولی می‌گوید: این عنوان بسیار اهمیت دارد، اما شرایط قهرمانی آسیا متفاوت است. ما در تپانچه امید زیادی به ورزشکاران‌مان داریم و می‌توانیم در رقابت‌های کویت سهمیه بگیریم.

امید به تپانچه‌زن‌ها

ایران در تقابل با ورزشکاران تیرانداز چین، ژاپن، هند و کره جنوبی کار دشواری دارد، اما سکینه خدابنده‌لو، سرمربی تیم تپانچه بادی معتقد است تیم ملی ایران نیز اکنون یکی از قطب‌های تیراندازی در قاره کهن است. خدابنده‌لو می‌گوید: در آسیا چند تیم هستند که در سطح جهانی مطرح‌اند اما مربیان همین تیم‌ها وقتی ورزشکاران ایرانی را دیدند سطح تیراندازان ما را پسندیدند و گفتند ایران به زودی تیراندازان با استعداد دیگری در سطح آسیا و جهان معرفی می‌کند.

سرمربی تیم تپانچه با اشاره به نتایج ورزشکاران این رشته در مسابقه‌های سلاح‌های بادی آسیا می‌گوید: مسابقه مهم‌تر در کویت برگزار می‌شود، اما رقابت‌های دهلی به ما کمک کرد ارزیابی مثبتی از سطح آمادگی ورزشکاران‌مان داشته باشیم. در کویت پیش‌بینی نتایج کار سختی است ولی تلاش می‌کنیم در این رقابت‌ها چند سهمیه المپیک به دست بیاوریم.

صفاری، طلایی دهلی

سپهر صفاری، ورزشکار جوان تیراندازی با 23 سال سن امید زیادی به گرفتن سهمیه در رقابت‌های قهرمانی آسیا در کویت دارد. این تیرانداز بروجنی از چهارمحال و بختیاری با امکانات کم شهرستان در این رشته می‌سازد، اما در پی هدف خود تا رسیدن به المپیک است. صفاری می‌گوید: در رده سنی جوانان آسیا هم موفق به گرفتن مدال طلا شده بودم ولی چند سال به خاطر شرایط تحصیلی ورزش حرفه‌ای را کنار گذاشتم و به تحصیل پرداختم. قهرمانی در تپانچه بادی آسیا اعتماد به نفس مرا زیاد کرد و اکنون به دنبال کسب سهمیه المپیک هستم. مسابقه‌های دهلی اگر کسب سهمیه بود اینک المپیکی شده بودم، اما همچنان برای گرفتن سهمیه تلاش می‌کنم.

نجمه خدمتی و الهه احمدی دو سهمیه ایران را در تفنگ بادی خانم‌ها به دست آوردند و در مسابقه‌های بعدی برای حفظ آمادگی تا بازی‌های المپیک تلاش می‌کنند‌

صفاری در تپانچه بادی طلا گرفت؛ رشته‌ای که ایران چهار سال پیش برخورداری را در آن به المپیک معرفی کرده بود. برخورداری به جای آسیا در رقابت‌های ارتش‌های جهان شرکت کرد، اما در مسابقه‌های بعدی تیم ملی در کویت از بخت‌های کسب سهمیه است. رقابت او با صفاری در این مسابقه‌ها هیجان تازه برای تیراندازان ایرانی به شمار می‌رود.

صفاری با اشاره به مشکلات تیراندازی در ایران و شرایط سخت ورزشکاران برای کسب نتیجه می‌گوید: من در بروجن با تیراندازی آشنا شدم و از این شهرستان به تیم ملی رسیدم. اکنون امکانات شهرستان بروجن برای ورزشکاری مانند من که در پی سهمیه المپیک است، جوابگو نیست. از این رو در فاصله دو تمرین و اردو و برای استراحت، چند روزی به بروجن می‌روم، اما در تهران تمریناتم را دنبال می‌کنم. سالن تیراندازی بروجن اصلا استاندارد نیست و من بیشتر وقت تمرین خودم را در این شهر به تمرین هوازی و بدنسازی می‌پردازم.

حفظ آمادگی تا المپیک

ورزشکاران المپیکی ایران در تیراندازی با خیالی آسوده مسابقه‌های سلاح‌های بادی قهرمانی آسیا را پشت‌سر گذاشتند، زیرا این مسابقه‌ها برای آنها جنبه آماده‌سازی داشت. نجمه خدمتی، ستاره جوان تیراندازی با تفنگ ایران در رقابت‌های دهلی طلا گرفت. با وجود این از سطح مسابقه‌ها راضی نیست. او می‌گوید: کیفیت رقابت‌ها در رشته ما خوب نبود، اما می‌توانم این رقابت‌ها را به عنوان یک تمرین جدی تلقی کنم.

نجمه خدمتی و الهه احمدی دو سهمیه ایران را در تفنگ بادی خانم‌ها به دست آوردند و در مسابقه‌های بعدی برای حفظ آمادگی تا بازی‌های المپیک تلاش می‌کنند. خدمتی می‌گوید: اردوی آلمان برای حفظ شرایط آمادگی تیراندازان ما بسیار مفید است، زیرا این کشور امکانات خوبی دارد و پیش از این نیز با برنامه ریزی‌های فدراسیون در اردوی آلمان شرکت کرده بودیم.

احمدی تاریخ‌ساز شد

نتایج ورزشکاران تیراندازی ایران یک طرف، موفقیت فردی الهه احمدی در این ورزش یک طرف دیگر. تیرانداز پرافتخار ایرانی که به رقابت‌های المپیک راه پیدا کرده به تازگی در رده اول رنکینگ جهانی رشته تیراندازی قرار گرفت. با اعلام رسمی سایت جهانی تیراندازی، احمدی با ایستادن در رده نخست جهان بالاتر از رقبای قدرتمند خود که عناوین قهرمانی المپیک را در کارنامه دارند، قرار گرفت. این افتخار بزرگی برای ورزش ایران است که با درخشش احمدی در رقابت‌های گابالای آذربایجان و مونیخ آلمان به دست آمد، انتظار می‌رود صدرنشینی احمدی در جهان تا مدت‌ها ادامه داشته باشد.

رونمایی از سلاح ساخت ایران

دو سلاح بادی جدید در ایران رونمایی شد تا فدراسیون تیراندازی ثابت کند همزمان با موفقیت‌های ورزشکارانش در ساخت سلاح هم دست به کار شده است. این دو سلاح بادی IR313 و IR114 است که با همکاری شرکت‌های معتبر آلمانی به نام جمهوری اسلامی ایران ساخته شد. حک IRI روی هر سلاح نشان از اقتدار ایران در زمینه توسعه زیرساخت‌های این ورزش دارد.

افشین گیلانی

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها