روحانی در نشست سران توسعه پایدار در سازمان ملل متحد:

تروریست‌ها در سرزمین‌های فقیر مانند ریزگردها مرزها را درمی‌نوردند

اتفاقات اخیری که در مکه و منا رخ داد و به کشته شدن صدها نفر منجر شد ثابت کرد رژیم آل‌سعود از شایستگی و توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست.
کد خبر: ۸۳۹۱۵۰
اداره حرمین شریفین توسط شورای کشورهای اسلامی

رقابت‌های دو جناح سیاسی قدرتمند در عربستان و اختلافات موجود میان محمد بن سلمان، وزیر دفاع و فرزند پادشاه و محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان معمولا در شکل‌گیری چنین حوادث دردناکی کاملا موثر است و بی‌توجهی وزارت کشور عربستان در تامین امنیت حجاج در روزهای اخیر و همچنین حضور نابهنگام کاروان محمد بن سلمان، وزیر دفاع در منا که منجر به بسته شدن گذرگاه‌های مربوط به رمی جمرات است موجب شد که این حادثه دردناک رخ دهد.

کشورهای اسلامی باید از طریق سازمان همکاری‌های اسلامی، ساز و کارهای جدیدی تشکیل شورایی برای اداره حرمین شریفین فراهم کنند.

جمهوری اسلامی ایران هم که قربانیان زیادی در مناسک حج امسال داشته، باید در چارچوب رایزنی با سایر کشورهای اسلامی، شورایی تشکیل دهد که این شورا در مناسک حج حضور داشته باشد و مسائل امنیتی و رفاهی را دنبال کند.

در غیر اینصورت با توجه به شرایط موجود عربستان و مشغول بودن این کشور به بمباران مردم یمن و توطئه علیه مردم سوریه و لبنان و عراق، قطعا باز هم از این دست حوادث در آینده در مناسک حج رخ خواهد داد.

حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها