مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه دارندگان سفر کارت‌ها که در دولت پیشین در بین کارکنان دستگاه‌ها توزیع شد همچنان تخفیف ۲۰ تا ۴۰ درصدی در اقامت از هتل‌ها می‌گیرند، گفت:یک برنامه ساده توزیع سفر در کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۸۳۸۳۷۵
«سفرکارت» هنوز تخفیف ۲۰ تا ۴۰ درصدی برای اقامت می‌دهد

محسن قریب امروز در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری اظهارداشت: امروزه اقتصاد اکثر کشورهای دنیا از طریق صنعت گردشگری به بالندگی رسیده است و سهم این صنعت در اشتغالزایی 10 درصد است و درآمد جهانی این صنعت طی سال گذشته 1.1 تریلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه آمار 1.2 میلیارد نفری افرادی که از مرزهای کشورها در دنیا عبور کرده‌اند آمار بسیار بالایی است، گفت: متأسفانه آمار گردشگری کشور ما متوازن با این آمار بین‌المللی نیست و حدود 400 هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت در کشور ما مشغول به کار هستند که در مقایسه با جهان، کشور ما کمتر از 2 درصد نیروی شاغل در این بخش را دارد که باید این ظرفیت‌ها اضافه شود.

فرصت سوزی در کشور

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: متأسفانه آماردهی در کشور ما مستند نیست اما 4 میلیون نفر طبق این آمارها ورودی مسافر در کشور داریم و درآمد ما از این صنعت 5 میلیارد دلار است و وقتی مقایسه می‌کنیم با کشورهای دیگر دنیا رتبه درآمدی ما حدود 130 تا 140 است که این نشان دهنده فرصت سوزی در کشور ما است.

قریب با اشاره به اینکه باید در کشور تلاش شود تا به رقم 20 میلیون گردشگر طبق سند چشم‌انداز 20 ساله برسیم، گفت: امروز در شرایط پساتحریم موقعیت کشور ما تغییر کرده و شرایط برای اینکه گام‌های بلندی در گردشگری کشور برداریم فراهم است و باید برای پیشرفت در گردشگری به چند نکته توجه کنیم که اگر این نکات اجرایی نشود توسعه گردشگری ناکام خواهد ماند.

۲،۵ برابر تعداد فعلی کمبود هواپیما داریم

وی در ادامه نکات قابل اجرا برای توسعه گردشگری در کشور را به این ترتیب عنوان کرد: باید باور کنیم صنعت گردشگری صنعت اول کشور است، مدیران ارشد این صنعت باید از بدنه گردشگری کشور انتخاب شوند، یک برنامه جامع برای گردشگری باید تهیه شود (در بخش سفرهای داخلی به شدت وضعیت ناهنجار است به طوریکه در ایام پیک، برخی نقاط کشور تورم زیاد مسافر را دارد که باعث تخریب محیط زیست و ترافیک می‌شود و بعد از آن با کسادی رونق سفر مواجه می‌شویم، لذا یک برنامه ساده توزیع سفر در کشور نداریم)، باید سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در گردشگری کشور تشویق شوند (بالغ بر 800 میلیارد تومان سرمایه‌های سرگردان در کشور داریم که هر دفعه به هر بخشی از اقتصاد وارد می‌شوند ضربه می‌زنند از سکه گرفته تا مسکن)، رسیدگی به کاستی‌ها در زیرساختهای گردشگری در کشور باید انجام شود به طوریکه در حال حاضر بالغ بر 2.5 برابر تعداد فعلی در کشور به هواپیما نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی یکی از فرصت‌های گردشگری امروز در کشور را ناامنی در کشورهای اطراف ایران عنوان کرد و گفت: با این شرایط بسیاری از گردشگران کشورهای اطراف ایران رغبت پیدا می‌کنند که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند، این در حالی است که نرخ گردشگری نیز در کشور ما بسیار پایین است.

قریب درباره ورود برند آکور فرانسه در مدیریت هتل در کشور نیز گفت: آمدن این برند در وهله اول اعلام می‌کند که در ایران امنیت وجود دارد و این پیام خوبی است که دیگر برندها در دنیا نیز به ایران بیایند، کشور ما در دنیا یک حلقه مفقوده است، با ورود آکور به ایران، نام ایران در شبکه رزرواسیون هتل در دنیا وارد شده و از این پس گردشگران می‌توانند نام ایران را هم ببینند و ما می‌توانیم امیدوار باشیم که ایران در گردشگری دنیا مطرح می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تقاضایی از دولت داریم تا تشویق‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران در گردشگری کشور داشته باشد، تعداد هتل‌های ما در کشور در حال حاضر 1300 هتل است که 10 درصد آنها 4 و 5 ستاره هستند و می‌توانند مهمان خارجی پذیرش کنند، این در حالی است که فقط ظرفیت پذیرش یک میلیون مسافر در سال را دارند پس با چشم‌انداز 20 میلیون نفر گردشگر در سال بسیار فاصله داریم و خیلی راه نرفته را پیش رو داریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی گفت: با فرض اینکه 400 هتل باید طبق سند چشم‌انداز در کشور بسازیم طبق این آمار باید سالی 25 هتل 5 ستاره در کشور ساخته شود در حالیکه طی 30 سال گذشته چند هتل تنها در پایتخت ساخته شده است؟ شاید تنها یک یا دو مورد هتل در تهران ساخته‌ایم.

قریب پیشنهاداتی که برای سیاست‌های تشویقی به منظور سرمایه‌گذاری در گردشگری دارد را این‌چنین عنوان کرد: زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد، عوارض ساخت را شهرداری‌ها اقساطی دریافت کنند، دولت معافیت‌های مالی حداقل 10 ساله بدهد و معافیت‌های گمرکی برای ورود تجهیزات هتلی و خودروهای خاص توریستی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه مجموعه شرکت ایرانگردی و جهانگردی 65 هتل و مجموعه پذیرایی در کشور دارد، گفت: یک هزار نفر اشتغال مستقیم در این بخش داریم و هتل‌های ما عمدتاً 3 ستاره هستند که در سال گذشته یک میلیون مسافر را اقامت داده‌ایم.

قریب درباره سفر کارت ملی نیز گفت: 3 میلیون سفر کارت در بین کارکنان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها توزیع شد که متاسفانه در حال حاضر تنها 300 هزار نفر این کارت را فعال کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند، انتظار داریم دستگاه‌ها همچنان این کارت‌ها را برای کارکنان خود شارژ کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا همچنان دارندگان این کارت‌ها می‌توانند با شارژ آنها از تخفیف‌های 20 تا 40 درصدی در هتل‌ها استفاده کنند، گفت: بله این کارت‌ها همچنان قابل استفاده و قابل شارژ است اما اگر کسی به طور شخصی این کارت‌ها را شارژ کرده باشد و نیاز به استفاده از آنها نداشته باشد می‌تواند با مراجعه به شرکت ایرانگردی و جهانگردی مبلغ شارژ شده را دریافت کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی در گفتگو با فارس از 2.5 برابر شدن تخت‌های اقامتی طی 3 سال آینده خبر داد و گفت: این تخت‌های جدید در استان‌های یزد، اصفهان، شیراز و برخی شهرهای شمالی و برخی نقاط آذربایجان‌ها ایجاد می‌شود، طبق این برنامه 10 هتل 250 اتاقه را خواهیم ساخت.

قریب افزود: می‌خواهیم با یک برند بین‌المللی که در 3 ستاره است همکاری کنیم تا به شبکه‌ رزرواسیون بین‌المللی متصل شویم.

وی در پاسخ به اینکه چرا سطح هتل‌هایی که قرار است بسازند را در سطح 3 ستاره متوقف کرده‌اند، گفت: به تناسب سطح درآمدی مردم هتل می‌سازیم اما در یزد ، اصفهان و شیراز هتل 5 ستاره هم داریم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی از ایجاد گروه رستورانهای زنجیره‌‌ای ایرانگردی نیز خبر داد و گفت: اولین شعبه این رستورانها را در ناهارخوران گرگان همزمان با هفته گردشگری افتتاح خواهیم کرد.

قریب با احتساب یک ماه نوروز و 3 ماه تابستان و روزهای تعطیل در طی سال، ایام پیک سفر را 100 روز عنوان کرد و گفت: 250 روز در کشور را می‌توان سفر ارزان قیمت تعریف کرد ولی متأسفانه هدایتی در این زمینه وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها