وجود جاذبه‌های بی‌شمار تاریخی فرهنگی طبیعی در خوزستان که بعضی از آنها به ثبت جهانی هم رسیده، این استان را به منطقه‌ای غنی و پرظرفیت در زمینه گردشگری تبدیل کرده است، با این همه طی سال‌های اخیر و به‌واسطه هم مرزی این استان با کشور عراق، بخش دیگری از گردشگری با عنوان گردشگری سلامت در این استان فعال شده که در صورت توجه ویژه به آن، علاوه بر ایجاد درآمدزایی از این بخش، رونق دیگر سایت‌های گردشگری این استان را نیز به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۸۳۶۶۳۲
رونق گردشگری سلامت در خوزستان

گردشگری سلامت به عنوان یکی از بخش‌های جدید گردشگری، هم اکنون با توسعه قابل ملاحظه‌ای در کشورهای جهان مواجه شده و سهم عمده‌ای در زمینه درآمدزایی برخی کشورها ایفا می‌کند، به طوری که در خاورمیانه کشورهایی نظیر هند، سنگاپور، ترکیه، امارات و اردن برای جذب بیماران کشورهای آسیایی مشغول برنامه‌ریزی هستند و هم اکنون سنگاپور یکی از مقاصدی است که بسیاری از بیماران برای انجام جراحی‌های مهم به آن می‌اندیشند و هر سال حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر با اهداف درمانی به این کشور سفر می‌کنند.

در کشور ما نیز این امر طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، به طوری که کارگروه کشوری راهبری گردشگری سلامت با عضویت نمایندگان برخی سازمان‌ها همچون میراث فرهنگی، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و ... تشکیل شده و شهرهای بزرگ و برخورداری همچون تهران، مشهد، شیراز و برخی استان‌های مرزی همچون تبریز و خوزستان اکنون پذیرای بیمارانی از کشورهای همسایه بویژه اعراب برای درمان هستند.این بخش در استان خوزستان به دنبال سقوط رژیم بعث در عراق و تسهیل ورود و خروج مردم عراق به داخل کشور فعال شده، به‌گونه‌ای که این روزها بیمارستان‌های خوزستان به‌خصوص بیمارستان‌های خصوصی اهواز با انبوه بیماران عراقی مواجه شده است.

در همین زمینه معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان خوزستان از برنامه‌ریزی برای رونق هر چه بیشتر این بخش خبر می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: کارگروه گردشگری سلامت استان خوزستان که از چند سال پیش تشکیل شده بود، از دو سال پیش و همزمان با تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت کشور، به طور رسمی و با حضور نمایندگانی از میراث فرهنگی، استانداری، وزارت خارجه و دانشگاه پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان اعضای ثابت این کارگروه، فعالیت خود را آغاز کرد که در این مدت جلسات این کارگروه به طور مرتب برگزار و منتج به تدوین و اجرای تصمیماتی در این زمینه شده است.

ورود روزانه 3000 نفر از مرزهای خوزستان به کشور

محمدعلی خلیلی با اشاره به وجود دو مرز اصلی مشترک با عراق، یعنی شلمچه در خرمشهر و چزابه در بستان می‌افزاید: روزانه به طور میانگین حدود 3000 نفر از این مرزها وارد خوزستان و کشور می‌شوند که بخشی از آنها به منظور درمان وارد کشورمان می‌شوند.

وی زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه گردشگری سلامت در استان را شامل بیمارستان‌ها، مراکز درمانی مناسب و پیشرفته، طبیبان و متخصصان حاذق و دفاتر خدماتی مسافرتی مرتبط که امر ورود و خروج و اقامت مسافران و بیماران را به طور رسمی به عهده بگیرند، دانسته و یادآور می‌شود: در زمینه مراکز درمانی مشکلی در استان وجود ندارد، زیرا بیمارستان‌های خوبی در بخش دولتی و خصوصی همچون بیمارستان‌های نفت در آبادان و اهواز و بیمارستان‌های دولتی همچون امام خمینی در اهواز خدمات خوبی به بیماران خارجی ارائه می‌دهند، به طوری که اخیرا مورد قدردانی فرماندار بصره نیز قرار گرفته‌اند.

خلیلی درخصوص صدور گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت برای آژانس‌ها یا همان دفاتر و شرکت‌های خدماتی مسافرتی نیز می‌گوید: یکی از وظایف شورای راهبردی گردشگری سلامت کشور در راستای ساماندهی به این بخش، صدور گواهینامه حرفه‌ای گردشگری به آژانس‌های معتبر است که این امر در خوزستان نیز صورت گرفته و بر این اساس پرونده پنج آژانس معتبر استان به شورای راهبردی گردشگری سلامت کشور ارائه شده است که پس از تائید پرونده این آژانس‌ها و صدور مجوز حرفه‌ای برای آنها، فعالیت این دفاتر که اکنون به صورت خودجوش است، به طور کاملا رسمی و درچارچوب ضوابط انجام می‌شود.

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث خوزستان، یکی از شرایطی که برای فعالیت این دفاتر در نظر گرفته شده، برخورداری از یک پزشک مسئول فنی است که در این راستا هشت شرکت خدمات پزشکی به تائید کارگروه استان رسید تا پس از انعقاد تفاهم‌نامه رسمی به این شرکت‌ها معرفی شوند. این پزشکان همراه شرکت‌های خدماتی خواهند بود و تمام خدمات پزشکی و مراحل درمانی مورد نیاز را به بیماران ارائه خواهند داد.

خلیلی درخصوص وظایف دفاتر خدماتی گردشگری سلامت می‌گوید: این دفاتر با همکاری سازمان‌های دولتی از جمله مرزبانی و ... بیماران را از نقاط صفر مرزی تحویل گرفته و کار حمل و نقل، اسکان، راهنمایی و بیمه آنان را انجام می‌دهند و حتی در صورت تمایل آنان، امکان سفر به دیگر نقاط کشور و بازدید از سایت‌های گردشگری استان و کشور را نیز برای آنان میسر می‌کنند.

استقرار دفاتر مسافرتی در نقاط مرزی و داخل عراق

این مقام مسئول گردشگری سلامت را شامل سه حوزه گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی عنوان و خاطرنشان می‌کند: دو گردشگری پزشکی و طبیعت درمانی با راهنمایی و مداخله پزشک انجام می‌شود که در این خصوص چه مراکز درمانی و چه پزشک متخصص مشکلی در استان وجود ندارد. در زمینه گردشگری تندرستی نیز استفاده از درمان‌های طبیعی همچون چشمه‌های آبگرم مطرح است که اکنون دو مجتمع آب درمانی در بهبهان و ایذه در حال ساخت است و سرمایه‌گذارانی هم برای ایجاد دهکده سلامت اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با اشاره به این‌که گردشگری پزشکی خوزستان جایگاه بالایی دارد و می‌تواند مقصد جذابی برای بیماران کشورهای خارجی به‌خصوص عراقی باشد، به هزینه‌های عمل جراحی در این استان اشاره کرد و گفت: قیمت خدمات پزشکی به‌رغم تبلیغات سوء، بسیار ارزان‌تر از دیگر کشور‌هاست، زیرا در خوزستان سالانه ۱۷ هزار عمل جراحی صورت می‌گیرد که این نشان می‌دهد بیماران بقیه استان‌ها هم تمایل دارند در خوزستان جراحی شوند.

اسماعیل ایدنی در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان‌های خوزستان بهبود چشمگیری یافته است و تا آخر سال هتلینگ هر ۱۹ بیمارستان دولتی علوم پزشکی سراسر استان به پایان خواهد رسید که در جذب گردشگر سلامت تأثیر بسزایی دارد.

15 میلیون ارزآوری گردشگری سلامت طی یک‌سال

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز دراین باره می‌گوید: توریسم درمانی در سال ۹۳ تا ابتدای سال ۹۴ در خوزستان ۱۵ میلیون دلار ارزآوری داشت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مهران حق‌پرست می‌افزاید: سال گذشته بیش از 5۵۰۰ بیمار از کشورهای عراق و حوزه خلیج‌فارس برای درمان بیماری‌های خود از جمله قلب و عروق، کلیه و مجاری ادراری، داخلی، جراحی، نازایی و ... به بیمارستان‌های استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار جدا از آمار گسترده و تعداد زیاد بیماران سرپایی است و مجموع بیماران سرپایی و بستری رقم قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

وی از فعالیت شش شرکت خوزستانی فعال در زمینه گردشگری سلامت در عراق خبر داده و تصریح می‌کند: قراردادهای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بین استان خوزستان و استان‌های میسان و بصره عراق منعقد شده است.

جلوی فعالیت دلالان گرفته می‌شود

به گفته محمد علی خلیلی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان، طبق مصوبه اخیر کارگروه گردشگری سلامت این استان، شرکت‌های خدمات گردشگری رسمی و معتبر شناسایی و در نقاط مرزی خوزستان و چند استان جنوبی عراق از جمله بصره مستقر می‌شوند تا بیماران را از نقاط صفر مرزی یا داخل عراق شناسایی و به کشور منتقل ‌کنند. هم اکنون نیز دو شرکت در بصره مستقر شده و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند. این امر علاوه بر این که موجب رونق و توسعه گردشگری سلامت در استان می‌شود، جلوی فعالیت دلالان را نیز خواهد گرفت.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها