دستگیری اعضای باند سارقان مسلح «سه برادران» که در اصفهان اقدام به سرقت از طلافروشی‌های اطراف شهر و پست بانک کرده بودند و تنها دقایقی بعد از آخرین سرقت در عملیات تعقیب و گریز پلیسی دستگیر شدند، سوژه این هفته مستند بیراهه بود.
کد خبر: ۸۳۶۷۱۹
دستگیری 3 تفنگدار

در ابتدای برنامه سردار عبدالرضا آقاخانی، رئیس پلیس استان اصفهان در مورد دستگیری اعضای این باند گفت: اعضای باند چهارنفره سرقت از طلافروشی‌ها و بانک‌های استان، فعالیتشان را از سال 89 شروع کردند. اولین سرقت مسلحانه این باند در همین سال از طلا فروشی شهرستان بویین میان دشت استان انجام شد. بعد از آن سرقت‌های به عنف مسلحانه و سرقت خودرو انجام دادند. اعضای این باند در این مدت 8 سرقت مسلحانه بانک، طلافروشی و خودرو همراه با آدم‌ربایی انجام دادند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز پلیس ایران با همه تجهیزات و قدرت معنوی نیروها به عنوان وظیفه قانونی و شرعی مصمم است امنیت و احساس امنیت را در کشور و استان اصفهان افزایش دهد.

پیشنهاد می‌کنم سمت خلاف نروید

در ادامه سردسته باند و طراح سرقت‌ها در مورد تشکیل باند می‌گوید: این راهی نبود که ما بخواهیم برای امرار معاش از آن استفاده کنیم. گفتیم یک‌بار برای همیشه بانک یا طلا فروشی را سرقت می‌کنیم و بار خود را می‌بندیم، اما همیشه ناموفق بودیم. ما پنج فقره سرقت موفق در این مدت داشتیم و در سه سرقت هم ناموفق بودیم.

در سرقت طلافروشی بویین میان دشت وقتی وارد شدیم یک نفر داخل مغازه بود هرچه گفتم از مغازه خارج شود او توجهی نکرد وقتی از جایش بلند شد فکر کردم می‌خواهد اسلحه‌ام را بگیرد به همین دلیل با اسلحه کلت شاه‌کش، یک تیر به سمتش شلیک کردم. از ترس دو مشت طلا در گونی ریختیم تا فرار کنیم مردم هم سنگ و چوب به سمت ما پرت می‌کردند. درست است من به سزای اعمالم می‌رسم اما شرمنده مردم هستم. دو نفری که مجروح کردم به‌خاطر ترسم بود.

سردسته باند در مورد سرقت از بانک گفت: چند روز قبل از سرقت، بانک را شناسایی کردیم و با خودروی سرقتی در کوچه کناری توقف کردیم. چهار نفری داخل رفتیم که من مردم را بیرون کردم و دو نفر اول پول باجه‌ها را جمع کردند و بعد سراغ گاوصندوق رفتند و بعد هم عابر بانک را تخلیه کردند.

بعد از سرقت فرار کردیم که متوجه شدم پلیس دنبالمان است. به سمت بلوار آمدیم که در تیراندازی ماموران برادرم تیر خورد اما به فرارمان ادامه دادیم تا این‌که من هم تیر خوردم و متوقف شدیم و ماموران ما را دستگیر کردند.

من پیشنهاد می‌دهم افرادی که می‌خواهند خلاف کنند دو هفته خودشان به زندان بروند و ببیند که اگر در زندان باشی حتی میلیاردها میلیارد پول هیچ ارزشی ندارد. من 100 میلیارد پول داشته باشم وقتی در زندان باشم هیچ ارزشی ندارد و بهتر است با پول بخور و نمیر زندگی کنند اما دنبال خلاف نروند.

یکی از شاهدان سرقت مسلحانه از بانک در مورد آن روز گفت: چهار مرد مسلح نقاب دار آن روز وارد بانک شدند و پس از سرقت در خیابان تیر هوایی شلیک می‌کردند و عربده می‌کشیدند. واقعا آنها ایجاد رعب و وحشت کردند و آدم فکر می‌کرد هیچ امنیتی نیست که آنها به راحتی خیابان را مسدود کرده و از بانک سرقت می‌کنند. اما خوشبختانه همان لحظه دستگیر شدند. آن عربده کشان آن روز امروز به چهار موش تبدیل شدند و صدایشان در نمی‌آید.

مرد میانسال که راننده تاکسی است و گروگان اعضای این باند شده بود، می‌گوید: در خط مبارکه به شهرضا کار می‌کنم، بیشتر ایام داخل ترمینال مسافر می‌زنم، آن روز دیدم جلوی ترمینال شلوغ است رفتم تا مسافر سوار کنم که یکی از اعضای باند گفت دربست به بهارستان می‌روی که من گفتم نفری 2000 تومان کرایه می‌شود، گفت ما را ببر خیابان آزادی که گفتم بلد نیستم و تا میدان ولیعصر بیشتر نمی‌روم. تا آنجا حرفی نزدند. به خیابان آزادی که رسیدیم آنها سر مرا به زیر صندلی برده و چشم و دستم را بستند. گفتند اگر صدایت در بیاید تو را به قتل می‌رسانیم. آنها خودروام را سرقت کردند.

یکی دیگر از اعضای باند در روز بازسازی صحنه سرقت مسلحانه از طلا فروشی داخل پاساژ مدعی شد: وارد مغازه شدم دیدم کسی داخل آن نیست، وقتی خوب مغازه را گشتم متوجه شدم مرد طلا فروش زیر ویترین نشسته است. با تهدید اسلحه او را به بیرون مغازه بردم. همدستانم داخل طلا فروشی رفتند و یک کیلو و 300 گرم طلا سرقت کردند. من وقتی از خودرو پیاده شدم یک تیر هوایی زدم تا مردم بترسند و جمع نشوند.

در ادامه برنامه دکتر صادقی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان و کارشناس برنامه گفت: در گرایش افراد به آسیب‌های اجتماعی و جرایم یک رابطه خطی وجود ندارد و مجموع عوامل باعث ارتکاب جرم می‌شود.

هر عامل در سوق دادن افراد به جرم وزنی دارد. در این پرونده ناآگاهی والدین، سواد پایین، نبود نظارت لازم و احساس ناامیدی که در بین سه برادر وجود دارد و مدعی می‌شوند برای داشتن زندگی بهتر دست به این کار زدیم باعث رفتن آنها به سوی ارتکاب جرم شده است. وی ادامه داد: عدم شکل گیری هویت مثبت، موضوع بسیار مهمی است. گاهی پدر و مادر تمام تلاشش را می‌کند اما به دلیل رویاپردازی فرد برای آینده خود، او به سمت روش‌های غیر قانونی و نا هنجار می‌رود. حمایت سه برادر از هم در رفتارهای ضد اجتماعی بود.

در بخش دیگری از برنامه صاحب طلا فروشی در بویین میان دشت در مورد روز سرقت گفت: اعضای این باند با اسلحه کلت وارد شدند و وقتی مقاومت کردم تیری به سمت من شلیک کردند. یکی از آنها از ترس حتی نتوانست اسلحه را آماده شلیک دوباره کند اما مطمئنم این افراد درس عبرت نمی‌گیرند و اگر آزاد شوند بازهم به سمت راه خلاف می‌روند.

فامیلی سرقت می‌کردیم تا دستگیر نشویم

یکی دیگر از اعضای باند سرقت با اعلام این‌که اگر غریبه در باندمان راه می‌دادیم خیلی زود دستگیر می‌شدیم، گفت: من و دو برادر دیگرم همراه دوست برادرم این باند را تشکیل دادیم. هر سرقتی که انجام می‌دادیم، سریع از محل فرار می‌کردیم. اموال سرقتی هم فقط برای مدت کوتاهی هرینه زندگی مان را تامین می‌کرد. قصد داشتیم با این پول‌ها برای خودمان کاسبی راه بیندازیم و از سرقت دست بکشیم، اما هیچ وقت نشد. در این کار به هرکس نمی‌توان اعتماد کرد تو داری کاری انجام می‌دهی که آخرش زندان، حبس ابد و اعدام است. به هرکسی اعتماد می‌کردیم امکان داشت ما را لو دهد اما در خانواده به هم بیشتر اعتماد داشتیم.من در شش فقره سرقت مسلحانه از جمله دو بانک، دو خودرو و دو طلا فروشی حضور داشتم.

مجروح کردن 2 نفر در سرقت از طلا فروشی

سرهنگ ستار خسروی، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان نیز در مورد اعضای این باند گفت: این افراد از شخصیت ضد اجتماعی بالایی برخوردارند. خشونت یک خصیصه غیرقابل تفکیک سارقان مسلح است. این افراد از سرنوشت دیگر سارقان مسلح درس عبرت نگرفتند. در این باند شاهد هستیم که آنها از سرنوشت دیگر باندها اطلاع داشتند اما فکر می‌کردند کارهایی که می‌کنند بسیار دقیق بوده و به همین علت هیچ‌وقت گرفتار قانون و پلیس نمی‌شوند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی ادامه داد: سارقان مسلح در سال 92 به طلا فروشی در شهرستان بویین میان دشت حمله کردند و با تیراندازی و ایجاد رعب و وحشت موفق شدند سه کیلوگرم طلا را سرقت و با خودروی سرقتی از محل فرار کنند. آنها در این سرقت دو نفر از جمله مرد طلا فروش و نگهبان پاساژ را مجروح کردند. رئیس پلیس آگاهی اصفهان تاکید کرد: سرقت مسلحانه در زمره جنایت‌های کثیقی قرار دارد که به احساس امنیت در کشور خدشه وارد می‌کند. سیاست جنایی در کشور برای برخورد با سارقان مسلح بسیار قاطع و بازدارنده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
۰
۰
110 پلیس ایران آماده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها