به گزارش جام جم آنلاین، سوزوکی سیاز با دو پیشرانه متفاوت دیزلی و بنزینی عرضه میشود. پیشرانههای بنزینی آن هم از دو تیپ مختلف بوده و هردویشان نیز 4 سیلندر هستند.
این دو، سری K و G نام دارند، سری K از 1.4 لیتر حجم برخوردار است و سری G که منحصراً در بازار چین ارائه میگردد از حجمی معادل 1.6 لیتر.
پیشرانه دیزلی آن که ساخت شرکت فیات است نسخهای 4 سیلندر بوده و از حجمی معادل 1.3 لیتر بهره میبرد.
چندی پیش نسخه 1.4 لیتری این اتومبیل توسط کارشناسان سایت «AUTODEALER» آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گرفت .
اخیراً کمپانی ژاپنی سوزوکی توانسته است وجهه و اعتبار درخوری را از بابت ارائه مدلهای متعدد سواری در شعبات محلی خود کسب کند. درست بهمانند قطعات یک پازل که در کنار یکدیگر جای میگیرند، آخرین نسخه سدان این اتومبیل ساز نیز در مکانی مابین سوزوکی سوئیفت DZIRE و مدل ممتازتر کیزاشی، جای میگیرد. این مدل که سیاز نام دارد عناصری از هر دو اتومبیل را در DNA خویش به ارث برده است.
با این وجود و روی هم رفته، سوزوکی سیاز نه ظاهر و نه حسی از یک اتومبیل اقتصادی را القاء نمیکند. در طراحی خارجی این اتومبیل شواهدی چند وجود دارد که آن را از این باب کمی بالاتر از رقبایش قرار میدهد.
بی هیچ شک و شبههای مهمترین بخش در یک اتومبیل فضای جلوپنجره آن است و دپارتمان طراحی سوزوکی هم از این بابت خریداران خود را مأیوس نمیسازد، طرح جسورانه جلوپنجره آن که از خطوط افقی بهره میبرد با یک ورودی هوا که از طرحی اسپرتی برخوردار و در زیر آن جای گرفته، تکمیل میگردد و اینها همه به هوزینگ های چراغهای مه شکن (سپر جلو) آن ختم میگردد که در این بخش هم از خطوط و زوایای اسپرتی به نحو گستردهای بهرهگیری شده است.
در نیمرخ کناری این اتومبیل از خطوط نرم و ملایمی استفاده شده و از علم آئرودینامیک هم در این جهت مدد گرفته شده است.
طرح کناری این اتومبیل با رینگهای 16 اینچی آن جفت میگردد (این سایز از رینگ در تیپ GLX به صورت استاندارد وجود دارد) و از این رو نمایی موزونی را برای آن مهیا نموده است.
چراغهای عقب این خودرو که از خطوط و زوایای قدیمی و منسوخی بهره میبرند .
عمده تمرکز سوزوکی در کابین این اتومبیل، در وهله نخست، بر خصوصیاتی همچون راحتی و فضا بوده است.
در تیپ GLX این اتومبیل احساسی از راحتی سرنشینان را فرا میگیرد که این امر ناشی از بهکارگیری پوششهای چرمی خالص و مرغوب در آن است.
رنگ استفاده شده در کابین هم از نوع مشکی و خاکستری بوده که به همراه نواری نقرهای فام، جلوهای ظریف، جذاب و گیرا را برای آن فراهم نموده است. پوشش چرمی صندلیها در تیپ GLX این اتومبیل به صورت استاندارد ارائه میشود.
اخیراً کاربری آسان تجهیزات در داخل کابین یک اتومبیل به امری بدیهی و ملموس درآمده و سوزوکی هم از این لحاظ بههیچوجه شما را ناامید نمیسازد.
از سیستم تهویه مطبوع گرفته تا سیستم رادیو و کروز کنترل و هر چیزی که در این کابین وجود دارد، بهراحتی برای رانندگان آن قابل دسترس است.
برای آنکه در این میان توازنی هم برقرار شود یک انتقاد هرچند کوچک هم بر مجموعه این تجهیزات، وارد است.
چنانچه نیمنگاهی به مکان کنترلرهای سیستم صوتی آن که بر روی فرمانش نصب گردیده بیاندازیم آن را شبیه به مدل اسپلش خواهیم یافت.
تمامی کنترلرهای سیستم صوتی در سوزوکی سیاز در سمت چپ فرمان جای گرفته و تا اندازهای شلوغ و درهم است و موجبات ناراحتی و رنجش راننده را در ترافیکهای سخت فراهم میکند و مضاف بر آن، باعث برخورد دست او با جعبهدنده نیز میگردد (هنگام کار با کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان).
از لحاظ عملکرد، این اتومبیل بیش از آنچه که انتظار میرود را در اختیارتان میگذارد، پیشرانه 1.4 لیتری آن توانی معادل 70 کیلووات (91 اسببخار) را در دور نسبتاً بالای 6000 دور در دقیقه برای آن فراهم نموده و گشتاوری معادل 130 نیوتنمتر راهم در مواقع مورد نیاز به آن تحویل میدهد.
سوزوکی مدعی است که این نومولود از مصرف سوختی معادل 5.4 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت برخوردار است. یک شیوه آسان جهت دستیابی به رقم صحیح مصرف سوخت، رانندگی به مدت یک هفته در جادهها و ترافیک شهری است که در این مورد هم عددی که ما بدان دست یافتیم 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت بود.
داوری نهایی
سوزوکی سیاز یک اتومبیل بسیار خوب در ازای بهای پرداختی است و در بسیاری جهات هم از مدلهای رقیب خود پیشی میگیرد.
در اتومبیل مذکور، توجه زیادی به جزییات بیرونی و به ویژه فضای درونی آن شده که حسی مناسب و فضای فراوانی را برای سرنشینانش مهیا میکند.
سوزوکی سیاز یک اتومبیل کامل برای خانوادههای کوچک است و از فضای پای بیشتری هم برای سرنشینان عقب خود، حتی نسبت به برخی از اتومبیل های لوکس بازار، بهره میبرد و صندوقعقب آن نیز میتواند 495 لیتر بار و اثاثیه را در خود جای دهد.
از حق نباید گذشت که سوزوکی با ارائه این مدل به بخشهای بالایی بازار چنگ انداخته و هر آنچه را که از یک سدان کوچک انتظار میرود و حتی بیش از آن را، در این اتومبیل ارائه داده است.
مشخصات فنی (نمونه 1.4 لیتری، سری K)
حجم موتور: 1373 سیسی
توان: 91 اسببخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 130 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 14 ثانیه (نمونه اتوماتیک)
حداکثر سرعت: 164 کیلومتر بر ساعت (نمونه اتوماتیک)
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
ترمز عقب: کاسهای
نوع جعبهدنده: 5 دنده دستی – 4 دنده خودکار
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4490در1730در1485
فاصله بین دو محور: 2650 میلیمتر
وزن: 1010 کیلوگرم (نمونه 1.4 لیتری)
اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/65 R 16
حجم باک: 43 لیتر
گنجایش صندوق بار: 510 لیتر (نمونه هندی)
ایمنی
2 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز کمکی BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کمربندهای ایمنی سهنقطهای
برخی از تجهیزات این خودرو (مدل فول)
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم ورود بدون کلید
دکمه START.STOP
صفحه نمایشگر لمسی
سنسور پارک عقب
دوربین دید عقب
کانالهای هوا برای سرنشینان پشتی
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث
لامپهای مه شکن جلو
سوکت برقی 12V
نگهدارنده عینک و…
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد