فن‌خال و مویس، عذر بازیکنان زیادی از میراث فرگوسن را خواستند

چه کسی میراث فرگوسن را نابود کرد؟

آیا تا به حال در تاریخ فوتبال، تیم قهرمانی مانند منچستریونایتد تا این حد به مرز فروپاشی رسیده است؟ تنها دو سال از بازنشستگی همیشگی سرمربی اسطوره‌ای منچستریونایتد یعنی سرآلکس فرگوسن می‌گذرد. پایان عصر فرگوسن به معنای پایان چیزهای زیادی در این باشگاه بود. حالا شیاطین سرخ در مرتبه‌ای پایین‌تر از همشهری پولدار خود یعنی منچسترسیتی قرار دارند. دو فصل پیاپی است که یونایتد جام نمی‌گیرد و از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را هم تجربه کرده است. از دوران پر از ناکامی مویس که بعد از فرگوسن روی کار آمد به فن‌خال می‌رسیم. واقعا چه اتفاقی افتاده است؟
کد خبر: ۸۳۳۳۷۶
چه کسی میراث فرگوسن را نابود کرد؟

مهم‌ترین دلیل، نابودی تدریجی میراث سرآلکس فرگوسن است. از تمام بازیکنانی که فرگوسن در اختیار داشت فقط 9 نفر آنها باقی مانده‌اند که از این جمع، احتمالا در ماه‌های آینده باز هم مهره‌های دیگر کم خواهند شد.

چوب حراج بر سر مهره‌های یونایتد شرایط متفاوتی را رقم زد. اما چه کسانی از میراث فرگوسن از این تیم جدا شدند؟

آندرس لینگارد

لینگارد همیشه زیر سایه دیوید دخیا قرار گرفت و نتوانست خود را به عنوان شماره یک مطمئن معرفی کند. او بتازگی به وست برومویچ پیوست تا این بار بتواند خود و توانایی‌هایش را ثابت کند. فقط 29 مرتبه بازی کردن در ترکیب نخست منچستر در فصل‌های اخیر برای لینگارد کافی نبود. فرگوسن او را سال 2011 به منچستر آورد و اطمینان زیادی هم به وی داشت؛ اما ابتدا دیوید مویس و سپس فن‌خال اعتماد به نفس او را کشتند.

سام جان استون

او یکی از محصولات خوب آکادمی منچستریونایتد بود. او می‌توانست دروازه‌بان خوبی برای منچستر باشد بخصوص این که عمر دروازه‌بانی دیوید دخیا در این تیم کم‌کم در حال اتمام است. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود یونایتد در آینده با بحران دروازه‌بانی روبه‌رو خواهد شد او فرصت بازی کردن برای تیم خود را پیدا نکرد.

رافائل

یک بازیکن پر از انرژی و توانایی‌های تحسین‌برانگیز برای تغییر پست است. او البته بیشتر در دفاع راست به میدان می‌رفت و به بهترین شکل ممکن باعث شد فرگوسن مصرانه به دنبال جذب او باشد. اما این مدافع پر از انرژی در تیم تحت هدایت فن‌خال تحلیل رفت. او یکی دیگر از میراث به جا مانده از فرگوسن بود که این تابستان به لیون فرانسه فروخته شد.

ریو فردیناند

او یکی از بزرگ‌ترین مدافعان تاریخ باشگاه منچستریونایتد به شمار می‌رود که با این تیم به افتخارات بزرگی دست یافت. این مدافع سابق تیم ملی فوتبال انگلیس با منچستریونایتد شش مرتبه قهرمانی را در لیگ برتر جشن گرفت و در فصل 2008ـ2007 نیز بر جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بوسه زد. او تابستان گذشته برای همیشه به کار خود در یونایتد پایان داد، چرا که فن‌خال اعتقادی به او نداشت. فردیناند به کوئینز پارک رنجرز رفت و در نهایت بازنشسته شد.

نمانیا ویدیچ

در منچستریونایتد هیچ مکملی بهتر از نمانیا ویدیچ برای ریو فردیناند نبود. این دو با کمک یکدیگر دیواره دفاعی مستحکمی برای تیم خود ساخته بودند. ویدیچ صربستانی نیز تابستان گذشته برای همیشه از یونایتد جدا شد، چرا که فن‌خال به او هم اعتقادی نداشت. شگفت آن که پس از گذشت یک سال از جدایی این مدافع، هنوز جانشین مناسبی برای او پیدا نشده است.

پاتریس ایورا

او خدمتگزار بزرگی به خط دفاع یونایتد بود و هواداران نیز او را بسیار دوست داشتند. ایورا بخش مهم دیگری از خط دفاع منچستریونایتد در فصل‌های گذشته به‌شمار می‌رفت. ایورا تابستان سال گذشته از منچستر جدا شد تا سومین سد دفاعی راه خود را جدا کند. او به یوونتوس رفت و همان فصل با این تیم قهرمان سری آ ایتالیا و نایب قهرمان اروپا شد.

جانی ایوانز

به نظر می‌رسید این محصول آکادمی منچستریونایتد به یکی از بزرگ‌ترین مدافعان تاریخ منچستریونایتد تبدیل باشد؛ اما نه فن‌خال توانست از او بدرستی استفاده کند و نه مویس. او به وست برومویچ پیوست تا افسوس بزرگی برای آکادمی منچستریونایتد باشد.

الکساندر باتنر

او تابستان سال گذشته در ازای 4/4 میلیون پوند به دینامو مسکو فروخته شد. باتنر در حالی از جمع شیاطین سرخ جدا شد که تنها 28 بار برای تیمش بازی کرده بود. او در‌سال 2012 با نظر مستقیم فرگوسن به این تیم پیوسته بود.

مایکل کریک

او یکی از ارکان خط هافبک منچستریونایتد در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. اما مصدومیت، کریک را از شرایط آمادگی دور کرد و باعث شد هم خود او ناآماده شود و هم منچستریونایتد ضربه بخورد. جذب هافبک‌هایی همانند مورگان اشنایدرلین و باستین شواین اشتایگر جا را برای مهره مورد علاقه فرگوسن تنگ‌تر کرده است.

رایان گیگز

یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ منچستریونایتد و پرافتخارترین بازیکن این باشگاه است. مرد ولزی باشکوه‌ترین دوران ممکن را در جمع شیاطین سرخ داشت. بازنشستگی او یک سال بعد از بازنشستگی فرگوسن رقم خورد. او یکی از گرانبها‌ترین میراث فرگوسن محسوب می‌شود که البته اکنون دستیار فن‌خال است.

پل اسکولز

مثل گیگز او نیز یکی دیگر از به یادماندنی‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه منچستریونایتد به شمار می‌رود. دوران باشکوه او پر از افتخارات گوناگون است. اسکولز که یکی از بزرگ‌ترین شاگردان فرگوسن به شمار می‌رود، هم اکنون نه بازیکن منچستریونایتد که کارشناس و مفسر ورزشی است.

نانی

شگفت‌آور است بدانیم او قرار بود نقش کریستیانو رونالدو را در منچستریونایتد ایفا کند. اما نانی هرگز موفق نشد گوشه‌ای از توانایی‌های هموطن نامدار خود را نشان بدهد. نه مویس او را خواست و نه فن‌خال. نانی که یکی از آینده‌دار‌ترین بازیکنان تیم تحت هدایت فرگوسن معرفی می‌شد، ابتدا به اسپورتینگ لیسبون رفت و سپس سر از فنرباغچه در آورد.

دارن فلچر

او به 12 سال حضور خود در منچستریونایتد پایان داد و به وست برومویچ پیوست. فلچر 342 بازی برای تیمش انجام داد و حالا کاپیتان تیم جدیدش به شمار می‌رود. فن‌خال علاقه‌ای به سبک بازی این بازیکن نداشت.

تام کلورلی

او فصل گذشته به عنوان بازیکن قرضی به استون ویلا رفت، چون فن‌خال در بدو ورود عذر او را خواست. پس از مدتی او به اورتون پیوست تا فصل جدیدی از دوران فوتبالی خود را آغاز کند.

شینجی کاگاوا

کاگاوای ژاپنی یک بازیکن باهوش و تکنیکی به شمار می‌رود که فرگوسن او را با 12 میلیون پوند از دورتموند خرید. او در منچستریونایتد فرگوسن بسیار درخشان بود؛ اما با آمدن مویس و سپس فن‌خال همه چیز به هم ریخت و او مجبور شد مجدد به تیم سابق خود یعنی دورتموند برگردد، جایی که اکنون در آن ستاره است.

عدنان یانوزای

فن‌خال یکی دیگر از پدیده‌های درخشان تیم فرگوسن را تبعید کرد، البته این بار به طور قرضی. عدنان 19 ساله که هر زمان برای منچستر به میدان رفته درخشیده است، یک فصل به طور قرضی به دورتموند فرستاده شد تا بتواند پس از کسب تجربه لازم دوباره به تیم اصلی خود برگردد.

خاویر هرناندز

او که ملقب به چیچاریتو است، جایی در برنامه‌های سرمربی هلندی منچستر نداشت. چیچاریتو فصل گذشته به طور قرضی در رئال‌مادرید بازی کرد؛ اما در شرایطی که در این تیم خوش درخشید و از سویی فن‌پرسی هم جدا شده بود فن‌خال باز هم تمایلی به حفظ این ستاره مکزیکی نشان نداد تا هرناندز راهی بایرلورکوزن شود.

دنی ولبک

یک ستاره دیگر از منچستریونایتد که فن‌خال اعتقادی به او نداشت و به محض ورود به یونایتد عذر او را خواست. ولبک به آرسنال پیوست و بازی‌های درخشانی از خود به نمایش گذاشت. فن‌خال بابت کنار گذاشتن ولبک انتقادهای زیادی را متوجه خود دید.

ببه

بابت جدایی این بازیکن از منچستریونایتد نمی‌توان از فن‌خال خرده گرفت. او که سال 2010 به یونایتد پیوست تنها هفت بازی برای این تیم انجام داد و یکی از بدترین خریدهای تاریخ تیمش به شمار می‌رفت. او تابستان سال گذشته به بنفیکا پیوست.

روبین فن‌پرسی

می‌توان گفت فن‌پرسی، بزرگ‌ترین میراث به جا مانده از فرگوسن بود که فن‌خال نتوانست بدرستی از او استفاده کند؛ بنابراین وی را به فنرباغچه فرستاد. این ستاره هلندی که افتخار برترین گلزن فصل لیگ برتر انگلیس را در کارنامه خود دارد، فصل گذشته بسیار بد بازی کرد و هرگز نتوانست انتظارات را برآورده کند. فن‌خال ترجیح داد به جای دادن یک فرصت دیگر به او عذرش را غیرمستقیم بخواهد.

منبع: دیلی میل

هیلدا حسینی‌خواه

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها