چندی پیش دادگاه محلی ایالت «راجستان» هند قوانینی وضع کرد تا از روزه‌داری مرگ در این کشور جلوگیری کند؛ اما با اعتراض پیروان آیین «جین» این ممنوعیت لغو شد.
کد خبر: ۸۳۱۵۹۸
روزه گرفتن تا حد مرگ! + عکس

روزه مرگ یا «سانتارا» یکی از اعمال مذهبی آیین جین است که در آن فرد باید از خوردن و نوشیدن خودداری کند تا اینکه جانش را از دست بدهد!

دادگاه عالی ایالت راجستان هم این پرهیز از خوردن و نوشیدن تا پای مرگ را به مثابه خودکشی خوانده و آن را غیر قانونی اعلام کرد.

به گزارش مهر، این آیین عجیب‌ و غریب یکی از شاخه‌های هندوئیسم و به معنای «پیروز» است و اعمال عجیبی دارد که روزه مرگ تنها یکی از آن‌هاست.

به اعتقاد جین‌ها بنیانگذار این آیین، مهاویرا یعنی بزرگ قهرمان است که ۲۳ پیشوا طی هزاران سال قبل از او وجود داشته و او بیست‌وچهارمین پیشواست.

بنابر سنت این قوم، پوشیدن لباس حرام است و پیروان آن معتقدند مهاویرا درحال ریاضت و ترک تعلقات نفسانی، پس از مشاهده تعلق خاطر خود به حیا، همه لباس‌های خود را بیرون آورد و تا آخر عمر برهنه به سر برد.

در حدود سال ۷۹ ق.م میان پیروان این مذهب در مورد حدود برهنگی اختلاف پدید آمد: فرقه‌ای هیچ لباسی را نپذیرفتند، در حالی که فرقه دیگر گفتند استفاده از اندکی پارچه جایز است. معروف است که گاندی رهبر هندوستان تحت تاثیر این آیین، لباس‌های دوخته ایام جوانی را کنار گذاشت و تنها از مقداری پارچه سفید استفاده می کرد.

عقیده عجیب دیگر جین ها این است که معتقدند زنان راهی به کمال ندارند و برای این امر باید به انتظار مرد شدن در دوره های بعدی تناسخ باقی بمانند!

بنا بر باور جین‌ها رستگاری بر دو اصل استوار است یکی «ریاضت» و دیگری «پرهیز از آزار جانداران» که گیاهان و جانوران را هم شامل می‌شود و حتی کندن زمین برای کشاورزی هم ممنوع شمرده می‌شود.

در این آیین، خودکشی از طریق ترک طعام و شراب فضیلتی بسیار بزرگ به شمار می‌آید و خود مهاویرا نیز به این شیوه درگذشته است.

دادگاه عالی هند پس از مدت‌ها بحث و بررسی اعلام کرد که حکم دادگاه محلی مردود است و پیروان آیین جین می توانند همچنان از طریق روزه داری به زندگی خود خاتمه دهند البته دادگاه عالی هند اعلام کرده که این حکم موقتی است و برای صدور حکم نهایی به مدت بیشتری وقت نیاز دارد.

هم اکنون حدود دو میلیون پیرو آیین جین در هندوستان زندگی می‌کنند که به دلیل زندگی در جامعه جدید، دیگر لخت مادرزاد نمی‌شوند و لباس می‌پوشند و به جای گدایی سرگرم تجارت هستند و وضع اقتصادی خوبی دارند؛ اما همچنان به بعضی اصول خود مثل روزه مرگ پایبند هستند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها