رئیس کل گمرک خبر داد:

کاهش 44 درصدی واردات خودرو

رئیس کل گمرک گفت: واردات خودرو طی پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 44 درصد کاهش داشت.
کد خبر: ۸۳۰۳۲۱
کاهش 44 درصدی واردات خودرو

مسعود کرباسیان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: سال گذشته گمرک ایران 126 تن مواد مخدر کشف کرد که حتی در بسته‌بندی‌های عجیبی همچون لباس عروس مواد مخدر جاسازی شده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کل گمرک در خصوص موبایل گفت: امسال درصد واردات رسمی موبایل دو برابر شده است اما با این وجود هنوز مسیر غیررسمی جذابیت بیشتری برای وارد کردن موبایل دارد.

وی افزود: یکی از دلایل جذابیت قاچاق موبایل زمان کوتاه آن است به گونه‌ای که برای واردات رسمی موبایل قبلا کسب مجوزها نزدیک به پنج ماه زمان می‌‌برد اما واردات از مسیر غیررسمی تنها سه الی چهار روز است بنابراین باید سرعت کار را افزایش دهیم تا مسیر رسمی مسیر منطقی برای واردات باشد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: همچون بقیه‌ دنیا اگر کسی موبایل را رسمی وارد نکرد فعال نشود تا از این طریق با مسیر غیررسمی برخورد صورت گرفته شده باشد.

به گفته وی، زمانی که موبایل از مسیر رسمی وارد نمی‌شود پس قطعا کنترلی صورت نگرفته و نمی‌توان اصل و یا تقلبی بودن آن را اعلام کرد.

کرباسیان در خصوص واردات خودرو نیز گفت: در پنج ماهه نخست امسال 17 هزار و 787 خودرو وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (36 هزار و 433 خودرو) از نظر ارزشی 44 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: تعرفه واردات خودرو به اندازه کافی بالا است و از طرفی به لحاظ حمایت از تولید داخل جایی برای کاهش ندارد.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص رقم درآمدی پنج ماهه گمرک گفت: 4 هزار و 300 میلیارد تومان طی پنج ماه نخست امسال درآمد کسب کردیم با وجود اینکه واردات 19 درصد کاهش یافته است.
به گفته کرباسیان بهار درآمدی گمرک در فصل زمستان روی می‌دهد.

رئیس کل گمرک همچنین در خصوص واردات برنج گفت: در سهمیه دو نوع واردات داریم که ثبت سفارش نمی‌شود.

وی افزود: در واقع کالاهای ملوانی و مرزنشینی ثبت سفارش نمی‌شود که در این بین هر ملوان سالانه شش بار و هر بار 700 کیلو می‌تواند کالا وارد کند و هر مرزنشین نیز هر بار پنج کیلو می‌تواند واردات کالا بدون ثبت سفارش داشته باشد.

وی گفـت: از این رو زمانی که وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌کند واردات برنج نداشته‌ایم صحیح بوده چرا که واردات ملوانان و مرزنشینان ثبت سفارش نمی‌شود.

به اعتقاد کرباسیان، باید در مقررات این نوع کالاها بازنگری شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی این موضوع است.

وی همچنین به فعالان مجاز اقتصادی اشاره کرد و افزود: تعریف فعالان مجاز اقتصادی این است که این افراد بتوانند کار را در واحدهای تولیدی ترخیص کنند تا از این طریق فعالان مجاز اقتصادی که دقیق‌تر کار می‌کنند را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه طی پنج ماهه نخست امسال 487 هزار و 781 میلیارد ریال صادرات داشتیم، گفت: این میزان سال گذشته 516 هزار و 362 هزار میلیارد ریال بوده است که کاهش 5 درصدی را در صادرات 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 93 نشان می‌دهد.

کرباسیان در خصوص واردات نیز تصریح کرد: طی پنج ماهه نخست امسال 484 هزار و 704 میلیارد ریال واردات قطعی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل (534 هزار و 792 میلیارد ریال) کاهش 9 درصدی صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها