رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در دیدار با احمدی‌نژاد گزارش دیدار با البرادعی را به وی اعلام کردم و به وی گفتم اگر تمامی امکانات را در اختیار قرار دهید می‌توانیم با تجربه مختصر خود شروع به ساخت اورانیوم با غنای 20 درصد کنیم.
کد خبر: ۸۲۹۲۳۱
ماجرای درخواست از احمدی‌نژاد برای غنی‌سازی 20 درصد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،" علی اکبر صالحی" امروز (سه‌شنبه) در چهارمین جشنواره کشوری پروژه‌های علمی جابربن حیان و اولین جشنواره دانش‌آموزان مولف دوره ابتدایی در اردوگاه باهنر تهران با اشاره به در حال اتمام بودن سوخت راکتور اراک در سال 88 و اعلام این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: محمد البرادعی مدیرکل آژانس در منزل خود به من اعلام کرد آمریکا و روسیه با شرایطی این سوخت را در اختیار ایران قرار خواهند داد و نامه مکتوبی از سوی آنان به من داد که در آن چندین شرط که حاکمیت ملی ایران را زیر سوال می‌برد وجود داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در بازگشت به ایران در دیدار با احمدی‌نژاد گزارش دیدار با البرادعی را به وی اعلام کردم و به وی گفتم اگر تمامی امکانات را در اختیار قرار دهید می‌توانیم با تجربه مختصر خود شروع به ساخت اورانیوم با غنای 20 درصد کنیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: فرایند غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد روندی بود که برای اولین بار در ایران صورت می‌گرفت ضمن اینکه بسیار خطرناک بود اما شهید شهریاری این خطر و ریسک را پذیرفت و با تلاش‌های شبانه‌روزی وی ایران توانست کمتر از دو سال به اورانیوم با غنای 20 درصد دست پیدا کند در حالیکه روسیه و آمریکا به صراحت به ما اعلام کرده بودند که کمتر از 2.5 سال مواد را در اختیار ایران قرار نخواهند داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌های غربی پس از این موضوع جو سنگینی را علیه ایران ایجاد و اعلام کردند جمهوری اسلامی در زمینه تولید اورانیوم با غنای 20 درصد بلوف می‌زند اما من در پاسخ به آنها اعلام کردم گزارشات آژانس در آینده این موضوع را به خوبی روشن خواهد کرد.

صالحی با اشاره به اقدام تروریستی دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در به شهادت رساندن شهید شهریاری، گفت: فقدان شهید شهریاری در عرصه انرژی اتمی برای کشورمان بسیار سنگین بود چرا که وی امید کشور ما در این عرصه، استثنا و یک قهرمان به حساب می‌آمد و من نگران این بودم که پس از شهریاری چه کنم در حالیکه در مرکز غنی‌سازی اصفهان به من گفتند شما نگران نباشید زیرا شهید شهریاری همزمان با تلاش‌هایش در عرصه تولید اورانیوم 20 درصد توانسته بیش از صد نفر را در این عرصه آموزش دهد.

صالحی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر گفت: جمهوری اسلامی توانست در چالش سنگین مذاکرات هسته‌ای با ابعاد مختلف فنی،‌ حقوقی و سیاسی به لطف الهی و با اتکاء به حمایت ملت ایران جلو رفته و طرف مقابل را تسلیم کند.

وی تأکید کرد‌: نفس تیم مذاکره‌کننده در حین مذاکرات با نفس ملت ایران گرم بود و اگر اقتدار ملی و وحدت ملی نبود طرف مقابل برای ما تره هم خرد نمی‌کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نتیجه مذاکرات هسته‌ای باعث شده جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در سکوی پرتاب قرار گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: فرزندان ایران اسلامی بدانند که آینده بسیار باشکوهی در انتظار آنان است و یقین بدانند که به لطف الهی اگر برجام به سرانجام نهایی برسد و پیش برود از سال دیگر شاهد حرکت شتابان کشورمان در همه عرصه‌ها خواهیم بود به شرطی که همدلی و همزبانی و همچنین مقدم‌ دانستن منافع ملی بر منافع شخصی و جناحی وجود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها