قزاقستان و روسیه به عنوان دو کشور صادرکننده نفت و گاز در شمال و شمال‌شرقی ایران به دلیل کاهش قیمت نفت مجبور به بازنگری در حساب و کتاب‌های اقتصادی خود شده‌اند. این در حالی است که دولت مرکزی قزاقستان در آخرین اقدام خود در این زمینه اعلام کرده برای جلوگیری از بحران و همچنین تورم غیرقابل کنترل، از این پس ارزش پول رایج کشور یعنی تنگه را به حالت شناور در خواهد آورد. مقامات اقتصادی دولت قزاقستان این سیاست را برای مقابله با اثرات کاهش شدید قیمت نفت اتخاذ کرده‌اند.
کد خبر: ۸۲۸۹۶۶
تنگه در تنگنای قیمت نفت

کریم ماسیم اف، نخست‌وزیر قزاقستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره سیاست جدید پولی قزاقستان به وجود رکود اقتصادی در این کشور اشاره کرد و گفت: دولت در بازار ارز وارد نخواهد شد تا روند عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت ارز باشد.

وی درباره ارزش واحد پول رسمی قزاقستان در مقابل دلار نیز گفت: بر اثر اتفاقات یاد شده ارزش تنگه به پایین‌ترین نرخ برابری خود درمقابل با دلار طی 17 سال گذشته رسیده است، به صورتی که ابتدای هفته گذشته هر 250 تنگه معادل با یک دلار بوده، اما امروز در پی سیاست ‌شناور نرخ پول ملی، هر دلار آمریکا با 188 تنگه معاوضه می‌شود.

ماسیم اف در ادامه این مصاحبه‌ به بحث کاهش هزینه‌های دولت برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: با وجود سال‌های گذشته که برای استخدام‌ها هزینه می‌شد و درآمدهای نفتی را برای طرح‌های اقتصادی هزینه‌ کرده‌ایم امسال با توجه به شرایط جدید مجبور به اولویت‌بندی در اجرای پروژه‌ها خواهیم بود و از استخدام‌های اضافه بدون تردید جلوگیری خواهیم کرد. برای هزینه‌ها باید برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم و اقتصاد قزاقستان را با نفت بشکه‌ای 40 دلار بخوبی مدیریت کنیم. وی به مهلت اجرای برخی پروژه‌ها و همچنین مدت شرایط جدید اقتصادی اشاره کرد و افزود: با توجه به این که مهلت اجرای برخی طرح‌ها تا پایان سال 2018 میلادی تعیین شده پس فرصت باقی است تا با اجرای دقیق سیاست‌های جدید، اقتصاد کشورمان را مدیریت کنیم و احتمال دارد سیاست‌های جدید برای دست‌کم یک سال به اجرا گذاشته شود. براساس آمارها و اخبار ارائه شده از سوی بانک مرکزی قزاقستان، در پی اتخاذ این سیاست از سوی دولت قزاقستان، تنگه تاکنون بیش از 23 درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

اقتصاد ترکیه درگیر تنگه ارزان

از سوی دیگر، درپی اتخاذ سیاست شناورسازی قیمت ارز ملی قزاقستان و کاهش 25 درصدی ارزش آن، بسیاری از شرکت‌های ترکیه که اکنون خود درگیر مسائل داخلی کشورشان هستند نیز دچار زیان شدید شده‌اند.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، ترکیه ـ که به عنوان یکی از شرکای اقتصادی قابل‌توجه قزاقستان مطرح است و سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در این کشور قابل توجه است ـ اکنون نگران آینده اقتصاد قزاقستان است، چون تاکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران ترک که در قزاقستان فعالیت اقتصادی دارند دچار زیان شده‌اند.

این تحلیلگران به شرکت‌های کوکاکولای ترکیه و ترک سل به عنوان سرمایه‌گذاران عمده ترکیه در قزاقستان اشاره کردند و گفتند: با توجه به آمار ارائه‌شده از میزان فروش برخی از این شرکت‌ها مثل کوکاکولای ترکیه که 9‌درصد از کل فروشش در قزاقستان بوده اکنون زیان قابل توجهی متوجه ترک‌ها شده است. این در حالی است که شرکت آلارکوی ترکیه که یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ آلارکوی ترکیه است 31‌درصد از عملیات تجاری و فعالیت‌های اقتصادی خود را در قزاقستان انجام می‌دهد که در مجموعه 611 میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است.

تحلیلگران اقتصادی درباره این اتفاق اقتصادی در قزاقستان و حضور شرکت‌های ترکیه در اقتصاد قزاقستان می‌گویند: با توجه به سهم تجاری ترکیه در قزاقستان و همچنین مشکلات اقتصادی داخل خاک ترکیه بعید نیست تعدادی از شرکت‌های ترکیه درباره حضور یا عدم حضور خود در اقتصاد قزاقستان تصمیم‌گیری مجدد کرده یا در خوشبینانه‌ترین حالت، نسبت به کاهش سهام خود در برخی طرح‌های مشارکتی اقدام ‌کنند.

منبع: یورونیوز و تودی زمان ‌/‌ 20 آگوست 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها