در این توضیحات آمده است: امسال اخذ مبلغ از بیمه مشترکان براساس بند (ب) تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1394 انجام میشود که این مبحث قانونی از سال 1391 تاکنون در قانون بودجه گنجانده و هر سال نیز تکرار شده است.
در بند (ب) تبصره 14 قانون بودجه چنین آمده است: به هر یک از وزارتخانههای نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابعه ذیربط اجازه داده میشود هر دو ماه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ یکهزار (000/1) ریال و از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ پانصد (500) ریال اخذ نمایند و نسبت به بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینههای پزشکی ناشی از انفجار، آتشسوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند. این مبالغ جزو درآمدهای شرکتهای ذیربط وزارتخانههای نفت و نیرو محسوب نمیشود و مشمول مالیات نیست.
در ادامه این توضیحات آمده است: براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمهگر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام میشود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاهترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، 45 روز به طول میانجامد. به ترتیب در سال 1391 بیمه دانا، سال 1392 و 1393 بیمه دی به عنوان شرکت بیمهگر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سالجاری نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمهگر انتخاب شده که مراحل پایانی مبادله قرارداد نیز انجام شده است.
توانیر تاکید کرده است که همه خسارات مربوط به سالهای 1391 و 1392 توسط دو شرکت بیمهگر پرداخت شده است و خسارتهای 9 ماهه سال 1393 نیز پرداخت شده و سه ماه پایانی سال مذکور (1393) نیز در مراحل نهایی پرداخت است.
براساس این گزارش، مشترکانی که امسال دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز میتوانند مدارک را به شرکتهای توزیع نیروی برق ارائه کنند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمهگر رسیدگی و پرداخت میشود.
بر اساس اعلام توانیر، براساس ضوابط فنی و قرارداد سال جاری که با شرکت بیمهگر منعقد شده است، بابت خساراتی که به تجهیزات و لوازم خانگی برقی وارد شود، پنج میلیون ریال، آتشسوزی ناشی از برق، 111 میلیون ریال، جبران هزینههای پزشکی 55 میلیون ریال، غرامت فوت 335 میلیون ریال و جبران هزینههای نقص عضو 280 میلیون ریال سقف پرداخت در نظر گرفته شده است.
همچنین، براساس ضوابط قراردادی مشترکان تا 15 روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، میتوانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکتهای توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام میشود.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد