دبیر انجمن برنج در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

یک میلیون تن اضافه واردات برنج چه شد ؟

گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

ثبت سفارشها دستاویزی برای واردات برنج

با وجود ممنوعیت واردات برنج خارجی از اسفند ماه سال گذشته هنوز هم برنج خارجی به بهانه ثبت سفارش های گذشته وارد کشور می شود .اما جای این پرسش وجود دارد که روند واردات تا کی ادامه خواهد یافت .
کد خبر: ۸۲۷۳۹۹
ثبت سفارشها دستاویزی برای واردات برنج

به گزارش جام جم آنلاین ، باتوجه به ذخیره سازی کافی برنج و نیاز سنجی های صورت گرفته ، سال گذشته تصمیم ستاد تنظیم بازار براین شد که واردات این محصول را ممنوع اعلام کند . اما در سه ماهه نخست امسال بر اساس آمار اعلام شده حدود 335 هزار تن برنج وارد کشور شده است که به گفته صاحبنظران پیش بینی می شود واردات برنج تا پایان سال به حدود یک میلیون تن برسد. ادامه واردات برنج با وجود ممنوعیت واردات آن باعث واکنش برخی از کشاورزان و نمایندگان کمیسیون کشاورزی در مجلس شده است . نماینده مردم نور و محمود آباد د در مجلس، چند روز پیش در گفت و گویی رسانه ای واردات غیرقانونی و قاچاق برنج را در فصل برداشت برای کشاورزی تهدید کننده دانست .

"عبدالوحید فیاضی" با اشاره به اینکه کشاورزی ما درحال نابودی است ، یکی از دلایل آن را واردات بی رویه برنج اعلام کرد. این درحالیست که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی واردات صورت گرفته را از محل ثبت سفارش های انجام شده مربوط به پیش از مقطع ممنوعیت آن اعلام می کنند .

با وجود دلایلی که برای توجیه واردات برنج بیش از نیاز داخل می شود ، دبیر انجمن برنج بر این باور است که ثبت سفارشها دستاویزی برای واردات برنج شده است." جمیل علیزاده شایق"در گفت و گو با جام جم آنلاین افزود : در سال 93 یک میلیون تن برنج مازاد وارد کشور شده و در سه ماه نخست امسال نیز 335 هزار تن برنج وارد کشور شده است که به گفته مسولان این واردات بر مبنای ثبت سفارشهای قبلی صورت گرفته است اما این موضوع جای پرسش دارد که این روند تا کی ادامه خواهد یافت .

"علیزاده شایق "تصریح کرد برای ساماندهی ثبت سفارش ها دو ماه قبل پیشنهادی را برای مدت دار شدن ثبت سفارش به وزارت جهاد کشاورزی ارائه دادیم که خوشبختانه مورد استقبال وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و حرکت مثبتی در این زمینه آغاز شده است .

بر اساس این پیشنهاد ثبت سفارشهایی که انجام می شود باید تاریخ مصرف مشخصی داشته باشد ، به عبارتی مجوزی که داده می شود یک ماه ، دو ماه و نهایت 3 ماه اعتبار داشته باشد و اگر کسی در این مدت واردات خود را بر مبنای ثبت سفارش انجام شده انجام نداد آن ثبت سفارش بعد از مدت تعیین شده باطل شود و اینگونه نباشد که گفته شود واردات انجام شده بر مبنای ثبت سفارشها ی قبل صورت گرفته است .

"علیزاد ه شایق" اما در صحبت هایش به نکته دیگری نیز اشاره می کند وی بر این باوراست که اگر حتی ما ثبت سفارشی انجام می دهیم باید در حد میزان نیاز کشور باشد ، این در حالیست که مسولان در مورد دلایل ثبت سفارش های بیش از میزان نیاز دلیل می آورند که هر کس که ثبت سفارش می کند ممکن است محصول وارد نکند که این دلیل به هیچ وجه منطقی نیست . هر کس که در مدت تعیین شده محصول ثبت سفارش شده را وارد نمی کند باید از لیست خارج شود و فرد دیگر جایگزین شود اما مجموع آن نباید بیش از حد نیاز کشور باشد .

وی به ذخیره برنج باقی مانده از سالهای گذشته اشاره کرد و گفت : درسال 92 حدود 2 میلیون تن برنج وارد و 2 میلیون تن نیز در کشور تولید شد که در مجموع شامل 4 میلیون تن برنج بود
،در حالیکه نیاز مصرفی برنج در کشور 3 میلیون تن است . در نتیجه یک میلیون تن از مازاد برنج به سال 93 منتقل شد . در سال 93 نیز یک میلیون تن برنج وارد کشور و دو میلیون تن نیز در داخل کشور تولید شد ، بنابراین با زهم با یک میلیون تن برنج مازاد روبرو شدیم که به سال 94 منتقل شده است با توجه به اینکه در سه ماهه نخست امسال 335 هزار تن برنج وارد کشور شده است که ادامه دارد در نتیجه با توجه به مازاد برنج وارداتی منتقل شده از سال گذشته بازهم مازاد برنج خواهیم داشت .

فروش قیمت برنج بی کیفیت به اسم با کیفیت

نکته دیگری که در مورد مازاد برنج در کشور وجود دارد بحث قاچاق برنج به کشور است که این میزان نیز به آمار واردات رسمی کشور افزوده می شود . هم اکنون بیشترین برنج وارداتی در بازار از نوع هندی است و دلیل آن هم ارازنتر بودن آن نسبت به سایر برنج های وارداتی است .

"علیزاده شایق " گران بودن برنج داخلی را یکی از دلایل گرایش به واردات برنج هندی دانست و گفت : متاسفانه دولت نتوانسته در خدمت کشاورزی باشد و هزینه تمام شده تولید برنج در کشور بالاست . برنجی که کیفی تولید می شود عملکردش پایین است در نتیجه قیمت بالاتری پیدا می کند .
هم اکنون تولید برنج هندی در هر هکتار 7 تن است اما برنج ایرانی کیفی در هر هکتار تولیدش 2 تن است در نتیجه هزینه تمام شده اش بالاست ،بنابراین باید به دنبال کشت برنج پرمحصول باشیم .

وی در پاسخ به این پرسش که حداکثر قیمت بهترین برنج تولید داخل کشور چقدر است گفت : در استانهای شمالی کشور قیمت هر کیلو برنج کیفی با دو درصد خورد گی 7 هزار و 600 تومان است اما در تهران متاسفانه با نام همان برنج محصول کم کیفیت با 7 تا 8 درصد خورد گی وحتی مختلط شده با سایر برنجها هر کیلو 10 هزار تومان فروخته می شود ،بنابراین بازار عرضه و توزیع برنج نیازمند نظارتهای مستمر از سوی دولت دارد که از توانایی تشکل برنج خارج است.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها