اختصاصی جام جم آنلاین

روشن کنید تا درد نکشید

به باشگاه می روید و ورجه ورجه می کنید و عرق می ریزید؟ از خانه تا اداره می دوید تا هم زودتر برسید هم تحرکی داشته باشید؟ در کمال آرامش تمرین یوگا می کنید و تک تک اعضا را با کش و قوسی ملایم بیدار می کنید ؟ فرقی نمی کند اهل کدام یک از این ورزش ها باشید به هر حال اگر حین ورزش کردن، موسیقی گوش کنید معجزه ای خواهید دید. پس لطفا آن ضبط پخش را روشن کنید !
کد خبر: ۸۲۶۶۶۴
روشن کنید تا درد نکشید

به گزارش جام جم آنلاین، پژوهشی روانشناسی در آکسفورد ثابت می کند گوش کردن به موسیقی در حال ورزش کردن مواد شیمیایی را در مغز آزاد می کند که دردهای شدید را در بدن کاهش می دهد و‌ بازده ورزشی را افزایش می دهد.

پروفسور روبین دونبار ، استاد دانشگاه آکسفورد در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت توضیح می دهد که علت این وضعیت خاص، ترشح مواد آرامبخشی در مغز به واسطه شنیدن موسیقی است این مواد انواعی از مخدرهای طبیعی داخل بدن هستند که خاصیتی شبیه به مورفین دارند. مورفین نوعی ماده مخدر است که نوع بیمارستانی آن به شکل کنترل شده برای کاهش دردهای شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

هرچه بیشتر هنگام ورزش با موسیقی ارتباط برقرار کنید، برای مثال با آن همخوانی کنید یا برقصید، تولید این مواد شیمیایی در مغز بیشتر است و درد بیشتر کاهش پیدا می کند.

پژوهشگران تخمین می زنند که معمولا پس از شش دقیقه کار با دستگاه های ورزشی، تلاش فرد به نصف می رسد اما موسیقی این انگیزه را بر می گرداند.

البته رابطه میان موسیقی و ورزش آنقدرها هم که پژوهشگران دانشگاه آکسفورد خیال می کنند جدید نیست و پیش از این گفتگو هم مقالات روانشناسی درباره احساس مردم هنگام گوش کردن به موسیقی همراه با ورزش کردن نوشته شده است. بیشتر افراد این گروه ها حس می کردند که ضربان قلب، سرعت و شیوه راه رفتن شان تحت تاثیر ریتم موسیقی قرار می گیرد. پژوهش های دیگر ثابت می کند که نه تنها موسیقی به ورزشکاران انگیزه می دهد بلکه با تند کردن ریتم موسیقی می شود انگیزه شان را بیشتر هم کرد. گواه این ادعا پژوهشی در دانشگاه جان مورز شهر لیورپول است که دانشمندان در آن 12 دوچرخه سوار را در مسیری معین با انواع موسیقی وارد یک مسابقه کردند و متوجه شدند سرعت و ریتم موسیقی تا 10 درصد بر سرعت رکاب زدن شان تاثیر مستقیم دارد.

خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها