درباره سریال بچه‌های کوه آتشفشان

مهمانان ناخوانده در سرزمین بومیان

بومیان استرالیا و سرنوشت آنها پس از ورود سفیدپوستان به سرزمینشان همواره در ادبیات، سینما و تلویزیون این کشور بازتاب داشته است. در بیشتر این آثار سعی شده علاوه بر نشان دادن نحوه زندگی و آداب و رسوم بومیان، تقابل آنها با سفیدپوستان و آثار منفی ورودشان به این سرزمین بکر را نشان دهند. یکی از مجموعه‌های دیدنی که سه دهه قبل در نیوزیلند تولید و پخش شد، مجموعه بچه‌های کوه آتشفشان است که سال‌های دور از تلویزیون ما نیز به نمایش درآمد و بسیاری خاطرات خوبی از آن در ذهن دارند. این مجموعه پس از سال‌ها از شبکه نمایش بازپخش می‌شود.
کد خبر: ۸۲۴۹۶۴
مهمانان ناخوانده در سرزمین بومیان

ایجاد دهکده سلامت

سریال بچه‌‌های کوه آتشفشان در 13 قسمت تهیه شد و سال 1979 به نمایش درآمد. شخصیت اصلی این سریال سرچارلز پمبرتون است که به توصیه پزشکش از انگلستان به نیوزیلند می‌آید. زمان سریال اوایل قرن بیستم است. سرچارلز در زمان اقامتش تصمیم می‌گیرد از خواص چشمه‌های آب معدنی جزیره بومیان استرالیا که به مائوری‌ها معروفند، استفاده کرده و دهکده سلامت در آنجا ایجاد کند. سریال در کنار نشان دادن تلاش‌های سرچارلز برای اجرای ایده‌هایش، داستان دیگری را دنبال می‌کند، تلاش تام پسر صاحب هتلی که سرچارلز در آن ساکن است و دیگر بچه‌های دهکده برای دوستی با سارا جین نوه سرچارلز. در اصل تام و دوستانش، نماینده‌ای از ساکنان منطقه هستند که بسختی می‌توانند با مهمانان ناخوانده انگلیسی ارتباط بر قرار کنند.

وقتی آتشفشان فوران می‌کند

داستان سریال در دنیای بزرگسالان و بچه‌ها همزمان پیگیری می‌شود. اتفاقات و رویداد‌ها در این دو دنیای متفاوت متاثر از هم بوده و نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد. سازندگان این سریال سعی دارند با بهره‌گیری از جذابیت‌های دنیای بچه‌ها به موضوعات و مسائل تاریخ‌ساز و مهمی بپردازند که در شکل‌گیری جامعه کنونی استرالیا نقش داشته‌اند. مخالفت اعضای قبیله مائوری با ایده سرچارلز در طول داستان پیگیری می‌شود و سرانجام نیز فوران آتشفشان نشان می‌دهد ایده سرچارلز در دخل و تصرف در سرزمین بومیان تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

سریال بچه‌های کوه آتشفشان داستان چندان پیچیده‌ای ندارد. فیلمنامه‌نویس و کارگردان همانند بسیاری از آثار مشابه می‌خواهند نشان دهند چگونه سفیدپوستانی که پا به سرزمین بومیان استرالیا گذاشته‌اند، به هر طریق ممکن و خواسته یا ناخواسته سعی در نابودی آنها داشته‌اند که این موضوع عواقبی را هم برایشان به دنبال داشت. آنها هیچ‌گاه از روش‌هایی درست برای همزیستی با بومیان استفاده نکردند. این را می‌توان در رابطه بچه‌ها پیدا کرد که در ابتدا مقابل هم می‌ایستند، اما خیلی زود دوستی‌های عمیقی بینشان برقرار می‌شود و به این نتیجه می‌رسند که باید به هم و عقایدشان احترام بگذارند.

35 سال بعد از فوران آتشفشان

سریال بچه‌های کوه آتشفشان در انگلستان از شبکه‌های بی.بی.سی و کانال 4 به نمایش درآمد. سه دهه بعد سال 2010 نسخه‌های دی.وی.دی آن به بازار آمد و این زمانی بود که نام سریال دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و بیشتر از همه سرنوشت بازیگران آن پس از 35 سال مورد توجه قرار گرفت.

از میان بازیگران نوجوان سریال، راشل واتسون، بازیگر نقش سارا جین اکنون چهره مشهور و شناخته‌شده‌ای دارد. او کار هنری‌اش را با نوازندگی پیانو و خوانندگی در سال‌های بعد ادامه داد و چند آلبوم موسیقی روانه بازار کرد، ضمن این که صدایش در فیلم‌هایی چون ارباب حلقه‌ها، هری پاتر، شرک و مولن روژ در برخی قطعات موسیقی متن فیلم شنیده می‌شود. پل ایری، بازیگر نقش تام در سال‌های بعد چندان پیگیر بازیگری نشد.

یان نارو، بازیگر نقش دیوی نیز که اکنون 44 سال دارد، وارد دنیای وکالت و امور مالی و بانکی شده است.

مارک هالو، بازیگر نقش سید ـ شاگرد قصاب ـ اکنون یک کمدین معروف است که با بازی در فیلم‌های کینگ‌کنگ و هابیت به چهره‌ای شناخته‌شده و بین‌المللی تبدیل شد.

ترنس کوپر که نقش سرچارلز را در سریال بچه‌های کوهستان بازی می‌کرد، سال 1997 در 64 سالگی درگذشت. او بازیگری انگلیسی بود که بیشتر در فیلم‌ها و سریال‌های تولید نیوزیلند و استرالیا بازی می‌کرد. معروف‌ترین هنرنمایی‌اش بازی در فیلم کازینو رویال از سری فیلم‌های جیمز باند ساخته یان فلمینگ در سال 1964 است که همین حضورش موجب شد مدتی نامش به عنوان نامزد بازی در نقش جیمز باند بر سر زبان‌ها باشد. او در سال‌های بعد علاوه بر بازیگری در سینما و تلویزیون چند کتاب آشپزی را نیز نوشت و روانه بازار کرد. بازی در سریال جک هالبورن 1982 نیز در کارنامه بازیگری ترنس کوپر است. بازی او در سریال بچه‌های کوه آتشفشان موجب شد جایزه بهترین بازیگر از جشنواره تلویزیونی فلتکس استرالیا را به دست آورد.

مارتین سندرسون، دیگر چهره شناخته شده استرالیایی است که در سریال بچه‌های کوه آتشفشان، نقش دومی دوایر ـ همان قصاب بداخلاق ـ را بازی کرد. وی که به پدر تئاتر مدرن نیوزیلند مشهور است، سال 2009 در 71 سالگی درگذشت. او علاوه بر این که کارگردان و بازیگر شناخته‌شده‌ای بود، به عنوان شاعر نیز شهرت قابل توجهی داشت. از بازی‌های او در سال‌های آخر عمرش می‌توان به حضور در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها اشاره کرد.

لادن بهبودی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها