وزیر نفت با اشاره به افزایش سریع تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها از آغاز بازاریابی برای فروش نفت و پس گرفتن بازارهای سنتی نفت ایران خبر داد.
کد خبر: ۸۲۲۵۲۵

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بیژن زنگنه با حضور در برنامه شنبه‌شب نگاه یک اظهار کرد: تولید نفت در کشور پس از رفع تحریم‌ها می‌تواند در یک هفته به میزان 500 هزار بشکه افزایش یابد و این رقم در یک ماه بعد، به بیش از یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. وی تصریح کرد: برخی می‌گویند ایران یکسال و نیم طول می‌کشد تا تولید خود را افزایش دهد. پیشنهاد می‌دهم این افراد بنشینند و نگاه کنند که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تولید ما، قبل از تحریم‌ها حدود 9/3 میلیون بشکه بوده است و بعد از تحریم‌ها بیش از یک میلیون بشکه از میزان تولید ما در نفت خام کم شد.

زنگنه افزود: ما به اوپک نامه‌ای نوشتیم که تحریم‌ها در حال برداشته شدن است و ما بر می‌گردیم. برگشتن و شکستن تحریم اجازه نمی‌خواهد و ما یک سابقه تاریخی داریم و برای رسیدن به حقمان از کسی اجازه نمی‌گیریم.به گفته وی، از همین امروز برای بازاریابی در تلاش هستیم و حداقل 500 هزار بشکه به تولیدات روزانه خود می‌افزاییم.

پاسخ به ماجرای بابک زنجانی دوم

وزیر نفت همچنین در پاسخ به بحث‌های مطرح شده درباره ظهور بابک زنجانی دوم و خروج 3‌/‌5 میلیارد دلار توسط وی گفت: 3‌/‌5 میلیارد دلاری که بحثش مطرح بود و برخی با بیان حرف‌های بی‌ربط، این ماجرا را به مثابه بابک زنجانی دوم دانستند کاملا بی‌اساس بود.

زنگنه یادآور شد: این پول در حساب یک شرکت اماراتی است و مشخص و مبرهن است که این پول متعلق به ماست و با رفع تحریم‌ها این پول به تصرف بانک مرکزی در می‌آید.

وی توضیح داد: این موضوع با مساله بابک زنجانی تفاوت دارد. پول‌های مورد نظر که نزد زنجانی بوده مشخص نیست که کجاست. ما حتی راضی بودیم بابک زنجانی اعلام کند این پول‌ها در فلان حساب بلوکه شده تا بدانیم یک روزی این پول باز‌می‌گردد، اما اکنون مشخص نیست این پول‌ها گمشده یا به اصطلاح خورده شده است. وزیر نفت تاکید کرد: برخی برای فرو ریختن قبح متهم بابک زنجانی، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند. ما مورد اینچنینی نداشتیم و اگر کسی اطلاعاتی دارد به قوه قضاییه اعلام کند.

ابهامات دکل نفتی

زنگنه همچنین در مورد دکل نفتی و مسائل مطرح شده درباره آن توضیح داد: دکلی به مبلغ 88 میلیون دلار توسط شرکت تاسیسات دریایی خریداری می‌شود. طبق اسناد، مدیریت شرکت تاسیسات دریایی، سند تحویل دکل را امضاء می‌کند، اما دکلی تحویل گرفته نمی‌شود. 20 درصد رقم قرارداد به عنوان پیش‌پرداخت داده می‌شود، اما پس از مدتی شرکت صاحب دکل قرارداد را فسخ می‌کند، زیرا هزینه از سوی شرکت طرف قرارداد با شرکت تاسیسات دریایی (شرکت واسطه)، به صاحب دکل پرداخت نمی‌شود در حالی که هزینه 88 میلیون دلار از سوی شرکت تاسیسات دریایی همچنان به واسطه پرداخت می‌شده است.

وی اضافه کرد: مالک اصلی دکل نیز به دلیل عدم دریافت اصل هزینه، دکل خود را می‌برد و به عبارتی کل مبلغ دکل پرداخت شده، اما دکلی تحویل داده نمی‌شود.

زنگنه تصریح کرد: در قوه قضاییه در این باره شکایت شده و باید مشخص شود این پول کجا رفته است. دکلی که وجود ندارد و این وسط اتفاقات شبهه‌داری رخ داده است. 88 میلیون دلار پول مملکت باید بازگردانده شود و حتی اصل هزینه زمانی پرداخت شده که شرکت فروشنده اصلی دکل، قرارداد خود را فسخ کرده بوده است.وی با طرح این پرسش که چرا دکلی را که تحویل نگرفته‌اند، امضاء کردند که دریافت شده است، گفت: رسید را چرا امضاء کردند و بقیه پرداخت‌ها چرا انجام شده است؟ این اتفاق سوال‌برانگیز است و بسیاری از این اتفاقات بدون موافقت هیات‌مدیره شرکت و طی نکردن مراحل قانونی و روال طبیعی انجام شده است.وی تاکید کرد: پرونده دیگری نیز در این باره وجود دارد که 30 دکل آبی و خشکی با شرکتی چینی قرارداد بستند و باید مسائل درباره آن حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها