وزیر نفت گفت: به هر قیمتی سهمیه خود را در سبد نفتی اوپک باز پس می گیریم.با لغو تحریمها اگر یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید ایران اضافه شود صادرات ایران دو برابر خواهد شد و حتی اگر قیمت جهانی نفت، نصف میزان فعلی هم شود ما ضرری نمی کنیم بلکه کشورهایی که سهم ایران را گرفتند متضرر خواهند شد.
کد خبر: ۸۲۹۲۸۸
کاهش قیمت نفت را با صادرات 2 برابری جبران می کنیم

به گزارش خبرگزاری صداو سیما ، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری افزود: در نخستین روزهای بعد از لغو تحریمها 500 هزار بشکه نفت خام اضافه تولید می کنیم و تا پایان سال هم 500 هزار بشکه نفت دیگر را به بازار عرضه خواهیم کرد.

وی افزود: ما را به زور و ستم از بازارهای جهانی خارج کردند و برای بازگشت حتی یک روز هم درنگ نمی کنیم چراکه اعتقاد داریم باید سهم خود را بدست بیاوریم تا در روزهای بعد مجبور به سر خم کردن مقابل برخی اعضای اوپک برای کاهش سهمیه اشان در ازای افزایش سهمیه ما نشویم.

وی گفت: آنچه در تحریمهای ظالمانه بر ما رفت از شرایط جنگی بسیار سخت تر بود و مطمئن باشید که این، جنگی بود بدون دود و آتش و حتی شدیدتر از آن.

زنگنه افزود: قصد تحریم کنندگان نابودی ما بود اما همه جهان دید که ما با سربلندی و با ایستادگی روی مواضع خود سربلند بیرون آمدیم و 6 قدرت جهانی را مجبور کردیم که با وزیر خارجه مان پای میز مذاکره بنشینند.

وی میزان تولید را در اوپک و بازارهای جهانی معادل قدرت دانست و گفت: هرچه تولید ما بیشتر شود قدرت ما بیشتر خواهد شد و مطمئن باشید که در جنگ نفت ، کسانی که دلارهای نفتی را صرف مبارزه با ایران کرده و منطقه را از یمن تا سوریه و عراق به میدان مبارزه با ایران بدل کردند بیش از همه ضرر خواهند کرد.

زنگنه افزود: به چیزی جز اعتلای ایران و ایرانی فکر نمی کنیم و قراردادهای نفتی خود را به گونه ای تنظیم کرده ایم که امکان حضور ایران و شرکتهای ایرانی در بازارهای جهانی فراهم شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ممانعت از نفوذ آمریکا به کشور گفت: ما همواره مجری دستورات ایشان بوده ایم و انچه مد نظر ایشان است قطعا لحاظ می شود چراکه ما نه به آمریکا و نه به هیچ کشور دیگری و حتی دوستان راهبردی خود اجازه دخالت و نفوذ نمی دهیم چراکه در این راه هزینه کرده و ایستاده ایم و اعتقاد داریم مرز همکاری و دخالت باید روشن و مشخص باشد.

وزیر نفت همچنین درباره بدهی های شرکت ملی نفت ایران گفت: این شرکت امروز به همه بدهکار است و بیش از 40 میلیارد دلار به شبکه بانکی بدهی دارد درحالیکه روزگاری همین شرکت می توانست از همه دنیا بخاطر اعتبار خود وام بگیرد.

وی همچنین از برگزاری همایشی برای رونمایی از طرحهای نفت و گاز ایران در تهران خبر داد و گفت: همایش لندن که ماه سپتامبر برگزار می شود به احتمال قوی تکرار همایش تهران خواهد بود.

صادرات برق نباید با گاز رقابت کند

وزیر نفت گفت: امروز هیچ کشوری حاضر نیست برق خود را به کشورهای دیگر وابسته کند چون با این کار امنیت خود را به مخاطره می اندازد.

بیژن نامدار زنگنه افزود : هم اکنون 30 درصد گاز تولیدی جهان صادر می شود و در مقابل تنها 3 درصد برق تولیدی کشورها صادر می شود چون برق کالایی فاقد جایگزین است و در صورت وجود مشکل، امنیت کشورهای وارد کنند به خطر می افتد.

وی افزود: اگر صادرات گاز هر کشوری به هر دلیلی قطع شود کشور وارد کننده می تواند از سایر سوختهای فسیلی و غیر فسیلی استفاده کند و به همین دلیل نگرانی از بابت خطر قطع آن کمتر است.

زنگنه با اشاره به اینکه اگر صادرات برق بخواهد با صادرات گاز رقابت کند آنچه ضرر می کند امنیت و منافع ملی است ، گفت: ایران می تواند روزانه چند هزار مگاوات برق صادر کند اما نباید قیمت صادرات برق به گونه ای باشد که صادرات گاز را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود : کشورها حاضرند ساعات پیک مصرف برق خود را با یکدیگر جایگزین کنند اما نکته مهم این است که نباید به نحوی عمل کرد که برای هر کشوری مقرون به صرفه نباشد که گاز را از ایران خریداری و آن را به برق تبدیل کند.

به گفته وزیر نفت نباید به خاطر بخش کوچکی از منافع مالی ناشی از فروش برق ، بازار انرژی ایران تحت تاثیر قرار گیرد.

زنگنه همچنین درباره سرنوشت خط لوله انتقال گاز ایران به هند گفت: در مذاکرات اخیر با هندی ها بحثی درباره ادامه ساخت خط لوله نشد و اساسا هندی ها قبول ندارند که این خط لوله از پاکستان عبور کند و به دنبال مسیر جایگزین هستند.

وی همچنین درباره احتمال تحقق درامدهای نفتی ایران گفت : نگران قیمت نفت در سال جاری نیستیم چرا که در چهار ماه اول سال نفت را به قیمت بالاتری فروختیم و فکر می کنم بخش مهمی از ارقام پیش بینی شده در بودجه سال جاری محقق شود.

مگر کشور ما بی صاحب است که نفت ارزان بفروشیم

وی با اشاره به برخی انتقادها از وزیر نفت درباره فروش نفت ارزان گفت: کشور ما در اوج اقتدار است و حتی اگر من می خواستم نفت را بفروشم مگر کشور ما بی صاحب است که اجازه چنین کاری را به من بدهد؟

وی افزود: ما کشور را با قیمت های پایین نفت اداره کردیم و باید این مراحل را بگذرانیم اما مطمئن باشید آنها بیشتر از ما ضرر خواهند کرد.

زنگنه با بیان اینکه قیمت نفت را بازار تعیین می کند ، گفت : مگر من چقدر قدرت دارم که در بحران چین و بورسهای اروپایی اثر بگذارم؟ یعنی معتقدید قدرت من از قدرت رئیس جمهور امریکا بیشتر است؟ چرا وقتی ایران قبول کرد سهمیه کشورها در اوپک حذف شود و فقط یک سهمیه کلی برای اوپک در نظر گرفته شود کسی اعتراضی نکرد و روزنامه ای مطلبی ننوشت؟ اصلا اوپک یعنی سهمیه اما آمدند سهمیه بندی کشورها را حذف کردند و صدایی از هیچ کس درنیامد.

وی افزود: برخی انتقاد می کنند که چرا وزیر نفت ایران با وزیر نفت برخی کشورها مذاکره نمی کند؟ بعضی درخواستهای مذاکره نشان دهنده ضعف است ، چرا وزیر خارجه ما که به بسیاری از کشورها رفته حاضر نشده است با برخی دیگر مذاکره کند؟ شما تصور می کنید بلیت هواپیما گیرش نیامده؟ نه، ظریف حاضر نیست از موضع ضعف با این کشورها مذاکره کند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه سن مدیران نفت نسبتا بالاست ، گفت: از روز اول که به وزارت نفت آمدم طرح ضربتی انتخاب مدیران را با انتخاب هزار نفر شروع کردم که امروز به حدود صد نفر رسیده اند و معتقدم بزودی 60 تا 70 نفر آنها می توانند با آموزش و تربیت ، به مدیران نفتی در سطح شرکتها تبدیل شوند و تا چند سال آینده نسل جدیدی از مدیران عامل در صنعت نفت مطرح خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها