به دنبال سفر موگرینی و فابیوس به تهران صورت می‌گیرد

اروپا به دنبال ترمیم روابط با ایران

کشورهای اروپایی که در سال‌های گذشته در پیروی از سیاست‌های آمریکا، روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران محدود کرده و با محروم کردن خود از بازار ایران عملا به بازنده بزرگ ماجراجویی‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی تبدیل شده بودند پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در حال سبقت گرفتن از یکدیگر برای ترمیم روابط با تهران هستند.
کد خبر: ۸۲۱۰۵۴
اروپا به دنبال ترمیم روابط با ایران

در همین زمینه در حالی که هفته گذشته، هیات اقتصادی بزرگی از آلمان به ایران آمده بود، دیروز تهران میزبان فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و امروز نیز لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به کشورمان می‌آید.

این در حالی است که بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند با توجه به سیاست‌های غیردوستانه برخی کشورهای اروپایی بویژه فرانسه در سال‌های گذشته، این کشورها باید برای ترمیم روابط، از تجربه‌های گذشته درس بگیرند و جبران مافات کنند.

همچنین با توجه به سردی روابط میان اروپا و تهران در سال‌های گذشته به نظر می‌رسد صرفا با چند سفر، نمی‌توان مشکلات موجود را برطرف کرد و برای گسترش روابط نیاز به تعاملات بیشتری است که بر اساس آنچه در نشست خبری مشترک دیروز وزیر خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد، برنامه‌ریزی‌ها برای این کار در حال انجام است.

آغاز دور جدید گفت‌وگوهای سطح بالا در آینده نزدیک

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در نشست مشترک خبری با موگرینی گفت: در جلسه‌ای که داشتیم تصمیم گرفتیم یک دور جدید از گفت‌وگو را بین ایران و اتحادیه اروپا شروع کنیم و بر اساس روشی که اتحادیه اروپا دارد، این را گفت‌وگوهای سطح بالا خواهیم گفت. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ظریف افزود: این گفت‌وگوها در آینده نزدیک در سطح معاونان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و معاون خانم موگرینی شروع خواهد شد و بتدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت.

وزیر امور خارجه گفت: همین طور توافق کرده‌ایم در این گفت‌وگو های سطح بالا موضوعات منطقه‌ای را نیز مورد توجه قرار بدهیم، بحران‌هایی که در منطقه شکل گرفته نه تنها تهدیدی برای منطقه ماست بلکه تهدید جدی برای کل جهان بویژه برای اعضای اتحادیه اروپاست.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما و اتحادیه اروپا دارای روابط گسترده‌ای بوده‌ایم و امیدواریم با عبور از بحرانی که بی‌دلیل به‌وجود آمد، از طریق توافق ایران با کشورهای 1+5 وارد مرحله جدیدی شویم.

موگرینی: ظرفیت توافق هسته‌ای بسیار گسترده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این نشست خبری گفت: اگرچه توافق صورت گرفته مرتبط با موارد هسته‌ای بود، اما ظرفیت این توافق گسترده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

فدریکا موگرینی افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای کاملا می‌دیدم که چگونه تیم ایران متعهدانه پیش می‌رود و حمایت رهبر و رئیس‌جمهور ایران را از این تیم می‌دیدم.

وی گفت: اکنون وقت آن است که نشان دهیم ما به توافقی دست پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم آن را اجرا کنیم و این می‌تواند تاریخی باشد. موگرینی افزود: بعد از اجرای این توافق فصل جدیدی در روابط ایران و اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد. وی گفت: رهبران ایران برای نسل جوان کشورشان که 60 درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند سرمایه‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که من از طرف 28 کشور عضو اتحادیه اروپا صحبت می‌کنم و از حمایت همه آنها برخوردارم، گفت: آماده اجرای این توافق هستیم و من شخصا نقش کلیدی خود را در این باره ایفا می‌کنم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: برای افزایش همکاری های تجاری، اقتصادی و سیاسی میان ایران و اروپا نقش تسهیل‌گر و فعالی ایفا خواهم کرد.

موگرینی افزود: پس از لغو تحریم‌ها شرکت‌های اروپایی می‌توانند سرمایه‌های خود را روانه ایران و در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

موگرینی درباره اجرای توافق‌نامه نیز اظهار کرد:‌ اطمینان از اجرای توافق‌نامه به بهترین وجه مهم است تا همکاری‌های تجاری اتحادیه اروپا و ایران گسترش یابد و شرکت‌های اروپایی در ایران سرمایه‌گذاری کنند و من نیز در این باره فعال خواهم بود.

توافق، امنیت منطقه را بهبود می‌بخشد

خبرنگاری از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرسید: شما قبل از ایران به عربستان سفر کردید، آیا در طول سفر موفق شدید به عربستان و مقامات آن اطمینان بدهید که توافق به نفع آنها و منطقه خواهد بود؟

موگرینی پاسخ داد: بله، روز دوشنبه در عربستان سعودی بودم و خوشحالم که در منطقه هستم و توانستم با مقامات مختلف صحبت کنم.

وی گفت: من دیدم که یک اراده سیاسی و تعهد در آقای ظریف و همین‌طور رهبران ایرانی برای این‌که یک فصل جدید در روابط خودشان با همسایگان باز کنند، وجود دارد.

موگرینی افزود: تعهد شخصی من هم همین است که این پیام را به منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه و همین طور به جامعه بین‌المللی بدهم که این توافق، توافقی است که می‌تواند امنیت منطقه را بهبود ببخشد، زیرا توافقی محکم و خوب است.

وی گفت: البته این نقطه شروع است و این ظرفیت را می‌دهد که با اتکا به آن، روابطی براساس اعتماد داشته باشیم، زیرا این الان وجود ندارد و سال‌های زیادی وقت صرف شده است تا به توافق برسیم پس قبلا اعتمادی وجود نداشت و البته امیدواریم که این بتواند پایه‌ای برای آینده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها