رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد:

واقع‌گرایی رسانه ملی در انعکاس مذاکرات هسته‌ای

دکتر محمد سرافراز با تاکید بر سیاستگذاری سازمان صدا سیما در اطلاع‌رسانی دقیق از اخبار مذاکرات هسته‌ای، انتقاد‌ها به این شیوه اطلاع‌رسانی را وارد ندانست .
کد خبر: ۸۲۰۷۰۶

به گزارش سایت خانه ملت، رئیس سازمان صداوسیما با بیان این‌که برای آگاهی عموم مردم، باید اظهارات مخالفان و موافقان توافق‌نامه هسته‌ای و نظرات طرف مذاکره‌کننده غربی از طریق رسانه ملی انعکاس داده شود، تصریح کرد: عده‌ای توقع دارند فقط حرف‌های موافقان مطرح شود و پوشش صداوسیما یکطرفه باشد؛ که این امر رویکرد ما نبوده است.

سرافراز در خصوص رویکرد سازمان صداوسیما در پوشش و پخش روند مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: پوشش رسانه ملی درخصوص انعکاس 18 روز مذاکرات وین گسترده و مناسب بود؛ خبرنگاران مختلف در مصاحبه‌های متعدد آن چیزی را که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، رئیس‌جمهور و بقیه اعضای دولت مطرح کردند، به تصویر کشیدند و بنابراین صداوسیما زوایای مثبتی را که آنها تشریح می‌کردند، انعکاس می‌داد. رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این رویکرد به آن معنا نیست که دیدگاه‌های طرف غربی و آمریکایی‌ها درباره مذاکرات منعکس نشود زیرا به هر حال آنها نیز اظهاراتی دارند و تهدیدهایی را در قبال سیاست‌های ایران انجام می‌دهند که قرار نبوده از سوی صداوسیما سانسور شود.

دکتر سرافراز:

مردم باید نسبت به اظهارات طرف غربی و نیز دیدگاه‌های کارشناسان داخل کشور در خصوص مذاکرات آگاه باشند ولی عده‌ای توقع دارند فقط حرف‌های موافقان مطرح شود و پوشش صداوسیما یکطرفه باشد؛ که این امر رویکرد ما نبوده است

وی تاکید کرد: مردم باید نسبت به اظهارات طرف غربی و نیز دیدگاه‌های کارشناسان داخل کشور در خصوص این مذاکرات آگاه باشند ولی عده‌ای توقع دارند فقط حرف‌های موافقان مطرح شود و پوشش صداوسیما یکطرفه باشد؛ که این امر رویکرد ما نبوده است.دکتر سرافراز ادامه داد: اکنون دوره‌ای است که جمع بندی مذاکرات 1+5 باید در مراجع قانونی بررسی شود؛ لذا این بررسی باید عمیق و همه جانبه باشد و در چنین دوره‌ای امکان آن نیست که صرفا حرف‌های موافقان مذاکرات مطرح شود.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به انتقادات اخیر دولت نسبت به رویکرد صداوسیما در انعکاس نظرات مخالفان مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: نگاهی در بین برخی از دولتیان نسبت به صداوسیما وجود دارد که معتقدند باید آن‌قدر سطح توقع از صداوسیما بالا رود که این سازمان همیشه بدهکار جلوه داده شود تا دولت به وظایف قانونی خود در قبال رسانه ملی برای تأمین بودجه آن عمل نکند؛ لذا اهداف دولت و چنین اظهاراتی سیاسی بوده و واقعی نیست.

قدردانی عراقچی از صدا و سیما

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز با قدردانی از تلاش صداوسیما در پوشش بی‌طرفانه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، گفت: صدا و سیما پوشش بسیار گسترده‌ای در زمینه موضوع هسته‌ای داد.

به گزارش روابط‌ عمومی رسانه ملی، دکتر سید عباس عراقچی، که دیروز مهمان معاونت خبر رسانه ملی بود در حاشیه نشست خود با مدیران این معاونت در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: صدا و سیما تلاش بسیاری کرد تا در این موضوع بی‌طرفانه رفتار کند و تلاش این رسانه برای پوشش وسیع اخبار مذاکرات قابل قدردانی است .

عراقچی افزود:‌ بی‌طرف ماندن در موضوع ملی آسان نیست، اما صدا و سیما نظرهای موافق و مخالف را به‌د‌رستی انعکاس داد. وی گفت: در جامعه‌ای که در آن چندصدایی هست، انتظارات مختلفی از صدا و سیما وجود دارد و هر طرف ادعا می‌کند که بی‌طرفی رعایت نشده، اما به نظر من صدا و سیما در مجموع عملکرد بسیار خوبی داشته است. عراقچی با بیان این‌که ممکن است در برخی موارد و بعضی برنامه‌ها مقداری جانب انصاف رعایت نشده باشد، افزود: صدا و سیما در مجموع نقش خود را بخوبی ایفا کرده و روشنگری خوبی را درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات و ابعاد مختلف آن در جامعه انجام داده است.معاون وزیر امور خارجه درباره عملکرد رسانه ملی در مقایسه با رسانه‌های جهان گفت: رسانه‌های جهان هرکدام با اغراض خاصی بحث هسته‌ای کشورمان را دنبال می‌کنند و طبیعتا صدا و سیما در مقابل این هجمه رسانه‌ای وظیفه مشکلی
داشته است.

عراقچی با اشاره به این‌که همه رسانه‌های غربی و آمریکایی سعی می‌کنند تا حقایق را به‌طور دیگری جلوه دهند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب رجزخوانی‌های دولت آمریکا را پوشش گسترده دهند، افزود: بدیهی است که نقش صدا و سیما در بیان حقایق و انعکاس آن به مردم در برابر این رجزخوانی‌ها مهم است.

صدا و سیما، یار و یاور تیم هسته‌ای

دکتر عراقچی همچنین گفت: بیش از ده سال مقاومت مردم در برابر همه سختی‌ها، تحریم‌ها، فشارها و کمبودها امروز ثمر داده و اکنون برنامه هسته‌ای ایران تثبیت شده و جهان به آن احترام می‌گذارد و صداوسیما در بیان دستاوردهای هسته‌ای نقش خوبی ایفا کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا رسانه ملی در فوتبال یار دوازدهم است یا در این مذاکرات یار خوبی برای تیم مذاکره‌کننده و دستگاه دیپلماسی بوده است، تصریح کرد: ‌البته بعضی‌ها شاکی هستند که گاهی اوقات ممکن است گل به خودی زده باشد اما نه، فکر می‌کنم صدا و سیما در همه صحنه‌ها یار و یاور ما بوده است و واقعا از همه دست‌اندرکاران صدا و سیما در شبکه‌های مختلف که در این مدت، مذاکرات هسته‌ای را بخوبی پوشش دادند، تشکر می‌کنم. عراقچی پس از جلسه‌ای سه ساعته با معاون و مدیران خبر صدا و سیما، این نشست را مفید و بسیار خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: دیپلماسی و رسانه، دو بازوی مهم و مکمل در پیشبرد اهداف ملی کشورند و در این جلسه همفکری خوبی میان این دو صورت گرفت. وی با بیان این‌که در میان رسانه‌ها صداوسیما جایگاه اصلی و ویژه دارد، افزود: امیدوارم همکاری و همیاری دیپلماسی و رسانه‌ای با صدا و سیما با قوت کامل پیش رود.

اکنون هیچ تحریم سوئیفت علیه ما نیست

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت برداشته شدن تحریم سوئیفت نیز گفت: تکلیف این موضوع به طور کامل در جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای روشن شده است.سوئیفت تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست، بلکه شرکت خصوصی است که کار تبادل ایمن بانکی را انجام می‌دهد اما کسانی که نامشان در فهرست تحریم شورای امنیت یا اروپا و آمریکا بوده است از خدمات سوئیفت محروم شدند.

دکتر عراقچی:

صدا و سیما تلاش بسیاری کرد تا در این موضوع بی‌طرفانه رفتار کند و تلاش این رسانه برای پوشش وسیع اخبار مذاکرات قابل تقدیر است .

‌ بی‌طرف ماندن در موضوع ملی آسان نیست، اما صدا و سیما نظرهای موافق و مخالف را به‌د‌رستی انعکاس داد

معاون وزیر امورخارجه گفت: خروج اسامی این افراد از فهرست تحریم و ارائه خدمات سوئیفت در دو مرحله انجام می‌شود و در نوبت نخست 800 نهاد، ارگان و فرد ایرانی طبق برنامه اجرای توافق و در روز اجرا از این فهرست خارج خواهند شد. معاون وزیر امور خارجه افزود: تعداد معدودی از افراد که در فهرست‌های تحریم باقی می‌مانند، از دریافت خدمات سوئیفت محروم می‌شوند که امر فوق‌العاده‌ای نیست. وی گفت: اکنون هیچ تحریم سوئیفت علیه ما نیست.

ضرورت تخصیص صد درصدی بودجه صداوسیما از سوی دولت

حسن گروسی، مدیرکل امورمجلس سازمان صداوسیما، در تشریح دعوت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از رئیس رسانه ملی به جام جم گفت: در این دیدار، دکتر سرافراز ضمن بیان برنامه های رسانه ملی در تحولات ساختاری،چابک سازی نیروی انسانی و حذف چند صد پست مدیریتی ، درباره عدم تخصیص کامل بودجه سازمان در سال جاری گفت: تاکنون دولت حدود 900 میلیارد تومان اختصاص داده که 80 درصد آن پرداخت شده ومیزان اختصاص بودجه عمرانی سازمان از سوی دولت صفر بوده است. از طرفی، سهم درآمد آگهی در بودجه امسال سازمان، 1200 میلیارد تومان برآورد شده، به همین دلیل سازمان مجبور به جذب آگهی است تا از عهده پرداخت حقوق کارکنان صداوسیما برآید که این امر در رضایت مخاطبان رسانه ملی تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: در این دیدار،سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ضمن تشکر از رئیس سازمان صداوسیما از پیگیری مجلس برای تحقق کامل مطالبات مالی رسانه ملی از دولت خبر داد وضمن تاکید بر ارتباط بیشتر سازمان با کمیسیون های مجلس و دعوت از سرافراز برای حضور در جلسات صحن گفت: کارگروه مشترکی، اصلاح ساختار سازمان را پیگیری خواهد کردتا به‌این وسیله زیرساخت های مراکز نیز تقویت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها