چرا نوجوان 17 ساله قاتل شد؟

اصولا در بروز آسیب‌های اجتماعی باید هم به نقش عوامل اجتماعی و هم فردی و میان فردی توجه کرد؛ بنابر این بروز واقعه‌ای مانند قتل دختر شش ساله در سبزوار به یک جامعه و فرد خاص تعلق ندارد و از جامعه‌ای به جامعه و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای پی بردن به دلایل دقیق این اتفاق باید به مشکلات روحی و روانی قاتل توجه کرد. در شکل‌گیری قتلی که در آن مقتول یک کودک خردسال و قاتل یک نوجوان کم‌سن است، بروز اختلالات روحی و شخصیتی در قاتل یک احتمال قوی است و این جنایت با قتل‌های رخ داده توسط افراد بزرگسال فرق دارد.
کد خبر: ۸۲۰۴۳۱
چرا نوجوان 17 ساله قاتل شد؟

بدون تردید زیربنای تمام رفتارهای خشن و ویرانگر و حتی تجاوز می‌تواند عوامل روانی در یک فرد باشد. افزایش میزان خشونت پنهان و آشکار در جامعه ما نیز واقعیت انکارنشدنی است؛ در صورتی که مدیریت جامعه بتواند انسجام اجتماعی را فراهم کند و احساس ایمنی اجتماعی در جامعه حاکم باشد دیگر شاهد بروز خشونت و افزایش آن نخواهیم بود البته باید توجه داشت که در مطلوب‌ترین شرایط اجتماعی نیز گروهی از افراد دست به خشونت، قتل یا تجاوز می‌زنند که در آنجا عوامل روانی فرد نسبت به عوامل دیگر (اقتصادی، اجتماعی، گروه دوستان و...) برتری دارد.

در مورد وضعیت خانوادگی و طلاق پدر و مادر این قاتل نیز باید گفت بدون تردید طلاق پدر و مادر، بخصوص در سنین پایین موجب بروز آسیب‌های روحی و اختلالات رفتاری و کشمکش‌های روحی در کودک می‌شود که همیشه اثر خود را در ذهن او می‌گذارد و موجب بروز رفتارهای ناهنجار در فرد می‌شود. ولی با وجود همه این موارد، طلاق پدر و مادر نمی‌تواند عامل توجیه‌کننده‌ای برای قتل باشد و باید در جستجوی عوامل دیگر بود که به نظر من بزرگ‌ترین عامل را می‌توان در افکار و روان قاتل‌یافت.

سن پایین این نوجوان نیز می‌تواند یکی از عوامل ارتکاب جرم تجاوز و قتل باشد. نوجوانی اغلب همزمان با بیداری جنسی فرد است. یعنی فرد وارد دنیایی می‌شود که برای او تازگی دارد و با قوانین و قواعد آن آشنا نیست.

گذر نوجوان از این دوران، نیاز به آموزش، گفت‌وگو و شناسایی باز و آگاهانه عوامل دخیل در بلوغ جنسی دارد. متاسفانه ارتباط متقابل در این زمینه به دلیل تابو بودن مسائل جنسی در جامعه در حداقل خود قرار گرفته است.

در بهترین شرایط گذار، نوجوان از این دوران سنی سخت می‌تواند با موفقیت عبور کند و در غیر این صورت انحرافات در رفتار او رخ می‌دهد. البته باید خاطرنشان کرد فصل گرما نیز خود یکی از عوامل افزایش خشونت در افراد است و با شروع این فصل جرایم مختلف از جمله جرایم جنسی افزایش پیدا می‌کند.

غلامحسین معتمدی - روانپزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها