در پنجشنبه‌ای که گذشت نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها برگزار شد.
کد خبر: ۸۱۹۶۹۷
محیط زیست، رسانه و مسئولان

با توجه به سفرهای تابستانی و نقش شهروندان در حفظ محیط‌ زیست کشور می‌توان گفت چنین نشست‌های مشترکی می‌تواند نقش موثری در حفظ محیط زیست کشور داشته باشد؛ زیرا چنانچه این نشست‌ها سبب بهبود اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی شود، می‌توان امیدوار بود بسیاری از مشکلاتی که دامن محیط‌زیست کشور را گرفته برطرف شود. اما این شرایط مطلوب فقط زمانی به وجود می‌آید که رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها بدرستی دراین حوزه قدم بردارند.

با توجه به شرایط کنونی آگاهی یافتن مردم کلید توسعه فرهنگی و حفظ محیط زیست است؛ زیرا محیط‌زیست کشور به دلیل فقر اقتصادی و اجتماعی آسیب می‌بیند بنابراین این رسانه‌ها هستند که با کمک سازمان‌های مسئول در این حوزه می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کنند.

از طرفی رسانه‌ها باید اطلاعات را به شکلی جذاب و ساده در اختیار مخاطبان قرار دهند تا حفظ محیط‌زیست دغدغه اصلی آنها شود.

برای این کار رسانه‌ها باید برای هر رده سنی برنامه ویژه داشته باشند ؛ چراکه در دنیای کنونی جامعه توسعه یافته جامعه‌ای است که بیشتر به محیط‌زیست توجه می‌کند. باید یادآور شد در این بین رسانه‌ها و مسئولان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها وظایف دیگری نیز به عهده دارند.

برای نمونه آنها باید دغدغه‌ها را صادقانه مطرح کنند به شکلی که از آن نتوان استفاده سیاسی کرد زیرا این هشدارها چنانچه به شعار بدل شود، اثر‌گذاری خود را از دست می‌دهد.

علاوه بر این، رسانه‌ها باید از کارشناسان مستقل در این حوزه کمک گرفته و به نقد منصفانه دستگاه‌های مسئول بپردازند. در مقابل سازمان‌هایی مانند محیط‌زیست و جنگل‌ها نیز باید به وظیفه خود بدرستی عمل کنند؛ چون کوتاهی این دو سازمان سبب سرخوردگی شهروندان می‌شود.

وقتی مردم مشکلات این حوزه را بدانند و متوجه شوند سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست برای رفع آنها هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند، نسبت به حفظ محیط‌زیست خود دلسرد خواهند شد.

دکتر هادی کیادلیری - رئیس دانشکده منابع طبیعی علوم وتحقیقات تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها