اکنون مرسدس بنز براساس خودروی هوشمند اسمارت فورفور (Smart Forfour)، یک قطار هوشمند کوچک چهار نفره طراحی کرده است که اسمارت فورریل (Smart Forrail) نامیده میشود.
قطار و خودروی هوشمند کاملا در دو سوی مقابل طیف حمل و نقل قرار دارند. یکی بزرگ بوده و وسیلهای قدرتمند برای حمل و نقل انبوه محسوب میشود، در حالی که دیگری خودرویی کوچک است که برای حمل و نقل کارآمد شهری ساخته شده و دارای چهار چرخ برای عقب و جلو رفتن است.
به نظر میرسد تبلیغات انجام شده روی خودروی اسمارت فورریل بیشتر روی خودروی فورفور مرسدس متمرکز است. زیرا انجام چنین پروژهای آنقدرها هم آسان نیست. شرکت مرسدس در واقع شش ماه سخت و طولانی را صرف ساخت این قطار هوشمند کرده است. باید بدانیم پروژه تبدیل ماشین به قطار بسیار دشوار است. شرکت مرسدس بنز در انگلستان با همکاری شرکت تخصصی مهندسی قطار و سیستمهای ریلی اینترفلیت (Interfleet) درگیر یک برنامه مهندسی پیچیده و مدلسازی کامپیوتری CAD برای تبدیل خودروی چهار نفره هوشمند به یک مینی قطار کاربردی شد.
بارزترین جنبه این تبدیل را میتوان در چرخهای فولادی 56 سانتیمتری این مینی قطار مشاهده کرد. وزن هر چرخ 80 کیلوگرم بوده و کشش لازم برای حرکت ماشین روی ریل قطار را تامین میکند. با چرخهای هماهنگ و تنظیم شده روی ریل دیگر به فرمان خودرو نیازی نیست. بنابراین تیم محققان فرمان خودرو را غیرفعال کرده و برای جلوگیری از هر گونه حرکت ناخواسته، اکسل جلوی ماشین در محل خود جوش داده شد. اگر شما وارد چنین پروژه سخت و دشواری برای ساخت یک قطار هوشمند شوید، باید ببینید این محصول کار میکند یا خیر. شرکت مرسدس بنز و اینترفلیت مینی قطار خود را روی خط آهن بلابل به طول 16 کیلومتر که شرق و غرب ساسکس را به هم متصل میکند امتحان کردند. کارکنان راهآهن بلابل از نزدیک ناظر این آزمایش بودند. بهمنظور مدیریت آزمایش و جلوگیری از خروج خودرو از ریل، مینی قطار با سرعت پایین حرکت میکرد.
منبع :Gizmag
آتنا حسنآبادی
جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد