برای بررسی مذاکراتی که در چند روز اخیر میان ایران و 1+5 به جمع‌بندی رسید باید به پیش زمینه مذاکرات اخیر رجوع کرد.
کد خبر: ۸۱۷۶۳۱
باید از قضاوت زودهنگام بپرهیزیم

قبل از این مذاکرات اخیر ما شاهد ایثار و مقاومت ملت ایران بودیم که تا پای شهادت دانشمندان هسته‌ای هم ایستادند و دانش هسته‌ای را به این نقطه رساندند که دنیا، ایران را به‌عنوان کشوری هسته‌ای بپذیرد.

ما هزینه‌ها را پرداخت کردیم و ایستادیم و این ایستادگی به انجام مذاکرات منجر شد. فرمایش بسیار گرانسنگ مقام معظم رهبری در طلیعه دو سال قبل تحت عنوان نرمش قهرمانانه نیز جان تازه‌ای به مذاکرات دمید و گستره وظایف و اختیارات عزیزانمان در مذاکرات را گسترش داد و خوشبختانه تیم مذاکره کننده توانست با کاری بسیار سنگین و طاقت‌فرسا در مذاکراتی که یک سوی میز، نظام پرقدرت جمهوری اسلامی ایران بود و در طرف دیگر شش کشور ابرقدرت، بر اساس خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری ترسیم فرموده بودند حرکت را به پیش ببرند و باید به آنها خداقوت و دست مریزاد گفت.

حالا هم تا زمانی که متن کامل در دسترس عموم قرار نگرفته و هنوز مورد کار کارشناسی قرار نگرفته، اظهار نظر بر اساس یک یا دو نکته که یک مسئول سیاسی، له یا علیه توافق می‌گوید نباید قضاوت کنیم و افرادی که متن کامل توافق را در اختیار ندارند باید از هرگونه اظهار نظر بپرهیزند و منتظر باشند که متن کامل منتشر شود.

اگر بخواهیم بر اساس دو سه فراز از آنچه داده شده یا گرفته شده اظهار نظر کنیم ممکن است به اشتباه بیفتیم و دچار افراط و تفریط شویم.

زمانی که متن کامل به علاوه تمام ضمایم منتشر شد باید یک جدول مقایسه‌ای از داده‌ها و ستانده‌ها تنظیم شود و با نظر کارشناسی و به دور از حب و بغض‌های سیاسی درباره آن اظهار نظر کرد.

این یک بحث ملی است و نباید درباره یک بحث ملی با خط‌کشی‌های سیاسی اظهارنظر شود. در این بحث نه دستان دنیا در مقابل ما بسته بوده که هر چه ما می‌گوییم بپذیرند و نه ما در مقابل دنیا دست بسته بوده‌ایم که هرچه آنها می‌گویند بگوییم چشم.

در اینجا باید به مقطع بعد از مذاکرات هم اشاره کرد. ما قطعا در این گفت‌وگوها یک سری تعهدات را پذیرفته‌ایم که اگر قرار باشد طرف مقابل، تعهداتش را به صورت مرحله‌ای انجام دهد ما هم باید به صورت مرحله‌ای تعهداتمان را انجام دهیم؛ چرا که هیچ اعتمادی به طرف مقابل بویژه آمریکا نیست.

ما همچنین باید به دقت بازی کنگره آمریکا را هم رصد کنیم و ببینیم چه نمایشی میان کنگره و اوباما صورت می‌گیرد.

به هر حال مراحل بسیار سخت و نفسگیری را پیش‌رو داریم و باید به همان شعاری که مقام معظم رهبری در ابتدای سال مطرح فرمودند برگردیم و همه این مراحل را با همدلی و همزبانی طی کنیم. ما نباید به‌عنوان منتقد در مقابل تیم مذاکره‌کننده و دولت صف بکشیم و از آنطرف هم نباید در مقابل منتقدان، صف‌آرایی شود.

بدانیم که این یک مساله ملی است و برای مساله ملی باید دولت و ملت و همه نهادها با هم حرکت کنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

هر گونه فاصله‌ای به بهره‌برداری دشمن می‌انجامد و باید در فضای همدلی، کار را تا انتها در چارچوب خطوط قرمز ترسیم شده پیش برد.

عبدالرضا مصری - سخنگوی هیات رئیسه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها