رجب طیب اردوغان به سخنان عبدالله گل، رئیس جمهور سابق ترکیه درباره سیاست خارجی این کشور واکنش اهانت آمیزی نشان داد.
کد خبر: ۸۱۶۸۳۱
اردوغان : عبدالله گل خائن و بزدل است

عبدالله گل شنبه در یک مراسم افطاری از دولت فعلی این کشور خواسته بود در سیاستش نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه و کشورهای عرب تجدید نظر کند.

به گزارش روزنامه «تودیز زمان» ترکیه، اردوغان یکشنبه با سخن گفتن درباره سوء استفاده مقام‌های دولت قبلی از قدرت، به طور غیرمستقیم از عبدالله گل که از سال 2007 تا 2014 ریاست دولت ترکیه را بر عهده داشت، انتقاد کرد.

اردوغان با رد توصیه عبدالله گل به طور غیر مستقیم او را «بزدل و خائن» توصیف کرد و گفت: «خائنان، بزدلان، افراد مردد و کسانی را که در جهان سیاست بر منافع شخصی خود پافشاری کردند،کسانی که غرق در جاه‌طلبی خود‌ شدند، کسانی که ترسیدند و قربانی تکبرشان شدند و نفس کم آوردند، ما آنها را همانجا که بودند رها کردیم و به راهمان ادامه دادیم و مسیر سیاسی خود را بدون تغییر کامل کردیم، اما آنها امروز خارج از عرصه سیاست هستند.»

به گزارش تودیز زمان، رئیس جمهور کنونی ترکیه این سخنان را خطاب به عبدالله گل بیان کرد.

اردوغان و گل هر دو از موسسانِ حزب حاکم عدالت و توسعه هستند.

اردوغان سال گذشته پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با نادیده گرفتن عبدالله گل ، احمد داووداوغلو را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد و پس از آن بود که راه این دو از هم جدا شد.

داووداوغلو که بسیاری او را «کارچاق کن» سیاست خارجی ترکیه می‌نامند، در زمان تصدی وزارت خارجه سیاست «به صفر رساندن مشکلات با کشورهای همسایه» را مطرح کرد.

با این وجود، به باور تحلیلگرانِ رسانه‌های ترکیه، سیاستی که داووداوغلو وعده‌اش را داده بود نتیجه عکس داشته و در حقیقت هیچ دوستی در همسایگی ترکیه باقی نگذاشته است.


انتقاد رئیس جمهور پیشین ترکیه از سیاست‌های دولت آنکارا

عبدالله گل، رئیس جمهور سابق ترکیه از دولت این کشور خواسته است در سیاستش نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه و کشورهای عرب تجدید نظر کند.

عبدالله گل شنبه در یک مراسم افطاری که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه نیز در آن حضور داشت، گفت: «رو راست بگویم، به نظرم بهتر است در سیاست‌هایمان نسبت به خاورمیانه و جهان عرب تجدید نظر کنیم و رویکردی واقع‌گرایانه‌تر داشته باشیم.»

ترکیه یکی از حامیان اصلی معارضانِ دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به شمار می‌رود. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد آنکارا در تسلیح و تعلیم پیکارجویانِ حاضر در سوریه نقشی فعال دارد.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه سوم جولای اعلام کرد چنانچه این کشور احساس کند «امنیتش» به خطر افتاده است برای مداخله نظامی در سوریه تعلل نخواهد کرد.

رئیس جمهور سابق ترکیه همچنین با اشاره به مساله اشغال سرزمین فلسطینیان از سوی اسرائیل گفت: «جای تاسف دارد که کشورهای اسلامی در حال تضعیف یکدیگر هستند در حالی که مساله فلسطین در خاورمیانه هنوز حل نشده باقی مانده است.»

بسیاری ساخت شهرک‌های غیرقانونی در اراضی فلسطینیان را مورد انتقاد قرار داده‌اند اما اسرائیل ضمن بی‌توجهی به اعتراض‌های بین‌المللی از توقف ساخت‌وسازهای خود سر باز می‌زند. بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرکی زندگی می‌کنند که رژیم اسرائیل از سال 1967 در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس ساخته است.

تل‌آویو همچنین با محاصره نوار غزه یک میلیون و 800 هزار ساکن آن را از حقوق اساسی‌شان همچون آزادی جابجایی، داشتن مشاغلی با درآمد مناسب و امکانات آموزشی و بهداشتی کافی محروم کرده است.

گل از مقام‌های ترکیه خواست با اتخاذ تدابیر سازنده بحران کنونی منطقه را پایان دهند و افزود: «برای این منظور، بدون شک باید روابطمان را با دیگران بهتر کنیم.» (پرس تی وی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها