کشف گورهای 7000 ساله در خوزستان

سرپرست هیات باستان‌شناسی تل چگا سفلی گفت: عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد محوطه باستان‌شناسی این منطقه به عنوان یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخ خوزستان به کشف گورهای 7000 ساله منجر شد.
کد خبر: ۸۱۴۹۰۶
کشف گورهای 7000 ساله در خوزستان

به گزارش ایرنا، عباس مقدم افزود: با توجه به روند بسیار سریع تخریب محوطه تل چگاسفلی، برنامه تعیین عرصه محوطه تعریف و با حمایت معاونت میراث فرهنگی استان خوزستان به مرحله اجرا درآمد.

وی گفت: این برنامه در دو مرحله مطالعات پیش‌میدانی و میدانی اجرا شده است. در بخش مطالعات پیش‌میدانی علاوه بر گزارش‌های منتشره توسط دیتمن، تمام نقشه‌ها، تصاویر هوایی و ماهواره‌ای تهیه و بدقت ارزیابی شدند.

مقدم با اشاره به شروع مطالعات میدانی تعیین عرصه از اردیبهشت امسال عنوان کرد: در بخش مطالعات میدانی برنامه هیات باستان‌شناسی به مستندسازی وضع موجود محوطه پرداخت و تمام تغییرات طبیعی و انسانی ایجاد شده در عرصه و پیرامون محوطه را بدقت ثبت کرد.

به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری، هیات باستان‌شناسی برمبنای ضوابط موفق شد پیرامون محوطه اطلاعاتی برای درک بهتری از گستردگی محوطه باستانی تل چگا به دست آورد.

مقدم افزود: این گورستان‌ها که برخی از آنها بر مبنای تغییرات سطحی نمایان شده بودند، شواهدی ارائه کردند که تاریخی برابر با اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد را نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها