در آستانه شب‌های عزیز قدر باشیم، نمایشگاه قرآن باشد، هنر باشد، هنرمند باشد، مردم هم استقبال کنند؛ این اتفاقی است که در بخش هنری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا حدودی محقق شده است.
کد خبر: ۸۱۴۶۶۱
رنگ قرآن بر بوم هنر

به گزارش جام‌جم، بخش هنری بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، یکی از بخش‌های جذاب این رویداد برای بازدیدکنندگان محسوب می‌شود که امسال برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است. نمایشگاه امسال که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، در بخش هنر شامل چهار رویداد اصلی است: بخش مسابقه هنری در رشته‌های مختلف نمایش 114 اثر هنری از پیشکسوتان هنر بخش کارگاه هنر، و نمایش قرآن‌ها و اسناد موزه‌ای. علی ثابت، مدیر کمیته هنری و میراث فرهنگی نمایشگاه در این باره به خبرنگار ما توضیح داد: در بخش مسابقه از یک ماه قبل فراخوانی منتشر شد و علاقه‌مندان در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی و نقاشیخط، عکاسی، تصویرگری، هنرهای سنتی و آثار حجمی آثار خود را ارسال کردند. همزمان سایت بخش هنر نمایشگاه هم به نشانی artquran.com راه‌اندازی شد و فراخوان بخش مسابقه علاوه بر انتشار در سایت، در سایت‌های خبری هم انتشار یافت.

معرفی برگزیدگان هنری

ثابت ادامه داد: نزدیک به 3000 اثر در رشته‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شد که در مرحله نخست 350 اثر برای نمایش انتخاب شد و اکنون در بخش هنری نمایشگاه قرآن به نمایش درآمده است.

مدیر کمیته هنری و میراث فرهنگی نمایشگاه اعلام کرد که در روزهای باقی مانده تا پایان ماه مبارک رمضان مرحله دوم داوری از میان آثار انتخابی صورت می‌گیرد و 30 نفر در همه رشته‌ها به عنوان نفرات برگزیده معرفی می‌شوند.

وی درباره گروه‌های کارشناسی آثار هنری هم افزود: کمیته هنر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن یک شورای برنامه‌ریزی متشکل از بنده، جمشید حقیقت‌شناس از انجمن نقاشی، سیدمجتبی موسوی مدیر سابق اداره حجم و مشاور فعلی رئیس سازمان زیباسازی، آیت قاسم‌پور استاد حجم و نقاشی، کیانوش غریب‌پور از انجمن تصویرگری، حسن غفاری عکاس و مجتبی سبزه از استادان خوشنویسی است.

هیات داوران بخش‌های مختلف

مدیر کمیته هنری و میراث فرهنگی نمایشگاه درباره اعضای هیات داوران در بخش‌های مختلف نیز چنین توضیح داد: تاکنون استاد غلامحسین امیرخانی، استاد علی شیرازی، استاد محمد حیدری، استاد احمد عبدالرضایی و استاد محمد کاشانی آزاد داوران بخش خوشنویسی هستند. همچنین در بخش عکاسی، حسن غفاری به عنوان دبیر و افشین شاهرودی، مسعودزنده روح‌کرمان و جاسم غضبان‌پور به‌عنوان اعضای هیات داوران فعالیت می‌کنند. در بخش تصویرگری کتاب‌های قرآنی هم محمدعلی ‌بنی‌اسدی، پژمان رحیمی‌زاده و علی هاشمی شهرکی داوری می‌کنند. دبیر هنری این بخش کیانوش غریب‌پور است. ثابت همچنین از برپایی حدود 30 کارگاه در رشته‌های مختلف هنری و نمایش قرآن‌ها و اسناد قرآنی موزه‌ای در نمایشگاه قرآن امسال خبر داد که این اسناد با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

نمایش 114 اثر هنری نفیس

اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های هنری نمایشگاه قرآن، 114 اثر هنری است که با موضوع قرآن در رشته‌های نقاشی، نقاشیخط، خوشنویسی، سفال، سرامیک، هنرهای مفهومی و عکاسی از هنرمندان پیشکسوت به نمایش درآمده است. در میان این 114 اثر نام‌های هنرمندانی همچون ابراهیمی حقیقی، محمد سلحشور، صداقت جباری، جمشید حقیقت‌شناس، ناصر آراسته، سیف‌الله صمدیان و علی ترقی‌جاه دیده می‌شود.

جمشید حقیقت‌شناس مسئول پروژه 114 اثر هنری کمیته هنر نمایشگاه قرآن در این باره گفت: این آثار به نیت 114 سوره قرآن از میان آثار هنرمندان بنام و معاصر انتخاب شده است.

به گفته او، این برنامه آغازگر پروژه جذب هنرمندان برای شرکت در نمایشگاه قرآن است تا براساس آن در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن کریم هنرمندان تجسمی بیشتری حضور یابند و بخشی به نام قرآن و هنر راه‌اندازی شود.

نکته جالب این که همین چند روز قبل خالقان 114 اثر هنری قرآنی، مهمان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برای ضیافت افطار بودند.

هنرمندان خارجی نمایشگاه قرآن

همان طور که از عنوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن برمی‌آید، مهمانانی هم از دیگر کشورها در این رویداد مذهبی حضور دارند. در بخش هنری امسال نیز هنرمندانی از دیگر کشورها در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. به‌عنوان نمونه دو اثر از «مهربان مهربانی» عکاس بین‌المللی با عنوان مثبت و منفی 33 درجه در بیست وسومین نمایشگاه قرآن کریم به نمایش در آمده است. این عکاس درباره آثارش بیان کرده است: یکی از آثار من انتزاعی و دیگری از آثار سنتی ایرانی است که در یکی از کویرهای ایران گرفته شده و عنوان آن «کلبه‌های کویر» است. درواقع بخشی از این عکس‌ها مربوط به سرمای زیر 40 درجه کاناداست و بخشی نیز مربوط به عکس‌های کویرهای ایران و گرمای بالای 40 درجه است. او آثار به نمایش درآمده در بخش هنری نمایشگاه قرآن را خوب ارزیابی و اظهار کرد: کیفیت کارها بسیار خوب است، هنرمندان ارزشمندی حضور پیدا کردند و بار هنری خوبی در نمایشگاه قرآن کریم وجود دارد و هرکدام از آثار ارزش هنری ویژه خود را دارد.

خلیل ضبحه، خطاط سرشناس اهل سوریه هم با ابراز خوشحالی از حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، ایران را اسطوره تربیت بشریت در دنیا، الگویی برای دیگر کشورها و منشأ گسترش هنرهای اسلامی درجهان خواند.

جمشید قیصر، هنرمند خوشنویس هم از لاهور پاکستان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده است. او با ابراز خوشحالی از حضور در این دوره از نمایشگاه گفت: مفتخرم که در این نمایشگاه حضور دارم، سال 2007 هم به ایران آمده بودم و این مایه افتخار است که توانستم دوباره در اینجا حضور داشته باشم. او ادامه داد: ایران خیلی به حفظ هنر اسلامی علاقه‌مند است و در ترویج آن می‌کوشد. در کشورهای دیگری که من بوده‌ام، احساسی به هنر اسلامی وجود ندارد. از این که در این کشور اسلامی و میان برادران مسلمان هستم، احساس آرامش دارم.

گروه فرهنگ و هنر

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها