تاریخ لیگ برتر انگلیس متاثر از چهره‌های مختلفی است

تاریخ‌سازان جزیره

جام جم ورزشی: رقابت‌های دسته برتر فوتبال انگلیس برای نخستین‌بار از سال 1888 یعنی 127 سال پیش راه‌اندازی شد، اما آنچه امروز ما با عنوان لیگ برتر انگلیس می‌شناسیم از سال 1992 به راه افتاد.
کد خبر: ۸۱۴۵۲۷
تاریخ‌سازان جزیره

به گزارش جام جم ورزشی ، هم اکنون لیگ برتر انگلیس در رده دوم برترین لیگ‌های فوتبال جهان قرار دارد. البته لیگ برتر انگلیس در تمام این سال‌ها رقابت ماراتن‌گونه‌ای با لالیگای اسپانیا داشته است به این ترتیب که گاه لیگ برتر انگلیس در صدر برترین لیگ‌های فوتبال جهان قرار می‌گیرد و گاه این لیگ ماتادورهاست که به صدر می‌رسد. به هر حال لیگ برتر انگلیس اکنون یکی از قدیمی‌ترین، برترین و البته پردرآمدترین لیگ‌های فوتبال جهان محسوب می‌شود. تاریخ این لیگ پر از لحظات ناب و سرشار از هیجان است. چهره‌های مختلفی تاریخ لیگ برتر انگلیس را با فراز و فرودهای بسیار زیادی روبه‌رو کرده‌اند. پایگاه خبری تحلیلی دیلی‌میل انگلیس نگاهی اجمالی به تاریخ لیگ برتر انگلیس انداخته است و از دل آن بانفوذترین و تاریخ‌سازترین چهره‌ها را بیرون کشیده است. حالا فهرست 50 تاریخ‌ساز لیگ برتر تهیه شده است. ما نگاهی به چند چهره سرشناس و صدرنشین این فهرست می‌اندازیم:

آلکس فرگوسن

هیچ جای تعجب نیست که در راس این فهرست سرآلکس فرگوسن، سرمربی سابق و اسکاتلندی منچستریونایتد قرار داشته باشد. او بانفوذترین چهره دومین لیگ فوتبال معتبر دنیاست که کوهی از انواع افتخارات را در دست دارد.

فرگوسن هشتم می ‌۲۰۱۳ اعلام کرد از سمت مربیگری تیم منچستریونایتد بازنشسته می‌شود. او در طول ۲۶ سال مربیگری خود ۳۸ جام به‌دست ‌آورد که شامل ۱۳ بار قهرمانی لیگ انگلیس و دو بار قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بوده است.

این مربی اسکاتلندی سال 1986 پس از عزل ران اتکینسون، سرمربی منچستریونایتد شد تا دوره طولانی‌مدت پرافتخار او در این باشگاه محبوب شهر منچستر آغاز شود.

فرگوسن 2013 بعد از بیستمین قهرمانی در لیگ برتر، از سرمربیگری منچستریونایتد کناره‌گیری کرد. الکس پس از بازنشستگی، کتاب خاطرات خود را منتشر کرد که رکورد فروش کتاب‌های غیرداستانی را شکست. زندگینامه فرگوسن رکورد کتاب‌های ورزشی ایران را هم شکست. این کتاب در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید. فرگوسن که ستاره‌های متعدد زیادی به فوتبال انگلیس معرفی کرد بی‌ برو برگرد در صدر این فهرست قرار دارد. او پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر انگلیس است و تا مدت‌های بسیار طولانی کسی به گرد پای او نخواهد رسید.

اریک کانتونا

کانتونا فقط یک فوتبالیست نبود. او همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد. او نه تنها یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های تاریخ لیگ برتر انگلیس که بانفوذترین و تاریخ‌سازترین بازیکن این لیگ هم به‌شمار می‌رود، اما او چرا یکی از تاریخ‌سازان برتر تاریخ لیگ جزیره است؟ اریک غیرقابل توقف بود. او شخصیت متمایزی نسبت به دیگر بازیکنان داشت و پر از هیجان و قدرت بود. استعداد فوق‌العاده او در کنار شخصیت ناآرامش از او حتی چهره متمایزتری هم می‌ساخت. کانتونا در زمان اوج، برترین بازیکن جهان هم شناخته می‌شد. زمانی که در منچستریونایتد به اوج رسید بسیاری برای به خدمت گرفتن او تلاش کردند. در سال ۱۹۹۵ اتفاقی رخ داد که تاثیر بسیاری در زندگی فوتبالی اریک کانتونا داشت. در سال 1995 و در جریان دیدار منچستریونایتد و کریستال‌پالاس، اریک کانتونا با یک کارت قرمز از سوی داور روبه‌رو شد. هنگام ترک زمین یکی از تماشاگران به سوی او آب دهان پرت کرده و با سر دادن شعار‌های نژادپرستانه وی را آزار داد تا حدی که هنگام خروج از زمین اریک با یک ضربه پا که بیشتر در کونگ‌فو می‌توان آن را دید به سمت آن تماشاگر حمله کرد. اریک با آن حرکت جنجالی‌ترین اتفاق تاریخ لیگ برتر انگلیس را رقم زد. محرومیت سنگینی برای او در نظر گرفته شد، اما اریک هرگز خلق و خوی خود را تغییر نداد. کانتونا به عنوان متمایزترین شخصیت تاریخ لیگ برتر انگلیس کمک زیادی به یونایتد کرد تا دهه 90 میلادی نخستین قهرمانی خود را پس از سال‌ها به‌دست بیاورد تا پس از آن سلسله قهرمانی پی‌درپی شیاطین سرخ آغاز شود.

آرسن ونگر

19 سال پیش بود که آرسن ونگر گام به آرسنال گذاشت و سکاندار هدایت این تیم شد. زمانی که این اتفاق افتاد بسیاری از خود پرسیدند ونگر چه کسی است؟ ونگر خیلی زود به موضوع مهم رسانه‌ها تبدیل شد و بسیاری این سوال را مطرح می‌کردند که این مرد فرانسوی در هایبوری (ورزشگاه اختصاصی آرسنال که بعدها به امارات تغییر نام داد) چه خواهد کرد؟ برای ونگر خیلی سخت بود که فلسفه‌های خاص خود را با لیگ برتر انگلیس وفق دهد. برای مردی که با ویژگی‌های فیزیکی بازیکنان لیگ برتر انگلیس، نوع بازی تیم‌های حاضر در این لیگ و تکنیک آنها بیگانه بود، شگفت‌آور است که این چنین در لندن و باشگاه آرسنال قدمت داشته باشد و موفقیت‌های زیادی به دست آورد. چیزی که ونگر به آرسنال بخشید، انقلاب فوتبالی نبود؛ بلکه این مهم است که وی حس پیروزی و جاه‌طلبی را به تمام ستاره‌هایش تزریق کرد، از پاتریک ویرا و دنیس برگ کمپ گرفته تا تیه‌ری هانری. راز ماندگاری ونگر تا حد زیادی به شخصیت متمایز او برمی‌گردد. او بسیار تیزهوش است و می‌تواند نظارتی همه‌جانبه بر تمام امور داشته باشد.

ریچارد اسکودامور

رئیس لیگ برتر انگلیس و مدیر اجرایی این رقابت‌ها نیز در جمع تاریخ‌سازترین‌ها قرار دارد. او از سال 1999 وارد اتحادیه فوتبال انگلیس شد و پیش از آن فعالیت‌های رسانه‌ای مختلفی در روزنامه و تلویزیون داشت. گفته می‌شود سالانه 670 میلیون پوند از راه کسب پخش زنده رقابت‌های تلویزیونی لیگ برتر انگلیس عاید او و اتحادیه فوتبال انگلیس می‌شود. انتقادهای گاه و بیگاه او از چهره‌های شاخص فوتبال انگلیس و همچنین درگیری‌اش با باشگاه‌های ریز و درشت بر سر حق پخش تلویزیونی او را بارها در راس اخبار ورزشی رسانه‌ها قرار داد. درآمدهای حاصل از لیگ برتر توسط او و تیم زیر گروهش سال به سال افزایش می‌یابد. او پول‌های هنگفت و بی‌شماری را که از فوتبال انگلیس حاصل می‌شود در دست دارد. اسکودامور بی‌شک چهره بسیار تاثیر‌گذاری در تاریخ لیگ برتر انگلیس است.

ژان مارک بوسمن

این فوتبالیست کم‌آوازه بلژیکی فوتبال دنیا را تکان داد و به خاطر اتفاقی که برای او افتاد، قانونی به نام «قانون بوسمن» در نقل و انتقالات فوتبال به وجود آمد. شگفت‌آور این که فوتبالیستی که با شهرتی بسیار کم هرگز در انگلیس فوتبال بازی نکرد یکی از تاریخ‌سازان لیگ برتر انگلیس به شمار می‌رود. اما چگونه این اتفاق افتاد؟

لیگ برتر انگلیس اکنون یکی از قدیمی‌ترین و البته پردرآمدترین لیگ‌های فوتبال جهان محسوب می‌شود. تاریخ این لیگ پر از لحظات ناب و سرشار از هیجان است. چهره‌های مختلفی تاریخ لیگ برتر انگلیس را با فراز و فرودهای بسیار زیادی روبه‌رو کرده‌اند

باشگاه بلژیکی لیژ به بازیکن ۲۶ ساله خود، ژان مارک بوسمن پیشنهاد داده بود با کاهش دستمزدش، قرارداد خود را تمدید کند. بوسمن این پیشنهاد را رد کرد و باشگاهش در عوض، جلوی انتقال او به یک باشگاه فرانسوی را گرفت؛ به این ترتیب هیچ راهی برای حضور او در میادین فوتبال باقی نماند. دیوان عدالت اروپا با رسیدگی به این پرونده رای داد که باشگاه‌ها نمی‌توانند بابت انتقال بازیکنان خود که قراردادشان به پایان رسیده، پولی را مطالبه کنند. این دیوان همچنین مقرر کرد شمار بازیکنان خارجی در تیم‌های فوتبال نمی‌تواند محدود شود. بخش نخست این حکم، خبر خوشی برای دیگر بازیکنان فوتبال بود هرچند بوسمن، خود هرگز نتوانست از این تصمیم بهره‌ای ببرد. این اتفاق توفانی در لیگ برتر انگلیس و دیگر لیگ‌های اروپایی به پا کرد. ده‌ها بازیکن شاغل در لیگ برتر انگلیس با کمک این قانون جدید موفق شدند باشگاه‌های خود را بسرعت عوض کنند و روزهای متفاوت‌تری را پیش روی خود ببینند.

البته هنوز انتقادات زیادی به قانون بوسمن وارد است. یوفا می‌گوید براساس قانون بوسمن باشگاه‌های پولدار، پولدارتر می‌شوند باشگاه‌های فقیر، فقیرتر.

دیوید بکام

بکام ماه گذشته به اینستاگرام پیوست و در همین مدت کم هفت میلیون دنبال‌کننده پیدا کرد. همسر پرآوازه او ویکتوریا بکام نیز پا به پای همسرش از لحاظ محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی پیش می‌رود. این زوج هم اکنون روی هم رفته 240 میلیون پوند ثروت دارند. دیوید و ویکتوریا که از مشهورترین انسان‌های زنده کره خاکی به شمار می‌روند در دسته تاریخ‌سازان لیگ برتر انگلیس جای گرفته‌اند. از دیوید که بگذریم باید بپرسیم ویکتوریا چه نقشی در تاریخ لیگ برتر انگلیس دارد؟! دیوید بخشی از نسل طلایی بی‌نظیر باشگاه لیگ برتر انگلیس است. کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال انگلیس بعدها استعدادهای فوتبالی خود را با محبوبیت، خوش‌قیافه و خوش‌چهره بودن خود گره زد و بسرعت به یک اسطوره تبدیل شد. اسطوره خوش‌تیپ و خوش‌قیافه انگلیسی‌ها بخش قابل توجهی از محبوبیت خود را مدیون همسرش ویکتوریاست، همان‌طور که همسرش نیز از شهرت همسر فوتبالیست کمال استفاده را برد. در سال‌های اخیر در لیگ برتر انگلیس هیچ فوتبالیستی به اندازه بکام به اوج محبوبیت در میان مردم نرسیده است.

رومن آبراموویچ

ژوئن سال 2003 در تاریخ باشگاه چلسی بسیار پراهمیت است، یعنی وقتی رومن آبراموویچ روسی و پوندهای بی‌شمارش از راه رسیدند تا انقلابی در باشگاه قدیمی و معتبر چلسی به وجود بیاید. زمانی که آبراموویچ با بخشی از ثروت هنگفتش باشگاه چلسی را خرید بسیاری پیش‌بینی کردند این باشگاه با این سرمایه کلان بزودی به یکی از قدرت‌های بی‌رقیب فوتبال انگلیس تبدیل خواهد شد، اتفاقی که تقریبا افتاد. طی مدت 36 ماه از روی کار آمدن آبراموویچ، بیش از 111 میلیون پوند در این باشگاه صرف خرید بازیکنان جدید شد. این سرمایه‌گذاری‌ها جواب داد و لندنی‌ها به قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و البته لیگ قهرمانان اروپا رسیدند. در تاریخ لیگ برتر انگلیس هیچ چهره‌ای به اندازه آبراموویچ نتوانسته از لحاظ مالی برای یک باشگاه تاثیرگذار باشد و یک باشگاه معمولی را به یک قدرت قابل توجه در فوتبال اروپا تبدیل کند. سلطه این مولتی میلیاردر روسی بر باشگاه چلسی همچنان ادامه دارد.

خوزه مورینیو

پرتغالی 52 ساله بی‌جهت به‌عنوان «آقای خاص» دنیای فوتبال شناخته نشده است. او نه تنها یکی از مربیان برتر تاریخ فوتبال جهان به شمار می‌رود که عنوان یکی از تاریخ‌سازان لیگ برتر انگلیس نیز در اختیار اوست. او در مقام مربی تمام افتخارات موجود را کسب کرده است و باز هم برای کسب همان افتخارات جاه‌طلبی‌های لازم را دارد. مورینیو افتخارات متعددی در باشگاه‌های پورتو، چلسی، اینترمیلان و رئال‌مادرید دارد، اما تنها افتخاراتش نیست که او را در جمع بانفوذترین‌ها قرار داده است. آقای خاص شخصیت متمایزی دارد. بسیاری او را مربی مغروری می‌دانند که اخلاق خوبی هم ندارد، اما مورینیو این را نمی‌پذیرد. مورینیو مدام مورد انتقاد کارشناسان و دیگر مربیان لیگ برتر انگلیس قرار دارد و خودش این شرایط را حاصل دشمنی‌های غیرمنطقی می‌داند. در واقع در تاریخ لیگ برتر انگلیس هیچ‌کس به اندازه آقای خاص دشمن نداشته است.

دیلی میل

مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها