تلویزیون به خاطر جایگاه رسانه‌ای‌اش مجبور است برنامه‌های مختلفی را با موضوعات مناسبتی به آنتن پخش بسپارد.
کد خبر: ۸۱۴۵۱۴
تلویزیون و مناسبت‌ها

انجام همین کار یعنی این‌که رسانه‌ ملی باید برای بخش قابل توجهی از مناسبت‌های سال برنامه‌های در خوری را آماده پخش کند که شامل برنامه‌های گفت‌وگومحور، ترکیبی، وله و نمایشی می‌شود. در این میان برنامه‌های نمایشی به لحاظ گستردگی مخاطب و پیش تولید و تولید مفصل معمولا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

با وجود این، در سال‌های گذشته به خاطر پاره‌ای مسائل ـ که بحث اقتصادی عمده‌ترین آنها بوده است ـ این نوع آثار ‌که اتفاقا جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون بوده‌اند ‌ در آخرین لحظات جلوی دوربین رفته‌اند و همین باعث شده خیلی از این آثار به اندازه جذابیتی که روی کاغذ داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شد مخاطب را با خود همراه کنند، دست نیابند.

مشکل هم معمولا در دو بخش شناسایی شده است؛ عجله در طراحی قصه‌ها و شخصیت‌های داستان و شتاب در اجرا. اهل فن می‌دانند که یک اثر خوب، محصول زمان است.

یعنی هر چه هنرمند بیشتر برای آن وقت بگذارد، نتیجه نهایی هم مرغوب‌تر است. یعنی برای طراحی قصه، خلق شخصیت‌ها، موقعیت‌ها و... وقت بگذارند و مطمئن باشند که ضرر نخواهند کرد. این شب‌ها سریال‌های مختلفی به مناسبت ماه رمضان از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود که همزمان نگارش فیلمنامه و تصویربرداری انجام می‌شود و برخی از آنها هم «روز پخش» شده‌اند.

حسن وارسته، مشاور فیلمنامه سریال پایتخت که این شب‌ها از شبکه یک پخش می‌شود در مصاحبه‌ای تلویحا به همین شتاب اشاره کرده و گفته من و محسن تنابنده و خشایار الوند تیم نگارش فیلمنامه پایتخت 4 روزهای نفسگیری را سپری می‌کنیم.

این روزها محسن به دلیل ازدحام کار و تنگی زمان ستاره سهیل شده. من و خشایار برای طرح داستانی هر قسمت و تثبیت نهایی آن به دشواری یکدیگر را ملاقات می‌کنیم‌ .

دیگر اثر مناسبتی ماه رمضان امسال یعنی دردسرهای عظیم 2 هم کم و بیش همین گونه بوده و هنوز کار نگارش و تصویربرداری این سریال نیز به پایان نرسیده است.

واقعیت این است که خیلی کم پیش می‌آید اثری در مدت زمان کم و با استرس فراوان ساخته شود و در مواجهه با مخاطب هم بتواند نظر او را جلب کند.

در حال حاضر که یک جنگ واقعی بین رسانه‌ های جهان در جریان است و مخاطب حق انتخاب پیدا کرده بهتر است با برنامه‌ریزی جامع‌تری که در آن «زمان» نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، آثار مناسبتی را روانه آنتن پخش کنیم.

مهدی غلامحیدری - دبیر قاب‌کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها