این درحالی است که اجرای این طرح برخلاف درآمدی که برای شهرداری دارد فقط برای شهروندان محدودیت ایجاد کرد اما طرح ترافیک تنها طرح ناموفق کنترل آلودگی هوا نیست، چون باید طرحهای دیگری مانند محدوده زوج و فرد،آبپاشی هوا، بارور کردن ابرها، رواج استفاده از موتورسیکلتهای برقی، ایجاد مسیر ویژه برای دوچرخهسواران و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را نیز در نظر گرفت.
باید تاکید کرد اجرای این طرحها فقط برای شهروندان محدودیت ایجاد کرده است از افرادی که برای تردد در محل زندگی خود با دشواری روبهرو شدهاند، بگیرید تا افرادی که خودروی فرسودهشان را تحویل دادهاند، اما هنوز نتوانستهاند خودروی مناسبی برای خود تهیه کنند.
این درحالی است که بتازگی مسئولان شهری از طرح جدیدی به نام LEZ حرف میزنند که قرار است براساس آن خودروها با توجه به میزان آلایندگی به چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم شده وحق تردد در معابر را پیدا کنند، برای نمونه فقط وسایل نقلیهای که استاندارد یورو5 و بالاتر را داشته یا هیبریدی و برقی هستند در گروه آبی قرار میگیرند، اما نباید فراموش کرد از حدود 11 میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد حدود سه میلیون خودرو استاندارد یورو 2 یا بالاتر دارند و یا کم نیستند تاکسی، اتوبوس و مینیبوسهایی که درحمل و نقل عمومی نقش دارند اما درگروه زردو قرمز جای میگیرند.
بنابراین باید تاکید کرد این طرح نیز محدودیتهای زیادی برای شهروندان ایجاد خواهد کرد. رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا نیز روز گذشته در این باره به ایسنا گفته طرح LEZ نیازمند مطالعه است و نباید تصور کرد با اجرای آن تمام محدودیتها از بین میرود، زیرا امکان اینکه میزان آلایندگی خودروها از طریق پلاک تشخیص داده شود سخت است، افزون بر این در این طرح برای موتورسیلکتها که بیشتر از خودروها آلودگی ایجاد میکنند نیز چارهای اندیشیده نشده است.
با توجه به مشکلاتی که در اجرا کردن این طرح وجود دارد باید از مسئولان خواست قبل از هرکاری به نیازهای شهروندان توجه کنند، زیرا تجربه ثابت کرده که دود ایدههای خام ابتدا به چشم شهروندان میرود، مشکل اینجاست که برخی مسئولان چنین طرحهای ناپختهای را به عنوان کارنامهای برای خود در نظر میگیرند، اما باید به آنها گوشزد کرد که آلودگی هوا معضل جدیدی نیست و به آزمون و خطا نیاز ندارد، زیرا بسیاری از کلانشهرهای معروف دنیا با آن روبهرو بودهاند بنابراین باید از مسئولان خواست به دنبال اجرایی کردن طرحهایی باشند که با گذر زمان و قضاوت شهروندان بتواند نمره قبولی بگیرد.
مهدی آیینی - گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: