کسانی که از امروز قصد پیش خرید ساختمان یا آپارتمان را دارند باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند تا مشکلاتی مانند جعل سند پیش نیاید.با تصویب این قانون در مجلس و پیگیری ریاست قوه قضائیه، دفاتر اسناد می توانند از امروز تنظیم سند پیش فروش را انجام دهند.
کد خبر: ۸۱۲۰۳۹
قانون پیش فروش آپارتمان کلید خورد + فیلم

قانون پیش فروش ساختمان این هفته به طور رسمی در نظام ثبتی کشور اجرا می شود. با اجرای این قانون از کلاهبرداری ها و فروش آپارتمان به چند نفر جلوگیری خواهد شد. در همین رابطه آقای دشتی رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران در شبکه خبر حضور یافت و به سوالاتی در این زمینه پاسخ گفت.

دشتی رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران، درباره مفاد قانون پیش فروش ساختمان اظهار داشت: قانون پیش فروش ساختمان 25 ماده دارد که در این 25 ماده دقیقا روشن شده است که کسی که بخواهد سندی را پیش خرید کند دیگر دغدغه های گذشته مانند فروش ملک به چند نفر را نخواهد داشت چرا که این قانون از ساعت 8 امروز صبح در سامانه ثبت الکترونیک اسناد بارگذاری شده است و خریداران محترم می توانند به دفاتر ثب اسناد رسمی مراجعه کنند و از امروز به بعد برای پیش خرید آپارتمان به طور رسمی اقدام کنند.

دشتی گفت: در ماده 24 همین قانون امده است که فقط مشاورین املاک باید بعد از صحبت های اولیه فروشنده و خریدار دلالت کنند به دفاتر اسناد رسمی و حتما تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد. ماده 23 همین قانون نیز می گوید اگر کسی مبادرت به نوشتن سند دستی و عادی نماید از 91 روز تا یکسال حبس برایش در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران در ادامه درباره اینکه چقدر این کار می تواند به رفع مشکلات پیش آمده بین خریدار و فروشنده برای پیش فروش آپارتمان اظهار داشت: ماده 4 قانون پیش فروش ساختمان مدارکی را برای پیش فروشنده در نظر گرفته است که حتما باید به دفاتر ثبت اسناد برای تنظیم قرارداد و سند تحویل دهد، یکی از آن موارد استعلام ثبت است یعنی تثبیت مالکیت فردی که می خواهد آپارتمان را پیش فروش کند.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران درباره انتقال سند و پیش فروش توسط سازنده نیز به این نکته اشاره کرد که اگر سند به طور رسمی به سازنده ملک انتقال داده شده باشد وی نیز می تواند این کار را انجام دهد و تمام این ها باید با توجه به شرایطی که در قانون پیش فروش ساختمان آمده است، باشد.

وی همچنین تاکید کرد که با این قانون پیش خریداران دیگر هیچ مشکلی در زمینه خرید ملک به صورت پیش خرید نخواهند داشت، تمامی مشخصات ساختمان شامل انباری، پارکینگ و ... همچنین مساحت ساختمان، اینکه طبقه چندم است شماره واحد آپارتمان حتما باید در سند پیش خرید ساختمان قید شود.

دشتی هچنین به سامانه ثبت الکترونیک اسناد نیز اشاره کرد و گفت همانطور که مهندس تویسرکانی شب گذشته در شبکه خبر به این موضوع پرداختند، در این سامانه به صورت آنلاین جواب استعلام را می گیریم و مشخص می شود که آخرین مالک کیست و دیگر جعلی در کار نخواهد بود.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران، همچنین درباره مرجع پاسخگو درباره مشکلات پیش روی پیش خریداران و پیش فروشندگان نیز اظهار داشت: قبلا در زمینه این مشکلات به محاکم دادگستری ها مراجعه می کردند اما در حال حاضر مفاد سند رسمی در ادارات اجرای ثبت قابل پیگیری است و ادارات اجرای ثبت پیش خریدار و پیش فروشنده را در تنظیم سند رسمی پشتیبانی می کنند.

وی درباره مشکلات پیش آمده درباره مفاد قرارداد پیش فروش آپارتمان که در قبل بود نیز اظهار داشت: فروشنده و خریدار می توانند به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنند تا مشکلاتی مانند برج نگین که هر یک واحد را به چندین نفر می فروختند پیش نیاید.

با تصویب این قانون در مجلس و پیگیری ریاست قوه قضائیه، دفاتر اسناد می توانند از امروز تنظیم سند پیش خرید را نیز انجام دهند.

رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران،همچنین تاکید کرد خرید و فروشی که در خارج از دفاتر اسناد رسمی تنظیم سند شود هیچ اعتباری ندارد، چراکه سند عادی تلقی می شود و سند رسمی نیست. سند رسمی در قانون مدنی تعریف خاص خود را دارد، سند رسمی لازم الاجراست درحالیکه سند عادی لازم الاجرا نیست، بنابراین قبل از تنظیم مبایعه نامه و قولنامه به صورت دستی بهتر است به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود و استعلام شود برای این که بدانند آخرین مالک کیست.

وی در ادامه افزود: حق الثبت بابت اسناد اخذ نمی شود، اما فقط حق التحریری که توسط قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اساس قیمتی که آپارتمان دارد، تعیین شده است و دارایی منطقه اعلام می کند، اخذ خواهد شد.

دشتی تاکید کرد در قانون پیش بینی شده است؛ کسانی که از امروز مبادرت به تنظیم سند عادی کنند یا اگر این کار در بنگاه های املاک انجام شود، برای اولین بار یکسال پروانه تعلیق می شود، برای دومین بار دوسال و برای سومین بار کلا پروانه کسب باطل می شود.

منبع: شبکه خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها