رئیس انجمن صنایع غذایی در گفت‌وگو با جام‌جم خبر داد:

تقلب سازمان‌ یافته در مواد غذایی

وقتی سخن از این می رود که افزایش تقلب در تهیه و توزیع مواد غذایی از حالت معمول خارج شده و شکل باندی و سازمان‌یافته به خود گرفته است، همه نگاه‌ها به سوی مسئولان و دستگاه‌های نظارتی معطوف شده و در دل یا بر زبان، آنها را سرزنش می‌کنیم که عزم و اراده و همت لازم را برای شناسایی و برخورد با این متقلبان نداشته‌اند.
کد خبر: ۸۱۰۲۱۱
جای خالی اخلاق و وجدان

درست است که در دستگاه‌های متعددی که کار نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی سالم در کشور را به عهده دارند، نوعی ناهماهنگی وجود دارد و حتی ساختار سازمانی و مالی آنها نیز کشش کار بیشتری در این خصوص را ندارد، اما به نظر ریشه گسترش تقلب در قوت و غذای مردم را باید در جای دیگری جستجو کرد: جای خالی اخلاق و وجدان انسانی و اسلامی. به عبارت بهتر معتقدم ریشه این گونه اقدامات بیش از آن که دولتی و قضایی باشد، فرهنگی و در دل خود مردم و تلقی ما از اقتصاد و کسب سود به هر قیمت است.

به خاطرداریم که در گذشته‌ای نه‌چندان دور وقتی از مغازه‌ای چیزی می‌خریدیم که زیر آن باید کاغذ گذاشته می‌شد، کاسب در آن کفه ترازو هم ورقه‌ای کاغذ می‌گذاشت تا مبادا وزن کاغذ به وزن جنس اضافه شود، اما اکنون می‌بینید که در بسیاری فروشگاه‌ها قیمت جعبه شیرینی را معادل شیرینی حساب می‌کنند و خیلی عادی مطالبه می‌کنند.

تقلب در مواد غذایی از همین اتفاقات ساده شروع می‌شود، وقتی کسب سود حلال جای خود را به کسب سود به هر قیمت بدهد و شخص چشم خود را روی سلامت و جان یک انسان که می‌تواند کودک و پیرمرد و خانم باشد، ببندد و فقط به سود بیشتر فکر کند.

وقتی کسی که آبلیموی فاسد به خورد جان و جسم مردم می‌دهد و بلایی که از این رهگذر بر سر فرد می‌آید، اهمیتی برایش ندارد، باید گفت طوری از اخلاق و وجدان و انسانیت دور شده‌ایم که صدها بازرس و پلیس و قاضی هم مشکل ما را حل نخواهند کرد.

این چنین است که معتقدم باید برای رفع اساسی معضل گسترش تقلب در تهیه و توزیع مواد غذایی، بیش از کار سازمانی، کار فرهنگی کرد.

شاه‌بیت این کار فرهنگی نیز این است که باید بلایی را که از محل استفاده از غذای تقلبی بر سر افراد می‌آید به جامعه نشان داد تا مگر متخلفان ساکت در کنار خانواده‌شان به این عاقبت نگاه کنند و از این که شاید روزی خود و خانواده‌شان در این زنجیره بی‌اخلاقی، مصرف‌کننده و آسیب‌دیده یکی از همین غذاهای تقلبی باشند، بر خود بلرزند و وجدان خاموش شده‌شان به غلیان درآید...

دکتر احمد آریایی نژاد - دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها