وقتی صدای اوباما هم درمی آید

نژادپرستی حتی در برخورد با متهمان

نژادپرستی در آمریکا یکی از تیترهای اصلی رسانه ها در یک سال اخیر بوده و در این میان حادثه چهارشنبه گذشته و نحوه برخورد پلیس با عامل این حادثه بار دیگر موضوع تبعیض نژادی در این کشور را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۱۰۱۱۸
نژادپرستی حتی در برخورد با متهمان

چهارشنبه هفته گذشته کلیسای چارلستون در کارولینای جنوبی صحنه تیراندازی یک جوان سفید پوست به سمت افراد حاضر در این کلیسا بود که در نتیجه آن ۹ فرد سیاه پوست از جمله چهار کشیش به قتل رسیدند.

لازم به ذکر است که یکی از کشته شدگان سناتور ایالتی از حرب دموکرات بود.

عامل این تیراندازی یک روز بعد یعنی روز پنجشنبه در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از محل حادثه بازداشت شد اما نکته مهم در رابطه با بازداشت فرد تیزانداز که « دیلن روف » نام دارد نحوه برخورد پلیس با وی است.

در یک سال گذشته خبرهای متعددی درباره کشته شدن افراد سیاه پوست بدست پلیس آمریکا منتشر شده است که دست کم یک مورد از این قتل ها در زمانی بود که پلیس آمریکا سعی در بازداشت یک فرد سیاه پوست به اتهام فروش غیر قانونی سیگار داشت. خشونت بکار رفته توسط نیروهای پلیس برای بازداشت این فرد سیاه پوست به حدی بود که فرد متهم در همان زمان دچار خفگی و سپس مرگ شد.

اما در برخورد با عامل تیراندازی به کلیسای چارلستون پلیس در کمال احترام با فرد متهم برخورد در هنگام بازداشت برخورد کرده است.

نژادپرستی در برخورد با این موضوعع به حدی بوده که حتی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، نیز به زبان آمده است البته اوباما در سال گذشته و در جریان قتل یک نوجوان سیاه پوست بدست پلیس که دادگاه رای به بیگناه بودن عامل قتل داد به زبان آمده و در انتقاد از حکم صادر شده گفته بود: مطمئنم اگر مقتول سفید پوست بود حکم دادگاه این چنین نبود.

اوباما دیروز جمعه نیز گفت که نژادپرستی هنوز در حکم یک آفَت به حیات خود ادامه می‌دهد و آمریکا باید با آن مبارزه کند.

اوباما که پس از حادثه تیراندازی در ایالت کارولینای جنوبی در جمع شهرداران آمریکا در سانفرانسیسکو سخن می‌گفت، تاکید کرد که از تصویب قانونی برای کنترل سلاح در آمریکا حمایت می‌کند.

وی ابراز اطمینان کرد که قانون کنترل سلاح در آمریکا تصویب خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: فجایعی همانند آنچه که در کارولینای جنوبی صورت گرفت، اقداماتی فراتر از ابراز غم و اندوه را می‌طلبد.

اوباما و بازهم وعده

اوباما در آخرین روزهای سال ۲۰۱۲ زمانی که یک نوجوان وارد یک کودکستان در نیوتاون کانکتیکات شده و به سمت حاضرین آتش گشوده و ۲۶ نفر از جمله ۲۰ نفر کودک را کشته بود وعده تصویب قانونی برای افزایش کنترل بر حمل سلاح گرم در آمریکا را داده بود اما با این وجود و با گدشت بیش از دو سال از آن حادثه اوباما هنوز به وعده خود عمل نکرده است.

دلیل ناتوان بودن کاخ سفید در افزایش کنترل سلاح، فعالیت گسترده نهادی به نام انجمن ملی سلاح (NRA) است.

به نوشته رسانه های غربی این نهاد فقط در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای جلوگیری از تصویب قوانینی در این رابطه هزینه کرده است.

همچنین این انجمن بارها مانع تخصیص بودجه به تحقیقات مرتبط با اسلحه در کنگره شده است.

انجمن ملی سلاح دست کم ۲۴ میلیون دلار در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ هزینه کرده است.

این لابی قدرتمند در آمریکا که به دنبال تامین منافع تولید کنندگان اسلحه است، مانع تصویب هر گونه طرحی علیه منافع آنها خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها