بصیری در گفت‌وگو با جام‌جم:

آمریکای امروز بسیار مدیون سیاهان است

اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا ظاهرا تمامی ندارد. تظاهرات روز شنبه مردم اوهایو آمریکا در اعتراض به تبرئه شدن یک مامور پلیس از قتل عمد دو شهروند سیاهپوست به خشونت کشیده شد و شماری از معترضان در شهر کلیولند بازداشت شدند.
کد خبر: ۸۰۱۲۹۳
آمریکای امروز بسیار مدیون سیاهان است

دلیل این اعتراضات نیز تبرئه شدن مامورانی بود که با شلیک‌های مرگبار خود جان سیاهان را گرفته بودند. در همین رابطه با دکتر محمدعلی بصیری، کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

موقعیت اجتماعی سیاهپوستان در آمریکا چگونه است؟

طی چند قرن گذشته بردگانی از آفریقا به آمریکا و اروپا رفتند که از لحاظ جسمی و هوش و استعداد برترین‌ها در آفریقا بودند. آمریکا ضعیف‌ترها را به دلیل سختی‌های مسیر مهاجرت به این قاره منتقل نمی‌کرد. وزنه اصلی توسعه کشاورزی، صنعتی و اقتصادی آمریکا از بدو ورود سیاهان قدیم بر دوش این افراد بود و آمریکای امروز بسیار به آنها مدیون است، زیرا بهترین نیروی متخصص و کار با وجود دریافت حداقل مزایا و درآمد هستند. گرچه مساله بردگی هم‌اکنون لغو شده، اما جامعه فعلی آمریکا همچنان همان برخورد قدیم را با فرزندان سیاهپوست مهاجر دارد و به آنها به عنوان شهروند درجه 2 نگاه می کند. این نگرش در همه حوزه‌ها دیده می‌شود؛ سیاهپوستان نگاه منفی به ازدواج بین نژادی دارند، استخدام سیاهپوستان در مراکز دولتی آمریکا عادلانه و یکسان نیست و دسترسی آنها به مراکز کلیدی و اقتصادی و سرمایه ایالات متحده بسیار ناچیز است.

چرا در بیشتر موارد این سیاهپوستان هستند که قربانی خشونت‌های پلیس می‌شوند؟

این خشونت ادامه خشونت دو قرن گذشته است که برده‌داران با شلاق و زنجیر سیاه‌ها را تسلیم خود می‌کردند و به کنترل خود درمی‌آوردند. این عادت نسل به نسل در سفیدها منتقل شده و امروز سلاح پلیس که سمبل قدرت بوده، خودش را نشان داده است. سیستم قضایی آمریکا نیز ناعادلانه از آن دفاع می‌کند و پلیس‌های خشونتگرا همانند برده‌داران در دو قرن گذشته رفتار می‌کنند. این دلیل بسیار بزرگی برای نقض شعار حقوق بشر است، زیرا غربی‌ها حقوق برابر را برای شهروندان رنگین‌پوست قائل نیستند. وقتی در مهد دموکراسی، حقوق بشر رعایت نمی‌شود، دیگر توقع و انتظار نمی‌رود که در دیگر نقاط جهان این موضوع رعایت شود. شعارهای فریبنده نیز نباید نسل جوان را به صورت ریشه‌ای جذب کند و بازیچه قرار دهد.

چرا نیروهای پلیس ایالت‌های آمریکا مانند نیروهای ارتش تا این اندازه مجهز به سلاح‌های قوی هستند؟

چون عدالت در جامعه آمریکا برقرار نیست، خشونت براحتی علیه رنگین پوستان اعمال می‌شود. نیروهای پلیس ایالت‌های آمریکا خودشان احساس ناامنی و خطر می‌کنند زیرا تصور می‌کنند ممکن است هر لحظه مورد هجوم رنگین‌پوستان قرار بگیرند. با توجه به آن‌که دستگاه قضایی آمریکا عدالت را اجرا نمی‌کند، نیروهای امنیتی نگرانند که رنگین‌پوستان بعدا به صورت شخصی اقدام به اجرای عدالت کنند و مورد انتقامجویی این افراد قرار گیرند. بنابراین برای مقابله با این اقدامات بیشترین امکانات نظامی و تسلیحاتی در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

چرا این‌گونه خشونت‌ها در دوران ریاست جمهوری اوباما که خود رنگین پوست است بیشتر شده، حال آن‌که او در وعده‌های انتخاباتی خود از بهبود این شرایط سخن گفته بود؟

اگرچه اوباما یک فرد دورگه است، اما تاریخ نشان می‌دهد دورگه‌ها که رگه‌ای از سیاه و سفید دارند، یا به تعبیر دیگر «متیس» هستند، در مبارزات تبعیض نژادی همواره طرف سفید‌ها را می‌گیرند. برخلاف عموم که تصور می‌شود در صورت روی کار آمدن دو رگه‌ها، سیاهپوستان حق برابری را با سفیدان دارند، اما واقعیت این‌طور نیست و اوباما نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. در زمان ریاست جمهوری اوباما، گرچه قاتلان سفیدپوست به دادگاه رفتند، اما رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان طرف سفیدان را می‌گیرد و به خانواده سیاهپوستان می‌گوید صبر پیشه کنند. کشورهایی که با مشکل نژادپرستی دست و پنجه نرم می‌کنند، باید زیرساخت‌های خود را تغییر داده و با فرهنگ تبعیض نژادی مبارزه کنند و این موضوع با تغییر رئیس‌جمهور و شعارهای ظاهری نامزدها تغییر نخواهد کرد.

معصومه زارع / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها