وزیر کشور در جمع خبرنگاران:

صندوق های رای «شفاف» می شوند

وزیر کشور گفت: در جلسه امروز ستاد انتخابات کشور صندوق نمونه‌ای که دارای ویژگی شفافیت است، انتخاب شد و قرار شد در دست تولید قرار گیرد.
کد خبر: ۸۰۸۴۸۲
صندوق های رای «شفاف» می شوند

عبدالرضا رحمانی‌ فضلی عصر امروز در حاشیه پنجمین جلسه ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران ضمن گزارشی از این جلسه، گفت: ستاد انتخابات با مسئولیت معاونت سیاسی وزارت کشور و به نیابت بنده جلسات خود را تشکیل می‌دهد، اما چند جلسه‌ای است که بنده شخصا در آن حضور دارم و جلسه را اداره می‌کنم تا اگر موضوعات و مباحثی است که نیازمند تصمیم‌گیری وزیر کشور است در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به مباحث جلسه امروز ستاد انتخابات کشور، افزود: بحث اصلی امروز جلسه درباره الکترونیکی کردن انتخابات بود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه این مسئله حداقل به 25 مرحله نیاز دارد، گفت: بحث تجهیزات، دستورات، آئین‌نامه‌ها، نرم‌افزار، ثبت نام و شمارش و... از جمله مراحلی است که در الکترونیکی کردن انتخابات به آن توجه کرد و آن را در نظر گرفت البته تک تک این مراحل توسط کارشناسان بررسی شده و جلسات متعددی در این زمینه با کارشناسان شورای نگهبان برگزار شده است.

وی افزود: بنده به همکاران خود اعلام کردم در این فرآیند باید همه ملاحظات را در نظر گرفت و بدبینانه‌ترین حالت و سخت‌ترین روش را بررسی کرد تا در صورت لزوم تصمیم‌گیری شود.

رحمانی‌ فضلی گفت: بر این اساس درباره اینکه دستگاه‌های مورد نیاز را از کجا تامین کرد و به کدام شرکت‌ها سفارش داد و حتی فرآیند بارگذاری و نظارت نیز که حتما باید با شورای نگهبان هماهنگ شود، بررسی شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر جلسه نحوه استعفا و چگونگی استعفای نامزدهای انتخابات بود، افزود: استعفای برخی از مشاغل به صراحت در قانون نیامده است. هم‌طرازی مشاغل نیز مطرح شد و امروز درباره آن به جمع‌بندی رسیدیم و آن این بود که هم‌طرازی مشاغل باید توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گیرد. ما فهرست این مشاغل را به این سازمان اعلام کردیم و نهایتا اعلام شد این سازمان تا 30 خردادماه این مسئله را به وزارت کشور اعلام کند و نهایتا تا سوم تیرماه که افراد برای استعفا فرصت دارند این مسئله مشخص شده باشد.

وزیر کشور با اشاره به بررسی مدارک هویتی برای شرکت در انتخابات، گفت: در بحث ثبت احوال و کارت‌ های هویتی نیز این بحث مطرح شد تا تضمین صددرصدی در استفاده از برگه‌ها و کارت‌های هویتی برای شرکت در انتخابات که شامل شناسنامه‌ و کارت ملی است مورد توجه قرار گرفت. در این جلسه همه آسیب‌هایی که در انتخابات قبل وجود داشت را بررسی کردیم.

وی یادآور شد: افراد زیر 18 سال به هیچ‌وجه نباید رای دهند و امکان استفاده دو بار از یک شناسنامه نیز در این بررسی‌ها ناممکن شد و این مسئله نیز مورد توجه قرار گرفت که شرکت در انتخابات در سراسر کشور تنها با کارت ملی و شناسنامه امکان‌پذیر است و استفاده از کارت‌های دیگر در صندوق‌های سیار نظیر پادگان‌ها، بیمارستان‌ها و سایر صندوق‌های سیار ممنوع شد.

وزیر کشور گفت: در این خصوص تصمیم‌گیری‌های ممکن انجام شد و قرار شد همه اینها در نرم‌افزارها لحاظ شود تا از سوءاستفاده از این مسئله جلوگیری شود.

رحمانی‌فضلی درباره مسئله شفافیت صندوق‌های رای افزود:‌ رئیس‌جمهور در سخنان خود به این مسئله به درستی اشاره کردند که در این جلسه صندوق نمونه‌ای که دارای ویژگی شفافیت است، انتخاب شد و قرار شد در دست تولید قرار گیرد. صندوقی برای انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است که دارای در آبی است و برای جلوگیری از شائبه‌ها شفافیت صندوق‌ها مورد توجه قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال استانی شدن انتخابات و مسائلی که از سوی برخی نمایندگان در این زمینه مطرح می‌شود، گفت: ما تابع قانون هستیم. اگر قانون انتخابات جدیدی که مورد تایید شورای نگهبان باشد به ما ابلاغ شود آن را اجرا می‌کنیم و اعلام کردیم که حداکثر تا یک ماه دیگر قانونی به ما ابلاغ شود می‌توانیم در این راستا برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهیم.

وزیر کشور درباره شفافیت مالی کاندیداها در انتخابات، گفت: لایحه‌ جدیدی را در این خصوص آماده کرده‌ایم که در حال ارسال به دولت است و احتمالا تا پایان هفته به دولت ارسال می‌شود. در این لایحه پیش‌ بینی کردیم همه منابع مالی مربوط به انتخابات به صورت نقدی و غیرنقدی شفاف شود. بحث نقدی در یک یا دو حساب تعیین تکلیف شود و بحث غیرنقدی آن نیز در یک دفتر حسابرسی ثبت شود تا دستگاه‌های نظارتی بتوانند به خوبی بر آن نظارت داشته باشند.

رحمانی‌ فضلی درباره استفاده از پاکت‌ها در فرآیند انتخابات، گفت: رای محرمانه است. اگر صندوق به گونه‌ای باشد که در آن اسم کاندیداها به شکلی خوانا دیده شود این مسئله را بررسی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جلوگیری از برگزاری تجمعات انتخاباتی، گفت: در حال حاضر هیچ جلسه انتخاباتی نداریم. اگر هم جلسه‌ انتخاباتی بخواهد برگزار شود وزارت کشور از آن جلوگیری می‌کند، زیرا خلاف قانون است.

وزیر کشور گفت: جلسات سخنرانی که از وزارت کشور مجوز گرفته باشند این وزارتخانه اجرایی شدن آن را صددرصد تضمین می‌کند و مشکلی با آن ندارد و جلساتی که در داخل دانشگاه‌ها و یا اماکنی مانند مساجد و یا حسینیه‌ها برگزار می‌شود طبق قانون مجوز آن با وزارت کشور نیست و شورای نظارت دانشگاه‌ها و یا هیئت امنای مساجد درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعتبارات اعلام شده برای برگزاری انتخاب الکترونیکی، گفت: با توجه به مشکلات مالی مصوبه‌ای که در دولت در این زمینه مطرح شد مبلغ 400 میلیارد نیز برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در کلانشهرها که از نظر ما 9 یا 10 کلانشهر است که باید درباره تعداد آن با شورای نگهبان به تصمیم مشترک برسیم.

رحمانی‌فضلی درباره نقش اهداف و خانه احزاب در برگزاری انتخابات، گفت: احزاب در انتخابات نقش مهمی دارند و با هدف تعیین شده برای خود در انتخابات شرکت می‌کنند، اما تاثیرگذاری آنها در انتخابات بستگی به شرایط دارد. اینکه بدنه اجتماعی آن حزب را چقدر قبول داشته باشند و شعارهایی که مطرح می‌کنند چقدر مورد قبول مردم باشد.

وزیر کشور درباره خانه احزاب، گفت: جلسات خانه احزاب برگزار شده و امیدواریم احزابی که خود را متولی مدیریت افکارعمومی در حوزه سیاسی می‌دانند و باید به مردم فرهنگ تحزب و افکار سیاسی را آموزش دهند در اجرای این امر صنفی مهم با دقت بیشتر سرعت بالاتر و اطمینان لازم شرکت کنند و زمینه‌های انتخابات خوب و سالم را فراهم کنند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نادر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
انگار قبلا نبوده ؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها