با بستن این مچ‌بند می‌توانید سلامت خود را کنترل کنید

اندازه‌گیری سلامت روی مچ

یکی از کاربردهای نوظهور ابزارهای دیجیتال که طی یکی دو سال اخیر بشدت مورد توجه قرار گرفته، سلامت است. حسگرها و گجت‌های مختلفی ساخته شده‌است تا سلامت‌تان را زیر نظر بگیرند و با اتکا به فناوری‌های پیشرفته کمک کنند تا زندگی با کیفیتی را تجربه کنید. «اینووِر» دستبندی است که با همین هدف ساخته شده است.
کد خبر: ۸۰۸۱۷۴
اندازه‌گیری سلامت روی مچ

این دستبند هوشمند از جنس سیلیکون است و با بسته شدن به دور مچ دست، با گرفتن نبض داده‌های حیاتی بدن‌تان را اندازه می‌گیرد. بنابراین فعالیت‌های روزانه فرد از نشستن پشت میز، پیاده‌روی تا ورزش در باشگاه و خواب شبانه زیر نظر گرفته می‌شود. با اندازه‌گیری این اطلاعات شخص می‌تواند متوجه شود چه مقدار کالری سوزانده و چه میزان می‌تواند کسب کند تا همچنان روی فرم بماند. این مچ‌بند یک اپلیکیشن مخصوص هم دارد که این اطلاعات به آن ارسال می‌شود. با دریافت این داده‌ها کاربر می‌تواند برای خودش هدف‌گذاری کند تا مثلا پس از گذشت یک ماه به وزن دلخواهش برسد.

اینوور محصول ایده کارآفرینی هنگ‌کنگی است که دوران نوجوانی‌اش را در هند گذرانده و تجربه کار در شرکت‌هایی نظیر نایک و آمازون دارد. گرچه او تجربه طولانی کار در شرکت‌های مطرح فناوری را داشته ولی یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای این روزهای چاندان ستی کار کردن در مجله نشنال جئوگرافیک به عنوان یک عکاس است.

ایده این دستبند چطور به ذهنتان رسید؟

تا قبل از این استارت‌آپ، در تیم دستبند هوشمند شرکت نایک مشغول به کار بودم و واقعا به فناوری علاقه‌مند بودم. تاکنون برای ساخت و طراحی محصولات مختلف و همچنین شرکت‌های سازنده تجهیزات الکترونیک متفاوتی کار کرده‌ام؛ شرکت‌هایی همچون سازنده لپ‌تاپ، تلفن‌همراه، تلویزیون ال‌سی‌دی و کالاهایی دیگر. طی 20 سال گذشته در این فضا بوده‌ام و برای حدود ده شرکت فناوری کار کرده‌ام. این تجربه کاری باعث شد درک خوبی از فناوری‌های مختلف کسب کنم و برای رسیدن به یک ایده مطلوب و همه جانبه تجربه و اطلاعات کافی داشته باشم.

من روی کیندل کار کرده‌ام، بنابراین نسبت به طرز کار نمایشگر جوهر الکترونیک (e-ink) آشنایی دارم. همچنین تجربه کار روی نمایشگرهای ال‌ای‌دی، قالب‌ریزی و سخت‌افزار هم دارم. وقتی دارید روی محصول خودتان کار می‌کنید تمام تجارب گذشته به کار می‌آید و به طراحی محصول کمک می‌کند. ما در مورد ساخت و همچنین این‌که چطور یک محصول ساخته می‌شود، می‌دانیم. فکر می‌کنم تمام اینها به طراحی این ایده کمک کرد. همیشه دوست داشتم کار خودم را داشته و رئیس خودم باشم. سال‌های متمادی است که درگیر تکامل فناوری و محصولات آن هستیم، بنابراین تصمیم گرفتم من هم بخشی از آن باشم و محصولی در این حوزه داشته باشیم.

با توجه به دشواری کار کردن روی سخت‌افزار فکر نمی‌کنید این نوع استارت‌آپ در حال محبوب شدن است؟

این سختی دلایل متفاوتی دارد، یکی از آنها به اکوسیستمی که اکنون رشد کرده باز می‌گردد. الان راه‌های زیادی وجود دارد تا کارآفرین‌ها کسب و کار خودشان را راه بیندازند. دوم طی پنج تا ده سال گذشته داستان‌های موفقیت بسیاری از افرادی که از یک کار کوچک شروع کرده‌اند سپس جهانی شده‌، تکرار شده است. به گذشته که نگاه کنیم متوجه می‌شویم برقراری ارتباط برای ساخت یک محصول، جذب سرمایه برای یک پروژه و همچنین فروش دشوار بود. تا همین 25 سال پیش منابع محدود بود و این طور نبود که یک شخص بتواند به آسانی یک محصول سخت‌افزاری تولید کند.

اما اکنون با شتاب‌دهنده‌ها و مراکزی که از چین تا ایالات متحده وجود دارند و به ساخت یک قطعه تسهیل می‌بخشند در کنار پلتفرم‌های جذب کمک‌های مردمی برای تامین سرمایه مورد نیاز راه‌اندازی یک پروژه نوپا همچون کیک‌استارتر به وجود آمده است.

در مقایسه با گجت‌های سلامت دیگری که وجود دارند، تفاوت محصول شما در چیست؟

تیم ما اشراف کاملی به دیگر محصولات موجود در بازار دارد. پیش از این‌که کار را آغاز کنیم، مبنای طراحی را محصولی برای مشتری گذاشتیم و اطلاعات تعداد زیادی مشتری را رصد کردیم و نظرات و بازخوردهای حدود ده هزار مصرف‌کننده این نوع محصول را خواندیم. دنبال این بودیم تا ببینیم مردم دنبال چه هستند و همچنین خلأهایی را که مشتری‌ها نسبت به آن نارضایتی داشتند هم در آورده بودیم.

بنابراین حین طراحی محصول به دنبال چیزی بودیم تا به تمام آن نیازها پاسخ دهد که این طور هم شد؛ اینوور تمامی ویژگی‌های رقبا و همچنین بیشتر از آنها را دارد. برای مثال مردم از محصول ما توقع یک نمایشگر و امکان شخصی‌سازی داشتند ـ می‌خواستند نامشان روی دستبند نمایش داده شود ـ که همه آنها را پاسخ دادیم. مردم قابلیت تعویض رنگ دستبند را می‌خواستند که نمونه‌های مشابه آن را ندارند، ولی در مورد اینوور با در آوردن ماژولش و قرار دادن آن روی یک دستبند با رنگ دیگری این اتفاق می‌افتد. مردم روش شارژ آسانی می‌خواستند که با توجه به تعداد گجت‌هایی که هر نفر این روزها با خودش حمل می‌کند تصمیم گرفتیم از همان میکرو یواس‌بی استفاده کنیم.

نام: چاندان ستی ‌(Chandan Sethi)

تحصیلات: مدیریت اجرایی

کشور: هنگ‌کنگ

نام ایده: اینوور (innoWear)

سایت: innowear.hk

با پیش گرفتن این رویه به این اطمینان رسیدیم که تمام نیازهای مورد نظر مصرف‌کننده را پوشش داده‌ایم. اینوور اپلیکیشن هم دارد، برای ساخت آن نمونه‌های مشابه را دیدیم که به نظرم پیچیدگی‌های زیادی داشتند، ولی برای ما مینیمال و ساده طراحی شده است. تمام این ریزه‌کاری‌ها در نهایت باعث شد تجربه کاربری و محصول بهتری داشته باشیم.

چگونه افراد مورد نظرتان را جمع کردید؟

برای این کار دو عامل اصلی مد نظر بود؛ نخست این‌که استعداد و آدم مناسب کار را به تیم اضافه کنیم. ما به تخصص‌هایی در نرم‌افزار، بازاریابی و تولید محصول نیاز داشتیم و به دنبال افرادی ماهر در این زمینه‌ها بودیم. برای بیشتر افرادی که به تیم‌‌مان اضافه شدند کار روی محصولی پوشیدنی جذاب و هیجان‌انگیز بود. عامل دوم در انتخاب افراد اخلاق و رفتارشان بود. همچنین دنبال افرادی بودیم که انرژی و انگیزه بالا داشتند، آرام بودند و می‌توانستند در مشکلات تعادل روحی‌شان را حفظ کنند. زمانی که شروع کردیم سه نفر بودیم، اما اکنون یک تیم ده نفره شده‌ایم که با بیشترشان در رویدادهای فناوری آشنا شدیم. سه نفر از اعضای تیم (از جمله خودم) شغل‌هایمان را ترک کردیم و به‌صورت اختصاصی روی این استارت‌آپ کار کردیم.

در مورد آینده اینوور کمی توضیح می‌دهید؟

برنامه آینده‌مان کار روی محصولی برای شنوایی و با اهداف پزشکی است تا ورزش. اینوور ابزاری برای تندرستی است، اما دوست دارم برای محصول بعدی روی چیزی کار کنیم که کاربرد درمانی داشته باشد.

در شروع فروش اینوور آن را آنلاین عرضه خواهیم کرد و از هنگ‌کنگ شروع می‌کنیم، در حالی‌که برنامه برپایی یک انبار در کالیفرنیا را هم داریم و اکنون در حال انجام مذاکراتی هستیم تا انبارهایی در اروپا، هلند، استرالیا و هند هم تاسیس کنیم. با گسترش کسب و کارمان سفارش‌ها را به‌صورت محلی از کشورهایی که نام بردم ارسال خواهیم کرد. همچنین در حال گفت و گو با بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین هند هستیم تا از طریق آنها جنس عرضه کنیم و همچنین قصد فروش از طریق فروشگاه‌های سنتی را هم داریم.

توصیه‌تان به افرادی که می‌خواهند استارت‌آپ سخت‌افزاری راه بیندازند چیست؟

برای ساخت و تولید قطعه سخت‌افزاری نخست باید فناوری کارتان را بسنجید و ببینید چه سازنده‌هایی می‌توانند آن را تولید کنند. تقریبا کارخانه‌های چینی می‌توانند هر نوع محصولی را تولید کنند، ولی برای مثال اگر می‌خواهید سفارش ساخت یک گجت پوشیدنی را بدهید باید با آنهایی صحبت کنید که تجربه و دانش تولید آن را داشته باشند. دومین موضوع مهم در ساخت تیراژ است؛ در این مورد هم از یک مثال استفاده می‌کنم، اگر می‌خواهید محصول‌تان را در تیراژ صد هزارتایی تولید کنید باید سازنده‌ای را انتخاب کنید که توان ساخت بالاتر از این رقم را داشته باشد، والا نتیجه عکسی در بر خواهد داشت.

با توجه به تجربه کاری در این زمینه و ارتباطاتی که با سازنده‌های گوناگون داشتیم برای ساخت و تولید مشکل آنچنانی نداشتیم ولی معمولا استارت‌آپ‌ها از شتاب‌دهنده‌ای سخت‌افزاری برای این کار کمک می‌گیرند.

کیوسک تلاش

عجــایب لیوان نابغــه

مقاله تلاش کلیک 520 (10 خرداد) در مورد لیوانی هوشمند به‌نام vessyl بود که می‌تواند مایع درونش را آنالیز کند و اطلاعات غذایی آن را به اطلاع کاربر برساند.

آقای جلالی از گلستان برایمان نوشته‌اند ایده جالبی است و اگر بتواند میزان خلوص آب را هم نشان بدهد چه بهتر. ایشان همچنین معتقدند اگر طراحی بدنه جذاب‌تر از این باشد، نوشیدن مایع درون آن را دلچسب‌تر می‌کند. خواننده دیگری هم پرسیده‌اند آیا «وسیل» به نوشیدنی‌های ترکیبی هم واکنش نشان می‌دهد؟ در پاسخ باید بگوییم همان طور که در مقاله ذکر شد این لیوان غیر از نوشیدنی‌های آماده مثل نوشابه، نوشیدنی‌های ترکیبی دست ساز خانگی را هم شناسایی می‌کند.

خواننده عزیز دیگری هم پرسیده آیا سرد یا گرم بودن مایع تاثیری روی عملکرد آن دارد؟ چون حسگرهای این لیوان تماس مستقیم با مایع ندارد بنابراین دمای آب نمی‌تواند روی کارکرد و نتایج وسیل تاثیرگذار باشد.

رامین فتوت

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش چاندان ستی می‌رساند. شاید در آینده نه چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن ایده‌های خود محروم نکنید، کلیک بی صبرانه منتظر شماست.

شماره پیامک: 300011226 آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها