ملی‌پوشان والیبال به نخستین برد در لیگ جهانی فکر می‌کنند

ملاقات در ارتفاعات کازان

روسیه ـ ایران امروز در تالار «سی‌وی» سنت‌پترزبورگ نخستین بازی خود را برگزار می‌کنند و فردا (یکشنبه) با انجام دومین بازی، رقابت‌های دور رفت را پشت سر می‌گذارند. دو بازی برای دو تیمی که تاکنون رنگ برد را در این دوره از لیگ جهانی والیبال ندیده‌اند.
کد خبر: ۸۰۷۱۰۷
ملاقات در ارتفاعات کازان

تیم ملی والیبال دوشنبه بعد از سفری ۲۰ ساعته برای برگزاری دو مسابقه با قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن و لیگ جهانی 2013 از شهر چنتسوهوای لهستان به مسکو و از آنجا به شهر کازان رسید. این تیم با سپری کردن جلسات تمرینی، خود را آماده این دیدارها کرده است.

اسلوبودان کواچ در این سفر سعید معروف، سیدمحمد موسوی، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، مهدی مهدوی، عبدالرضا علیزاده، شهرام محمودی، حمزه زرینی، امیر غفور، محمد حسن صنوبری، محمد جواد معنوی‌نژاد و میلاد عبادی‌پور را در اختیار دارد و سامان فائزی و فرهاد ظریف از ورشو راهی تهران شدند تا دوره درمان مصدومیت خود را پشت سر بگذارند. همچنین از تهران مهدی مرندی و علی شفیعی به جمع ملی پوشان در روسیه پیوستند.

امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی در گفت‌و‌گو با سایت فدراسیون والیبال درباره بازیکنان مصدوم می‌گوید: سامان فائزی در دیدار مقابل لهستان از قسمت پا مصدوم شد و فرهاد ظریف هم مدت‌هاست از قسمت مچ دست دچار مصدومیت است و به هر دو برای درمان کامل، استراحت چند روزه داده شده است. به این ترتیب روزهای شنبه (امروز) و یکشنبه (فردا) در سالن سی‌وی سنت‌پترزبورگ کازان غوغایی برپاست که یک سوی آن را ایرانی‌ها برای پیروزی تیم ملی پر می‌کنند و در سوی دیگر، روس‌ها بی تاب نخستین پیروزی در این دوره از لیگ جهانی هستند.

امتیازات سرنوشت‌ساز

والیبال ایران در این سه سال بسیاری از رقبای سرسخت دنیا را شکست داده اما در این بین هنوز موفق به شکست تیم ملی روسیه نشده است. دیدار تیم‌های ایران و روسیه در پنجمین هفته از لیگ جهانی از جنبه‌های متفاوتی قابل بررسی و پیگیری است. ایران و روسیه بدون برد بازی‌های قبلی را به پایان رسانده‌اند، از این رو در وهله نخست باید گفت هر دو تیم در دیدارهای مستقیم با هم تشنه پیروزی هستند.

رضا مومنی‌مقدم، سرمربی تیم والیبال ثامن مشهد که بازی‌های تیم ایران را در آمریکا و لهستان دنبال کرده است، روسیه را دیگر رقیب جدی تیم ملی می‌داند. او با یادآوری پیشینه والیبال روس‌ها به جام‌جم می‌گوید: قهرمانی آنها در رقابت‌های جهانی و المپیک، والیبال روسیه را در همه جای دنیا قابل احترام کرده است. نمی‌توانیم با چهار شکست پی در پی آنها بگوییم، از تخت قدرت والیبال جهان پایین آمده‌اند؛ زیرا روس‌ها برنامه‌ریزی‌های مناسبی در والیبال دارند و باید برای ارزیابی این رقابت‌ها ابتدا بدانیم افق‌شان کجاست؟

سرمربی تیم والیبال ثامن که روزگاری خود از والیبالیست‌های ملی‌پوش بود، درباره احتمال نتیجه‌گیری ایران در کازان می‌گوید: نمی‌شود پیش‌بینی کرد زیرا واقعا بازی‌های لیگ جهانی قابل پیش‌بینی نیست. لیگ جهانی شرایط خاصی دارد که پیش از حضور در آن باید اهداف، اولویت‌بندی شود. روس‌ها این کار را در چهار بازی قبلی خودشان انجام داده‌اند.

آنها تیمی جوان را به لهستان و آمریکا فرستادند تا نشان دهند والیبال روسیه پشتوانه دارد و در حال پوست‌اندازی است. به نظر من، لیگ جهانی سطح پایین‌تری از رقابت‌های جهانی و المپیک دارد؛ بنابراین روس‌ها با اولویت‌بندی مناسب اهداف دورتری را مدنظر دارند.

مومنی‌مقدم با مقایسه شرایط تیم‌های روسیه و ایران، گرفتن امتیاز توسط ملی‌پوشان در کازان را بسیار با اهمیت می‌داند و ادامه می‌دهد: روسیه با تمام قوا به دیدار ایران می‌آید و از این بازی‌ها به دنبال گرفتن همه امتیازات است؛ البته من سیمای تیم ایران را در بازی با لهستان متفاوت و باانگیزه دیدم که این نکته جای امیدواری دارد. بچه‌ها در ادوار گذشته لیگ جهانی شگفتی‌ساز بودند و امیدوارم این بار در کازان و برابر روس‌ها شگفتی‌ساز باشند.

خلق شگفتی توسط ملی‌پوشان برابر روسیه در خاک این کشور کار ساده‌ای نیست. مومنی‌مقدم هم این نکته را خوب می‌داند همان گونه که جهانگیر سیدعباسی، سرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با جام‌جم حرف‌های مومنی مقدم را تائید می‌کند و تاکید دارد باید به نام رقبا در گروه ایران توجه کرد. سیدعباسی می‌گوید: آمریکا، لهستان و روسیه قهرمانان والیبال دنیا هستند و تیم ما در این سطح از رقابت‌ها با حریفان به میدان می‌رود. جایی که استرالیا و ایتالیا نیستند و برخلاف سال گذشته کار تیم ملی برای صعود از گروه سخت‌تر است.

سیدعباسی بررسی شرایط تیم ایران را براساس واقع‌بینی می‌داند نه رویاپردازی و روی این اصل ادامه می‌دهد: انتظارات باید از تیم ایران منطقی باشد. ما دو بازی روسیه را در پیش داریم که حریفی زخم خورده است و در خانه از ما پذیرایی می‌کند.

سرمربی تیم شهرداری ارومیه سه عامل را برای انگیزه داشتن روس‌ها برابر ایران موثر می‌داند؛ نخست بازی خانگی، دوم شکست‌های قبلی که بازی خانگی صرفا برای جبران این شکست‌ها تلقی می‌شود و سوم بار روانی که روی تیم ایران است، آن هم به دلیل نبردن روس‌ها در لیگ جهانی. حتی سیدعباسی به این نکته اشاره می‌کند، ممکن است روس‌ها برخی بازیکنان ستاره خود را در بازی با ایران به میدان بفرستند. سرمربی شهرداری ارومیه می‌گوید: اگر روس‌ها بخواهند ترکیب اصلی خود را در این مسابقه‌ها رو کنند، کار تیم ملی دشوار می‌شود. با وجود داشتن دو ترکیب همزمان در لیگ جهانی، روس‌ها به خاطر غنای والیبال‌شان مورد توجه کارشناسان دنیا هستند. سیدعباسی در پاسخ به این پرسش که اگر تیم با همان نفرات بازی با آمریکا و لهستان، برابر ایران قرار بگیرد آن وقت بخت ملی‌پوشان برای پیروزی در خانه حریف چه میزان است، می‌گوید: روس‌ها با هر تیمی در والیبال دنیا مطرح هستند. آنها والیبال مکانیکی خود را نسل به نسل منتقل می‌کنند و متکی به قدرت و سرویس‌های بی نقص هستند. روسیه با هر ترکیبی روسیه است اما درباره تیم ملی هم باید بگویم با توجه به قدرت حریف، بچه‌های ملی‌پوش دست بسته نیستند.

سیدعباسی با بیان این که تیم ایران بازی به بازی بهتر شد و سابقه تیم ملی در ادوار گذشته هم نشان می‌دهد بعد از چند مسابقه حرکت رو به رشد خود را آغاز می‌کند، ادامه می‌دهد: بازیکنان باتجربه نقش کلیدی در تیم دارند. گاهی جوانان به این بازیکنان متکی هستند، بنابراین باتجربه‌های تیم باید با قدرت عمل کنند تا این رویه به کل تیم منتقل شود.

سرمربی تیم شهرداری ارومیه آنالیز حریفان در این مراحل را بسیار حیاتی می‌داند و می‌گوید: در کنار کواچ سرمربی تیم ملی، آنالیزور خوبی قرار دارد که لحظه به لحظه مطالب فنی را به کواچ منتقل می‌کند. دلیل این حرف من بازی‌های تیم ملی است که بازی به بازی بهتر شده است. بازی دوم با لهستان و گرفتن دو گیم و یک امتیاز از این تیم قدرتمند در خانه‌اش، کار خوب آنالیز را هم نشان می‌دهد. این نکته ما را به بازی‌های با روسیه و بازی‌هایی که در تهران داریم، امیدوار می‌کند.

بازی‌های این هفته

در پایان هفته چهارم لیگ جهانی والیبال، تیم برزیل در صدر گروه A قرار دارد. این تیم با 11 امتیاز بالاتر از ایتالیا، صربستان و استرالیا صعود خود را به مرحله بعد تا حدودی مسجل کرده است.

در جدول تیم‌های گروه B نیز تیم آمریکا صدرنشین است.

تیم‌های لهستان، ایران و روسیه در مکان‌‌های دوم تا چهارم جای دارند.

این هفته علاوه بر ایران ـ روسیه، آمریکا ـ لهستان با هم بازی می‌کنند.

تیم‌های صربستان ـ برزیل و ایتالیا ـ استرالیا بازی‌های دیگر هفته پنجم لیگ جهانی را برگزار می‌کنند.

محمد رضاپور/گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها